3392
Sök

Eftermarknadssprut på trimmad V12a?

32 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Min Jagga har genomgått lite förändringar.
Kamaxlar (inte super vassa)
Portade toppar
Större ventiler
Större spjällhus
Extraktorgrenrör

Effekten original på 318hk och av många års tidigare erfarenheter vet vi att den här trimmingen ska kunna ge runt 400hk utan problem. Styrsystemet i bilen sägs kunna anpassa sig bra efter nya omständigheter. Har monterat en bredbandslambda och har ett AFR värde på runt 14 (bensin) vid normal belastning och ungefär 12-13 vid hård belastning. Känner ändå att det är mycket effekt som saknas och funderar på om det bland annat kan vara tändningen som spökar. Har nu börjat fundera på om man ska montera ett såkallat eftermarknadssprut. Effekthöjningen är relativt liten om man jämför med er som har turbo så vad skulle ni med erfarenhet rekomendera för insprutningssystem, piggyback?

Mvh Ragge

Jaguar XJ12 -95 Westminster Blue, Rieju Drac Colorline -01,Fiddy 125cc

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 juni 2010
#2
Piggyback är ju ett alternativ då du inte gjort enorma modifikationer och bara behöver ändra några grader på tänding och lite på soppan desuttom lätt att bygga om till orginal igen men har du adaptivt styrsystem (tex saab) så kan det hända att orignal styrboxen ändrar signalerna en gång till (dvs inte ett piss ändras) så kolla på perfectpower först att dom har kopplingsschema till din motor (om du ska köra smt) så du vet att det funkar..


1 417 Inlägg
12 juni 2010
#3
i och med att du har så stor motor så tror jag absolut att det finns en del att hämta genom att kunna ändra lite tändning och soppa. Civinco säljer piggybacks. Hör med dem! smile


8 250 Inlägg
12 juni 2010
#4
Beror ju på vad man har för krav. Piggyback är ju den enkla varianten, men kan ge bkymmer om piggyn och originalsystemet börjar bråka. Alternativet är ju att riva ut hela nuvarande bränsle/tändsystem och bygga nytt helt. Ett piggy-system är ju som regel den billigare lösningen medans ett helt nytt system är den bästa. Mål och budget blir ju avgörande för vad man väljer i slutänden.


118 Inlägg
19 juni 2010
#5
hej hej ring eller sök upp aolis potanen på vibyracing  han säljer efiteck sprut som kan styra 12 spolar å spridare separat   å är inte allt för dyrt heller  börjar på 16 tusen



Sök