3104
Sök

Trimma saab 9-3 aero skilland mellan biopower och bensin, hk??

69 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#1
tjena funderar på att trimma min nya saab 9-3 aero hos maptune eller något liknande undrar om det finns skillnader mellan att trimma den till 350bensin hästar eller 350 biopower häst?? är bilen snabbare eller hur fungerar det mvh tony

Svartlistad
446 Inlägg
15 maj 2010
#2
ToniR skrev:
tjena funderar på att trimma min nya saab 9-3 aero hos maptune eller något liknande undrar om det finns skillnader mellan att trimma den till 350bensin hästar eller 350 biopower häst?? är bilen snabbare eller hur fungerar det mvh tony

biopower är e85= den drar mer men du tankar billigare smile


394 Inlägg
15 maj 2010
#3
du tjänar någon hk på att e85 konventera, men kommer dock dra +/ mer bränsle

vem fan är maptun?

69 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#4
Okej då vet jag det alltså är det ingen skilland mellan race på 2likadana bilar på 350hk var om den ena går på bensin o den andra på E85

546 Inlägg
16 maj 2010
#5
går dom inte bättre på E85 med lr är jag ute å cyklar?

7 274 Inlägg
16 maj 2010
#6
ante123 skrev:
går dom inte bättre på E85 med lr är jag ute å cyklar?

Inte om bägge har 350hk wink

Men normalt sett så brukar man tjäna någon hk om man går från bensin till E85


Svetsare
3 150 Inlägg
16 maj 2010
#7
ante123 skrev:
går dom inte bättre på E85 med lr är jag ute å cyklar?

Inte om dom har samma effekt, dock har E85 högre oktantal och därför brukar det användas i samband med trimning, det brinner långsammare så då kan köra med tidigareställd tändning och högre ladd innan det spikar.

Dock har E85 lägre energiinnehåll så då måste man mata på mer bränsle för att kompensera, därför dricker motorn mer.



Rätta mig om jag har fel.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 298 Inlägg
16 maj 2010
#8
För tillfället så kostar inte E85 mer än drygt 9 kronor och bensinen runt 13 så du kan säkert tillochmed spara en peng på att köra på E85 trots den högre förbrukningen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

193 Inlägg
1 juni 2010
#9
ToniR skrev:
alltså är det ingen skilland mellan race på 2likadana bilar på 350hk var om den ena går på bensin o den andra på E85

Varje etanolmolekyl har en syreatom, lägre förbränningstemp och har bättre initial kylning av luft/bränsleblandningen. Detta ger en effektivare förbränning än med ren bensin.

E85 har också högre RON(jämfört med bensin 95/98), ~104-105 om jag inte minns fel. Och det innebär att man kan bibehålla en optimal tändning. Även under hård belastning eller vid hög värme.


Energiförluster i all ära, men vinsterna med E85 finns. Dock lär dem inte synas på räkningen eller märkas i plånboken wink

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

5 710 Inlägg
1 juni 2010
#10
Dock är det inte BARA frid o fröjd med att köra etanol.......kikar man på vad biltillverkarna byter när bilen skall köras på etanol förstår man att bränslet påverkar bilens komponenter.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
1 juni 2010
#11
jonTe skrev:
Dock är det inte BARA frid o fröjd med att köra etanol.......kikar man på vad biltillverkarna byter när bilen skall köras på etanol förstår man att bränslet påverkar bilens komponenter.

mvh Jonas

Men hur vet du att delarna ÄR bytta då? Ett nytt art. nummer kan ju lika gärna vara bull.
Vi har exprimenterat med etanol sedan början på -00 och det enda vi reagerat på är att vissa bränslepumpar inte klarar av etanolen, och att spridare gärna sätter igen sig pga färgämnet i etanolen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 697 Inlägg
1 juni 2010
#12
etanolen har väl inte lika bra smörjande egenskaper som bensin bland annat.


479 Inlägg
1 juni 2010
#13
Jag har för mig att dom går bättre på E85

I´m living my life a quarter mile at the time!

