2625
Sök

Mazda 1.8 Dohc -90 tappat kraft... Problemet löst!

379 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

UPDATE: Längre ner i detta inlägg!

Nybörjare som står inför en utmaning... tongue

Hade kört en kort sträcka och parkerat bilen. En kvart senare skulle jag köra igen (motor fortfarande varm) men efter två minuters körning hände något... Jag svängde och sedan tappade bilen större delen av kraften... sad

Den var inte i närheten av den "kvickhet" den haft... Började gå ojämnt och accelererade som en moppe... Körde ut på vägen och kände hur "tung" bilen plötsligt blivit. Svängde av vid tappen/verkstaden några 100 meter bort... Där står den nu, iväntan på att ngn mer kunnig (alt. jag löser det själv med hjälp av er) ska ta reda på vad som är galet. Tror dock att det kan vara topplockspackning som har gått sönder. Vet inte men tror.

Lite vita klumpar i avgasröret men ingen vit rök, vad jag kunde se. Lite klet i motorn som inte vart där innan (se bilder)vill jag minnas... Då jag inte kan speciellt mkt (än) visste jag inte riktigt vad jag skulle kolla, men tog nga bilder (om det nu glädjer någon wink )

Någon med erfarenheter kanske kan dela med sig om något som kan vara till nytta smile

Mvh


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/943088_3bl14p.jpg
Hmmm...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/943092_vftn5f.jpg
Så har det inte vart innan... Dålig ventilkåpspackning?


UPDATE:

Vart och kollade till bilen idag. Den startade utan problem men gick ojämnt på tomgång. Avgassystemet och motorn "hoppar/skakar" mer än vanligt... Lät den stå och puttra ngn minut.

Lite vita fläckar i ändröret dock ingen vit rök (som jag såg), oljan såg ut som vanligt (mörk). Kollade dock aldrig expansionskärlet...

Försökte kolla efter sprickor i slangar osv men mitt otränade öga kunde inte hitta något galet...

Vad ska jag göra?

Detaljerad lista önskas, gärna med bilder på grejerna då jag inte vet var sakerna sitter (än!) smile

Hade varit enormt upskattat... Läst runt/googlat men inte förstått riktigt.

UPDATE #2:

Det vart tändkablarna som strulade så det blev nya sådana plus stift, fördelarlock och rotor (tror jag)

Mvh!
Senast redigerat av maximal_boost (13 juni 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 juni 2010
#2
Det där är ju inte topppackningen, det där är ju ventilkåpspackningen tongue
Grenröret sitter ju på toppen, och UNDER toppen sitter topppackningen wink

Så det där har inget med din förlorade effekt att göra.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Trucker
2 710 Inlägg
1 juni 2010
#3
Hänt mig i min Mazda oxå!

Att den tappar krat kan ha med o göra att slangen mellan luftfiltret o insuget brustit. Kolla noga!

Att den läcker, som på bilden. Det är ventilkåpspackningen. Kostar typ 10-15kr på biltema. Tar 10min o byta smile

Fart missbrukare

379 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#4
BMWgrabben skrev:
Hänt mig i min Mazda oxå!

Att den tappar krat kan ha med o göra att slangen mellan luftfiltret o insuget brustit. Kolla noga!

Att den läcker, som på bilden. Det är ventilkåpspackningen. Kostar typ 10-15kr på biltema. Tar 10min o byta smile

Du skulle inte kunna visa vilken slang det är? tongue Jag har inte riktigt lärt mig motorrummet än... smile

Tack LeafBox! Då vet jag det big_smile


Att bilen är så "kraftlös"... Beror det på att han inte går på alla cylindrar nu?

Mvh

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2010
#5
maximal_boost skrev:
BMWgrabben skrev:
Hänt mig i min Mazda oxå!

Att den tappar krat kan ha med o göra att slangen mellan luftfiltret o insuget brustit. Kolla noga!

Att den läcker, som på bilden. Det är ventilkåpspackningen. Kostar typ 10-15kr på biltema. Tar 10min o byta smile

Du skulle inte kunna visa vilken slang det är? tongue Jag har inte riktigt lärt mig motorrummet än... smile

Tack LeafBox! Då vet jag det big_smile


Att bilen är så "kraftlös"... Beror det på att han inte går på alla cylindrar nu?


Mvh

Man hör en dramatisk ändring i bilen motorljud när man tappar en cylinder. Så låter den som vanligt kan vi utesluta det.

Skulle det dock vara så att den bara går på 3, så skulle jag börja med att kolla tändstift,tändkablar, fördelarlock och rotor. Det är dom vanligaste bovarna.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2010
#6
Tänkte på det nu, den kan ha kuggat över på kamremmen. Då brukar dom gå pissdåligt. När byttes den senast?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

379 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#7
LeafBox skrev:
maximal_boost skrev:
BMWgrabben skrev:
Hänt mig i min Mazda oxå!

Att den tappar krat kan ha med o göra att slangen mellan luftfiltret o insuget brustit. Kolla noga!

Att den läcker, som på bilden. Det är ventilkåpspackningen. Kostar typ 10-15kr på biltema. Tar 10min o byta smile

Du skulle inte kunna visa vilken slang det är? tongue Jag har inte riktigt lärt mig motorrummet än... smile

Tack LeafBox! Då vet jag det big_smile


Att bilen är så "kraftlös"... Beror det på att han inte går på alla cylindrar nu?


Mvh

Man hör en dramatisk ändring i bilen motorljud när man tappar en cylinder. Så låter den som vanligt kan vi utesluta det.

Skulle det dock vara så att den bara går på 3, så skulle jag börja med att kolla tändstift,tändkablar, fördelarlock och rotor. Det är dom vanligaste bovarna.

Precis vad jag försökte skriva smile Får kolla detta... Lite nya tändstift m.m. kanske man borde investera i.

Kamrem bytt förra året, så det borde vara lugnt.


Sök