4243
Sök

Pojkvännens Nissan 200sx s13 Projekt

2 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Detta projekt började efter lite kontakt med TBRacing, där vi kom överens om att fixa pojkvännens 200sx s13.
Problemen började med att den inte laddade som den skulle, men fanns inga tryckläckor. Fokusen flyttades då till turbon, efter att vi hade startat bilen en gång och stängt av så hörde man att lagrena på turbon var gångna och hade ett rejält glapp åt alla håll och kanter.

Det misstänktes även lagerras efter ett knackande ljud mellan 2500-3000 rpm som brukar vara vanligt på dessa motorer om dom inte är rätt skötta.

Vi kom överens med Thomas att ta bilen till TBRacing i Ålem och riva ner motorn. Sagt och gjort här är en sammanfattning av den första etappen på bygget.

Specen enligt förra ägaren:
* Kullagrad T28
* Frontmonterad IC 600*300*76mm
* Smidda Wiseco kolvar
* Kulpenade stakar
* Calico lager
* ARP toppbult
* Oljepump
* Slipat kolvringar
* Honat blocket
* 6 puckad sinterlamell
* NISMO tryckplatta
* 550cc spridare
* Wahlbro 255L/min bränslepump
* 3" downpipe, 2x2,5" efter downpipen.
* 5" Utblås
* Modifierad vevhusvent
* Dubbla avgaskammar
* Portad topp
* 1,5mm ståltoppackning
* 20 platters värmeväxlare
* Ökat lagerspel på veven
* Z32 lmm
* Extraktorgrenrör
* 19 Raders oljekylare
* Öppen AEM Luftfilter
* Hybrid Dump
* Växellåda från s14
* Bakaxel med oljekylning från s14
* Race kisse

Turbon kommer att bytas till en KKK K24 och även ett Megasquirt ska hitta ner i bilen.


Så här såg motorn ut innan vi började med något.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907141_76bhwv.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907088_45fcr3.jpg

Så började meckandet, allt kopplades bort snabbt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907089_dkujcw.jpg

Är dethär motorn? (Snillen spekulerar) (:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907091_2vqeph.jpg

Motorlyften påkopplad och motorfästen började skruvas loss.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907093_5xw780.jpg

Rovan börjar röra sig uppåt efter 1,5 timme.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907111_ddqa64.jpg

Motorn ute och uppsatt i stativet. Isärplockning påbörjad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907095_fexxx1.jpg

Man får ta i mycket för att få bort turbon (:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907097_nzf6r6.jpg

Ahlstedt meckar så snabbt att han är svår att fånga på bild.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907099_x1quhy.jpg

Nästan hela meckteamet (Jag själv på golvet big_smile)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907100_pbryiw.jpg

Här har vi fått ut ram- och vevlager, och kommit fram till att det sitter en liten blandning av lager, känns som att dom har tagit vad dom hade. Vissa lager satt inte ens fast i överfallen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907101_0fkmpm.jpg

Vi bestämde oss för att köra flintstone style istället wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907103_1i665y.jpg

Ska vara en växellåda från 200sx s14, men ser ut som original.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907105_zozvpv.jpg

Bilen ser ljuset i tunneln.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907106_ep85qs.jpg

Gamla turbon, Garret gt30? kanske.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124795/907109_4uyyrr.jpg

Trött efter hårt meckande (:



Snart kommer det mera smile

/ Frida

14 Inlägg
7 maj 2010
#2
Grymmmmt

2 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#3
Hehe, a det blir nog bra till slut :d

12 Inlägg
19 juni 2010
#4
Drömmer jag eller tittade jag i den här tråden igår?

Grymt med ett gäng polare som hjälper till! Sånt uppskattas!

Kapten Krook

1 517 Inlägg
19 juni 2010
#5
Oj så många som hjälper till.. kommer gå fort detta ju hehe smile  kommer följas! smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

352 Inlägg
19 juni 2010
#6
KaptenKrook skrev:
Drömmer jag eller tittade jag i den här tråden igår?

Grymt med ett gäng polare som hjälper till! Sånt uppskattas!

Du drömde nog inte för det finns redan en tråd på detta projekt smile

MVH


ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
20 juni 2010
#7
nice.. big_smile trist de med lagren... men se de från den ljusa sidan. ni kan göra de 100 ggr bättre nu.
annars riktigt nice

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

Drifter
283 Inlägg
20 juni 2010
#8
Lådan ser ju likdan ut i prencip för man byter sprängkåpan fär att få den till att passa mot motorn!!

Jobba på!!

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=

SR20 Spirit
335 Inlägg
20 juni 2010
#9
växellådan på s13 och s14 är samma enda som skiljer är utväxlingen och olje "tråget" och oljeupptagnings munstycket som ska ge olja till lådan även du svänger lite fram och tillbaks, i s13 hamnade olja på sidoväggarna tongue
Senast redigerat av NismoGTR (20 juni 2010)


1 051 Inlägg
20 juni 2010
#10
Känns lite onödigt med två projekt trådar på samma bil emd samma bildr hmm Men fin e bilen big_smile


8 883 Inlägg

Sök