Hej!
UPDATE: Längre ner i detta inlägg!
Nybörjare som står inför en utmaning...
Hade kört en kort sträcka och parkerat bilen. En kvart senare skulle jag köra igen (motor fortfarande varm) men efter två minuters körning hände något... Jag svängde och sedan tappade bilen större delen av kraften...
Den var inte i närheten av den "kvickhet" den haft... Började gå ojämnt och accelererade som en moppe... Körde ut på vägen och kände hur "tung" bilen plötsligt blivit. Svängde av vid tappen/verkstaden några 100 meter bort... Där står den nu, iväntan på att ngn mer kunnig (alt. jag löser det själv med hjälp av er) ska ta reda på vad som är galet. Tror dock att det kan vara topplockspackning som har gått sönder. Vet inte men tror.
Lite vita klumpar i avgasröret men ingen vit rök, vad jag kunde se. Lite klet i motorn som inte vart där innan (se bilder)vill jag minnas... Då jag inte kan speciellt mkt (än) visste jag inte riktigt vad jag skulle kolla, men tog nga bilder (om det nu glädjer någon
)
Någon med erfarenheter kanske kan dela med sig om något som kan vara till nytta
Mvh
Hmmm...Så har det inte vart innan... Dålig ventilkåpspackning?UPDATE:
Vart och kollade till bilen idag. Den startade utan problem men gick ojämnt på tomgång. Avgassystemet och motorn "hoppar/skakar" mer än vanligt... Lät den stå och puttra ngn minut.
Lite vita fläckar i ändröret dock ingen vit rök (som jag såg), oljan såg ut som vanligt (mörk). Kollade dock aldrig expansionskärlet...
Försökte kolla efter sprickor i slangar osv men mitt otränade öga kunde inte hitta något galet...
Vad ska jag göra?
Detaljerad lista önskas, gärna med bilder på grejerna då jag inte vet var sakerna sitter (än!)
Hade varit enormt upskattat... Läst runt/googlat men inte förstått riktigt.
UPDATE #2:
Det vart tändkablarna som strulade så det blev nya sådana plus stift, fördelarlock och rotor (tror jag)
Mvh!