3261
Sök

Nissan 200sx s13 med BMW m50b25 motor

63 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#1
Efter att sett en galen Supra med en M5 motor i så började det snurra lite i huvudet på om det går att få i en M50 motor i 200sx.

Vet sedan innan att motorn i 200an har lätt för att rasa vid hård körning och det har varit det enda som tagit emot att köpa den där härliga bilen innan. Fick upp ögonen för bmw spisar för ett tag sen och dom är ju billiga och finns ju delar överallt till dom.

Vet ju att det är ett jävla företag att slänga i en helt ny motor av annat märke och få det att funka men verkar i mina ögon ekonomiskt försvarbart då dem M50 motorer jag sett stått pall för de mesta misshandeln och är billiga.

Är det någon som gjort något liknande förut och vad skulle det krävas för att få det o funka? Motor låda styrbox axel och klump? Och vart fan finns alla dom här turbo kiten alla verkar tjata om?

Att den ska bli gatlegal är inget jag tänker försöka mig på utan bankörning/drifting som är syftet med bilen.

MVH Marcus
Senast redigerat av Ration_0607 (18 juni 2010)

171 Inlägg
18 juni 2010
#2
PPFs forum finns allt du behöver. finns med en S13 med bmw motor i en projekt tråd med.
allt detta är redan gjort så mycket tips att få på nätet

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

63 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#3
Okej nice finns tråden här på garaget eller på PPF? Har inte hittat nån här ännu.

63 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#4
Tackar hittade den när jag gick in på sidan wink

63 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#5
Tar gärna tips om vad för bmw motorer som rekomenderas, har inte så mycket koll på dem alla ännu.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juni 2010
#6
Det finns ett projekt med en S13 med en M50 på Garaget med under "Projekt", är nästan 100% på att jag sett ett sådant i alla fall.

Motor som rekommenderas? En tidig M50B25 i gjutjärn men utan vanos skall vara den som tål mest stryk och effekt "original". Men egentligen är det fritt fram, för att ta 6cyl. exempel är allt från gamla M20-M30 till modernare M5x är bra val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 482 Inlägg
18 juni 2010
#7
Vanos är inget hinder längre för turbokonvertering.

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juni 2010
#8
Noxxer skrev:
Vanos är inget hinder längre för turbokonvertering.

Något hinder har det väl aldrig varit men nog är väl en M50 utan vanos fortfarande något tåligare?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

63 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#9
Jasså vad jag sett på olika sidor angående Vanos är det bättre för turbo konvertering, har ingen aning om varför men tydligen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2010
#10
Ration_0607 skrev:
Jasså vad jag sett på olika sidor angående Vanos är det bättre för turbo konvertering, har ingen aning om varför men tydligen.

Jag är inte mer än måttligt påläst, men så som jag förstått det hela tål M50 mer effekt och stryk. Men skall man inte plocka ut några högre effekter är kanske en M50tu ett bättre val?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

63 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#11
Okej ja tanken är ju att ha en måttligt hög effekt för att drifta med och en hållbar motor så man kan koncentrera sig på allt annat som lär gå sönder tongue  Räcker väll nästan orginal då slipper man den jobbiga turbokonverteringen

63 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#12
Vad ska man köra för växellåda? den som kommer med eller något annat man ska satsa på?

7 274 Inlägg
21 juni 2010
#13
Jag har en med 525i med vanosmotorn som du kan få om du hämtar den.
Hade kabelbrand i motorutrymmet så mycket blev skadad, tror insuget fick sig en törn plus att det är pulver överallt från pulversläckaren.
Men motorn i sig bör inte vara några problem, stängde av den när det började brinna.

Så med en rejäl sanering, insug och kabelstam så BÖR motorn gå. Står i Gävle om det är intressant.
Annars åker den på skroten smile



Sök