3067
Sök

Skillnad mellan Direkt insprutning och common rail?

28 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#1
Undrar om någon kan skillnaden mellan common rail och direktinprutning?
Är common rail en form av en direktinprutning?

I bensinmotorer som har direktinsprutning, är det så då att bara rent bensin sprutas in i förbränningsrummet?
För det brukar ju vara så att syre o bränsle blandas i förgasaren?

3 354 Inlägg
28 maj 2010
#2
http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/ … index.html

Common rail-system
Begreppet ”common rail” refererar till en speciell typ av direktinsprutningssystem. Bränslepumpen och övriga insprutningskomponenter är här separerade från varandra. En separat pump, som kan placeras var som helst på motorn, alstrar kontinuerligt ett tryck i det gemensamma bränslefördelningsrör (”common rail” på engelska), dit alla cylindrarnas insprutningsventiler är anslutna parallellt. Detta säkerställer att alla insprutningsventilerna har en oavbruten tillgång på bränsle med konstant tryck. Insprutningsmängd och insprutningstidpunkt styrs elektriskt via en magnetventil i varje insprutningsventil.
”Common rail”-system används framför allt i dieselmotorer men även i de moderna och sparsamma FSI-motorerna med bensin-direktinsprutning från Volkswagen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

28 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#3
Ok förklarar en del men bensinmotorer som har direktinsprutning.
Låt oss säga common rail. Sprutas då rent bränsle in i förbränningsrummet utan en blandning av syre?
I sånnafall antar jag att denna sorts bensinmotor fungerar som en diesel? luften komprimeras och sedan sprutas bränslet in genom direktinprutning och antänds av tändstiftet?.

I diesel antänds bränslet av den höga luft temperaturen.

Förgasaren är något som har sett sina dagar?

1 534 Inlägg
28 maj 2010
#4
Sidon skrev:
I diesel antänds bränslet av den höga luft temperaturen.

diesel antänds av den höga komperissionen?


28 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#6
yepp jag menade att i en diesel motor så antänds bränslet som tillförs av den höga temperaturen. Då kolven komprimerat luften som finns i cylindern skickas diesel bränslet in.

Men jag undrar hur det fungerar med just med direktinprutning i en bensin motor? Är det ren bensin som kommer in? och när kommer luften in isånnafall?

Förgasaren som fanns på äldre bensin motorer blandar ju luft och bensin som sedan sprutas in i rätt mängd och antänds av tändstiftet... hur fungerar den med direktinsprutning? Finns det där även "ett tändstift i cylindern" även ett tändstift?

3 354 Inlägg
28 maj 2010
#7
luften kommer väl in som vanligt vid insugstakten via insugsventilerna? skillnaden är att bränslet sprutas in separat vid insugs/kompressionstakten för att mixas med syret
Senast redigerat av Seth (28 maj 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

28 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#8
Hur antänds bränslet i en vanlig bensinmotor "ottomotor".

Tändstift?

3 354 Inlägg
29 maj 2010
#9
tändstift.
Ingen skillnad på DI, commonrail bensinare o "vanliga" bensin motorer. enda skillnaden är var hur ocn när bränslet skulle komma in i cylindern

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

28 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#10
yepp tackar ska läsa på lite

360 Inlägg
29 maj 2010
#11
Kan väl även nämna att dom nyare common rail dieslarna jobbar med ett insprutningstryck på 2000 bar smile ganska häftigt


28 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#12
Minst sagt, 2000 bar är inte lite...

vad är det för tryck på på bränsleinsprutningen på de gamla bensin motorerna?

360 Inlägg
29 maj 2010
#13
Sidon skrev:
Minst sagt, 2000 bar är inte lite...

vad är det för tryck på på bränsleinsprutningen på de gamla bensin motorerna?

Dom gamla bensin motorerna vet jag ej. Men vet att dom första common rail dieslarna som kom låg ungefär på 200 bar smile


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
29 maj 2010
#14
Selleen skrev:
Kan väl även nämna att dom nyare common rail dieslarna jobbar med ett insprutningstryck på 2000 bar smile ganska häftigt

Blir ju ett fint snitt om fingret råka komma ivägen big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

3 354 Inlägg
29 maj 2010
#15
Bullet--- skrev:
Selleen skrev:
Kan väl även nämna att dom nyare common rail dieslarna jobbar med ett insprutningstryck på 2000 bar smile ganska häftigt

vad för något sitter dem diesel-motorerna på, lite nyfiken.

Bilar med CR2 och CR3 (commonrail generation 2-3)
traktorer och andra dieselarbetsfordon skulle jag gissa på

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
29 maj 2010
#16
mm inget dåligt tryck.
t.o.m så jag har för mig att verkstadsmekanikerna kör med en skyddande skiva vid arbete med motorerna

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök