3563
Sök

Chevrolet silverado 80 6,2l diesel

61 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#1
har byt diesel pump spridare och glödstift motorn har bra komp glödningen fungerar men trots detta så vill inte bilen ens tända till med ether (startgas)
Någon som vet vad detta kan bero på? hmm


2 Inlägg
7 juli 2010
#2
Mera luftning, skruva ur glödstiften och kör på startmortorn tills det kommer disel ur glödstifthålen. innan det är någon chans att den startar


2 Inlägg
7 juli 2010
#3
inte någon chans


61 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#4
men varför tänder den inte ens till på startgas?
Luft är där med all säkerhet mer av men den skulle iallafall tända till


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 juli 2010
#5
När en diesel har bestämt sig så är den envis och tjurig. Men det är samma som med broms och koppling, avlufta, avlufta, avlufta. Och när du är klar med det avluftar du lite mer.


Motborgare
1 099 Inlägg
8 juli 2010
#6
Bamseman skrev:
har byt diesel pump spridare och glödstift motorn har bra komp glödningen fungerar men trots detta så vill inte bilen ens tända till med ether (startgas)
Någon som vet vad detta kan bero på? hmm

Startgas och diesel med glödstift är ingen bra kombo. Glödingen kan antända gasen och det ger ingen förtur, förutom i haverikön. Diesel och startgas är generellt en dålig ide, eftersom det inte finns nåt tändelement i en dieselmotor.

Har du lossat rören från spridarna? Kommer det diesel när du krankar?
När du böt pumpen, ställde du in den rätt?

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
8 juli 2010
#7
joelpro skrev:
Mera luftning, skruva ur glödstiften och kör på startmortorn tills det kommer disel ur glödstifthålen. innan det är någon chans att den startar

Är det luft på högtryckssidan på en konventionell dieselmotor (icke common rail) så når man aldrig öppningstrycket på spridarna och luften kommer således aldrig ut, om man bara kör på startmotorn.

Jag brukar alltid lyfta på spridarmuttrarna och köra till det puffar diesel på några cylindrar. Sen drar jag en mutter, lossar och stänger tills den tänder på den cylindern, fortsätter snabbt till nästa cyl. tills den går av sig själv. Fullgas är en förutsättning när man gör den här operationen. Så länge pumpen är rätt inställd och motorn för luft och matarpumpen fungerar samt att det finns bränsle, så har jag aldrig misslyckas med den här proceduren.

Akta kroppsdelar vid den här operationen. En bränslestråle kan ha jävelsk hög energi och slår lätt hål i skinnet, för inte att snacka om ögon.

-- K

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök