3226
Sök

Vilken av dessa bmw motorer är bäst att bygga turbo på? m20 vs m50.

283 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#1
hej!

jag ska bygga turbo motor och undrar vilket motorblock jag ska satsa på? m20 eller m50?
har m50 hydrauliska lyftare?

MVH


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2010
#2
En M50 utan vanos skall vara bäst (och tåla mest effekt) av dessa motorerna att turbokonvertera vad jag läst. M50 är dessutom utan tvekan en stabilare och pålitligare konstruktion än M20 rent generellt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

283 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#3
ok ok. jag har hört att m20 har problem med topparna?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 maj 2010
#4
satsa på m50 2.8 smile sen m20ins vippar och kamaxel blir slitna, det enda felet på dom topparna

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

12 086 Inlägg
16 maj 2010
#5
M20 topparna spricker mellan den stora vattenkanalen och förbränningsrummen, det är de första som händer när man börjar ladda på lite.

M50 är nån tusenlapp billigare men de kostar ju kaffepengar båda två så satsa på en M50 som är bättre på alla sätt.

245 Inlägg
17 maj 2010
#6
som dom andra säger M50 is the shiit, finns en som plockat 420WHP med en helt orörd M50 2.5

S.v.r

323 Inlägg
17 maj 2010
#7
M50 är de du ska ha.

M50B25 Vanos med 3,5mm MLS packning o ARP bultar så får man 8,9 i komp o en bra grund o bygga på.

har en kompis som har denna setup.


283 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#8
jag har en vanos motor hemma. ska jag satsa på den eller ska jag köpa en utan vanos? jag vill köra runt 350hk. kommer vanosen ge mig problem?


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
17 maj 2010
#9
Senast redigerat av DrKamikaze (17 maj 2010)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

283 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#10
DrKamikaze skrev:
Använd du din vanos-maskin smile

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic … ight=vanos

jag gör nog det ja!


238 Inlägg
17 maj 2010
#11
Då lånar jag denna lite! smile Passar på att fråga! wink

Varför väljer många att trimma BMW 540 e39 före BMW M5 e39? smile
Märkt att många väljer att mata sina 540'n me massa effekt, men inte alls lika många gör de med M5? :S

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

supermikaela
17 maj 2010
#12
Dannii skrev:
Då lånar jag denna lite! smile Passar på att fråga! wink

Varför väljer många att trimma BMW 540 e39 före BMW M5 e39? smile
Märkt att många väljer att mata sina 540'n me massa effekt, men inte alls lika många gör de med M5? :S

Antagligen för att 540 är billigare i inköp, försäkring, skatt etc. Sedan "nöjer" väl sig den generella M5-köparen med 400 hk helt enkelt.

Kan tänka mig att det är billigare att rasa en 540-motor än en M5.
Senast redigerat av supermikaela (17 maj 2010)

283 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#13
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.


323 Inlägg
17 maj 2010
#14
ralle_xtreme skrev:
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

Ja de gör de. när de är moddat för att passa på M50 så väger de mellan 6-7 kilo medan original M50 väger 14 om jag minns rätt tongue


283 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#15
Froborg skrev:
ralle_xtreme skrev:
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

Ja de gör de. när de är moddat för att passa på M50 så väger de mellan 6-7 kilo medan original M50 väger 14 om jag minns rätt tongue

då är det ju lika bra att smälla på mitt m20 svänghjul smile men behöver jag inte m20 startmotor då?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 maj 2010
#16
ralle_xtreme skrev:
Froborg skrev:
ralle_xtreme skrev:
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

Ja de gör de. när de är moddat för att passa på M50 så väger de mellan 6-7 kilo medan original M50 väger 14 om jag minns rätt tongue

då är det ju lika bra att smälla på mitt m20 svänghjul smile men behöver jag inte m20 startmotor då?

Stämmer. Lilla startmotorn passar bolt on.

Stora ska nog passa effter lite slipande vad jag hört.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

12 086 Inlägg
18 maj 2010
#17
Alla svänghjul från M20 passar, dock är de innan 84 bäst för de är lättare och passar 100% bolt on.
De efter 84 har en liten krage bakom man antingen svarvar bort lr slipar lite på tråget. Men det är så lite så lite. Lilla startmotorn ska du ha oxå.


Sök