Detta projekt började efter lite kontakt med TBRacing, där vi kom överens om att fixa pojkvännens 200sx s13.
Problemen började med att den inte laddade som den skulle, men fanns inga tryckläckor. Fokusen flyttades då till turbon, efter att vi hade startat bilen en gång och stängt av så hörde man att lagrena på turbon var gångna och hade ett rejält glapp åt alla håll och kanter.
Det misstänktes även lagerras efter ett knackande ljud mellan 2500-3000 rpm som brukar vara vanligt på dessa motorer om dom inte är rätt skötta.
Vi kom överens med Thomas att ta bilen till TBRacing i Ålem och riva ner motorn. Sagt och gjort här är en sammanfattning av den första etappen på bygget.
Specen enligt förra ägaren:
* Kullagrad T28
* Frontmonterad IC 600*300*76mm
* Smidda Wiseco kolvar
* Kulpenade stakar
* Calico lager
* ARP toppbult
* Oljepump
* Slipat kolvringar
* Honat blocket
* 6 puckad sinterlamell
* NISMO tryckplatta
* 550cc spridare
* Wahlbro 255L/min bränslepump
* 3" downpipe, 2x2,5" efter downpipen.
* 5" Utblås
* Modifierad vevhusvent
* Dubbla avgaskammar
* Portad topp
* 1,5mm ståltoppackning
* 20 platters värmeväxlare
* Ökat lagerspel på veven
* Z32 lmm
* Extraktorgrenrör
* 19 Raders oljekylare
* Öppen AEM Luftfilter
* Hybrid Dump
* Växellåda från s14
* Bakaxel med oljekylning från s14
* Race kisse
Turbon kommer att bytas till en KKK K24 och även ett Megasquirt ska hitta ner i bilen.
Så här såg motorn ut innan vi började med något.Så började meckandet, allt kopplades bort snabbt.Är dethär motorn? (Snillen spekulerar) (: Motorlyften påkopplad och motorfästen började skruvas loss.Rovan börjar röra sig uppåt efter 1,5 timme.Motorn ute och uppsatt i stativet. Isärplockning påbörjad.Man får ta i mycket för att få bort turbon (:Ahlstedt meckar så snabbt att han är svår att fånga på bild.Nästan hela meckteamet (Jag själv på golvet )Här har vi fått ut ram- och vevlager, och kommit fram till att det sitter en liten blandning av lager, känns som att dom har tagit vad dom hade. Vissa lager satt inte ens fast i överfallen.Vi bestämde oss för att köra flintstone style istället Ska vara en växellåda från 200sx s14, men ser ut som original.Bilen ser ljuset i tunneln.Gamla turbon, Garret gt30? kanske.Trött efter hårt meckande (:Snart kommer det mera
/ Frida