5 710 Inlägg
1 juni 2010
#14
UhrJr skrev:
jonTe skrev:
Dock är det inte BARA frid o fröjd med att köra etanol.......kikar man på vad biltillverkarna byter när bilen skall köras på etanol förstår man att bränslet påverkar bilens komponenter.

mvh Jonas

Men hur vet du att delarna ÄR bytta då? Ett nytt art. nummer kan ju lika gärna vara bull.

Ja det är ju högst troligt....roll
En tillverkare byter inte artikelnummer för att det roligt. Att ha dubbla artikelnummer t.ex på  bränslepumpar innbär högre kostnader och höga kostnader är det ingen företagare som vill ha.
Dels skall artikelnummret "leva" i datasystemet, den skall köpas in, den skall lagerföras, den skall transporteras ut till montering, i monteringen finns det kanske ihopblandningsrisk, eftermarkanden måste ta hänsyn osv osv.
UhrJr skrev:
Vi har exprimenterat med etanol sedan början på -00 och det enda vi reagerat på är att vissa bränslepumpar inte klarar av etanolen, och att spridare gärna sätter igen sig pga färgämnet i etanolen.

Känner till det.... men era testmöjligheter/resurser är ganska små i jämförelse med en bilproducent.
Man gör som sagt inte omkonstruktioner för att det är skojj utan för att det behövs, sedan kan det ju fungera ändå kanske inom en viss tidsram eller att man får offra något annat.
Det är ju oxo känt att etanolen ÄR ett elakere bränsle för vissa metaller, plaster och gummimaterial än vad bensin är.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
1 juni 2010
#15
jonTe skrev:
UhrJr skrev:
jonTe skrev:
Dock är det inte BARA frid o fröjd med att köra etanol.......kikar man på vad biltillverkarna byter när bilen skall köras på etanol förstår man att bränslet påverkar bilens komponenter.

mvh Jonas

Men hur vet du att delarna ÄR bytta då? Ett nytt art. nummer kan ju lika gärna vara bull.

Ja det är ju högst troligt....roll
En tillverkare byter inte artikelnummer för att det roligt. Att ha dubbla artikelnummer t.ex på  bränslepumpar innbär högre kostnader och höga kostnader är det ingen företagare som vill ha.
Dels skall artikelnummret "leva" i datasystemet, den skall köpas in, den skall lagerföras, den skall transporteras ut till montering, i monteringen finns det kanske ihopblandningsrisk, eftermarkanden måste ta hänsyn osv osv.
UhrJr skrev:
Vi har exprimenterat med etanol sedan början på -00 och det enda vi reagerat på är att vissa bränslepumpar inte klarar av etanolen, och att spridare gärna sätter igen sig pga färgämnet i etanolen.

Känner till det.... men era testmöjligheter/resurser är ganska små i jämförelse med en bilproducent.
Man gör som sagt inte omkonstruktioner för att det är skojj utan för att det behövs, sedan kan det ju fungera ändå kanske inom en viss tidsram eller att man får offra något annat.
Det är ju oxo känt att etanolen ÄR ett elakere bränsle för vissa metaller, plaster och gummimaterial än vad bensin är.

mvh Jonas

Jag håller med dig på mycket här men jag tror ändå det är mycket spel för galleriet med att byta ut allt i hela motorn.

Saab säger att man måste köpa deras färdiga Biopower modeller om man vill köra på etanol.
Det är ju därför de säger att motorn rostar ihop om man efterhandskonverterar bilen med hjälp av endast mjukvara, just för att man ska bli tvungen att köpa deras färdiga bilar. (helt förståeligt).

Om de nu hållt på så länge och exprimenterat fram sina teorier, hur kommer det sig då att dom inte förrns för ett eller två år sedan märkte att spridarna satte igen sig. Deras lösning är att köra var 10de tank på bensin, vi säger var 5te.

Puss och kram, no harm!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök