så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?
nej det har jag aldrig påstått men när du änvänder turbobilen så att inte turbon laddar växlar vid låga varvtal och lätt på foten så drar den i stort sett som en bil utan turbo kanske aningen merpå turbobilen än sugisen
okej, jag hajjar vad du menar, får ta och frpga bilproducenterna varför de tillverkar så mycket turbomontorer nu förtiden då Men visst är det roligare med en turbobil än en sugmotor
jo men ltt är ju ett mellanting men de går ju ställa på dom lite, men ska man ha turbo ska man ju va beredd att betala för infall av tung högerfot
Senast redigerat av Karlzzon The One (17 september 2006)
>>chrgus, du har rätt i att en turbomotor tar mindre bränsle än sugmotor om man pratar motorer med samma effekt. Alltså en sugmotor på 200hästar är törstigare en turbomotor på 200hästar. Anledningen är att turbomotorn har högre verkningsgrad samt att man kan gå ned i volym men endå hålla en hög effekt om det är turbo med i bilden.
Turbomaskiner kan man hitta i bilar där det är ganska säkert att de inte sitter där för prestanda utan i bränslebesparande syfte, Smart är ett bra exempel.
Inte med Volvo S60R i alla fall. Där ligger dom på 0.68 i lambda på full-last därför att IC:n är för liten, turbon på gränsen etc. Jämför man med en BMW sugis på 300Hkr så drar Volvon mera vid dessa 300Hkr.
/Göran
jonTe skrev:
>>chrgus, du har rätt i att en turbomotor tar mindre bränsle än sugmotor om man pratar motorer med samma effekt. Alltså en sugmotor på 200hästar är törstigare en turbomotor på 200hästar. Anledningen är att turbomotorn har högre verkningsgrad samt att man kan gå ned i volym men endå hålla en hög effekt om det är turbo med i bilden.
Turbomaskiner kan man hitta i bilar där det är ganska säkert att de inte sitter där för prestanda utan i bränslebesparande syfte, Smart är ett bra exempel.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Inte med Volvo S60R i alla fall. Där ligger dom på 0.68 i lambda på full-last därför att IC:n är för liten, turbon på gränsen etc. Jämför man med en BMW sugis på 300Hkr så drar Volvon mera vid dessa 300Hkr.
Lite av ett specialfall? Tar ett lite mer vanligt exempel då:
Har naturligtvis valt de körföhållandena där förbrukningen är samma eller mindre för turbomotorn. Trots större volym och högre effektuttag tar det nödvändigtsvis inte mer bränsle.......
>>chrgus, du har rätt i att en turbomotor tar mindre bränsle än sugmotor om man pratar motorer med samma effekt. Alltså en sugmotor på 200hästar är törstigare en turbomotor på 200hästar. Anledningen är att turbomotorn har högre verkningsgrad samt att man kan gå ned i volym men endå hålla en hög effekt om det är turbo med i bilden.
Turbomaskiner kan man hitta i bilar där det är ganska säkert att de inte sitter där för prestanda utan i bränslebesparande syfte, Smart är ett bra exempel.
då hade jag inte helt fel i det jag trodde angående förbrukning då?
tja! som dom andra har sagt, styra det med högerfoten. installera en laddtrycksmätare i bilen så kommer du märka att den inte laddar när du kör på 5an i 120km\h. gör inte min v70 med 300hk jalla fall. Och du får räkna med lite över 1liter per mil hur du än kör med en b230 turbo motor, är juh inte kända för att dom e ekonomiska.
tja e det någon som kan hjälpa mig?? mitt ladd tryck har sjunkt som fan fast jag bytt alla tryck rör och slangar :S den laddade upp till 2,5 innan men nu laddar den bara 1,5-1,0 lite olika fattar inget
Inte med Volvo S60R i alla fall. Där ligger dom på 0.68 i lambda på full-last därför att IC:n är för liten, turbon på gränsen etc. Jämför man med en BMW sugis på 300Hkr så drar Volvon mera vid dessa 300Hkr.
/Göran
Kan inte det bero på att volvo väger mer etc?
Senast redigerat av Kamulen (6 juni 2010)
V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
tja e det någon som kan hjälpa mig?? mitt ladd tryck har sjunkt som fan fast jag bytt alla tryck rör och slangar :S den laddade upp till 2,5 innan men nu laddar den bara 1,5-1,0 lite olika fattar inget
Mvh
Du får ta det någon annan stans inte i denna tråd.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Inte med Volvo S60R i alla fall. Där ligger dom på 0.68 i lambda på full-last därför att IC:n är för liten, turbon på gränsen etc. Jämför man med en BMW sugis på 300Hkr så drar Volvon mera vid dessa 300Hkr.
Inte med Volvo S60R i alla fall. Där ligger dom på 0.68 i lambda på full-last därför att IC:n är för liten, turbon på gränsen etc. Jämför man med en BMW sugis på 300Hkr så drar Volvon mera vid dessa 300Hkr.
/Göran
Kan inte det bero på att volvo väger mer etc?
Volvo är fyrhjulsdriven också.
Ja precis AWD = Mer vikt = Högre bränsleförbrukning. eller?
V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!