3448
Sök

Hur fungerar spridarna på en B230f ?

islurren1
15 februari 2010
Trådstartare
Hur fungerar spridarna på en B230f ? Sprutar dom hela tiden eller ska dom öppna och stänga efter som man drar runt motorn på starten? Grabbens sprutar hela tiden,men den surar igen. Startar den inte på en gång så får man dra igång den... Så e de rätt eller fel att dom e öppna hela tiden?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
ska inte vara öppna hela tiden

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 335 Inlägg
15 februari 2010
Troligt att det är spridarrelät som spökar. Svart relä, sitter på ena stötdämpartornet, Vä-sida på 740 Turbo iaf.

islurren1
15 februari 2010
Trådstartare
Ok! Har ju provat ett annat som den inte heller startade med. Men de kan ju bero på att den redan var så genomsur så den inte startade för det! Men det sprutar iallafall hela tiden om man har hela fuelrailen å spridarna uppe i luften  fortfarande jordade oxå så,om de spelar roll.
Men spridar relär kan de alltså va! Nått annat? Styrboxen? Kan den ha me å göra att den sprutar hela tiden?Har ju läst en tråd för en månad sen som förklarade det hela men jag hittar den inte igen..

1 758 Inlägg
15 februari 2010
Någonting med styrningen till spridarna är det ju som är fel iaf. Mest troligt är det relät eller själva boxen.
Man hör när spridarna öppnar/stänger genom att det klickar till i dem. Är de inte jordade ordentligt så öppnar de och stänger hela tiden, då klickar det som någon steppdansar.

islurren1
16 februari 2010
Trådstartare
schnauz skrev:
Någonting med styrningen till spridarna är det ju som är fel iaf. Mest troligt är det relät eller själva boxen.
Man hör när spridarna öppnar/stänger genom att det klickar till i dem. Är de inte jordade ordentligt så öppnar de och stänger hela tiden, då klickar det som någon steppdansar.

Har ju lite nedsatt hörsel hehe! Men jag hör dom på min egen 745:a men inte på grabbens. Där är dom tysta och sprutar hela tiden...

Får nog ta ur stiften och köra den tiktigt torr i förbränningsrummen  och den pröva relät och boxen igen.
Kan det finnas någon mer orsak som kan orsaka konstant öppna spridare?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 februari 2010
islurren1 skrev:
schnauz skrev:

Har ju lite nedsatt hörsel hehe! Men jag hör dom på min egen 745:a men inte på grabbens. Där är dom tysta och sprutar hela tiden...

Får nog ta ur stiften och köra den tiktigt torr i förbränningsrummen  och den pröva relät och boxen igen.

det kan jag garantera att dom inte gör

1 758 Inlägg
16 februari 2010
NITROUS skrev:
islurren1 skrev:
schnauz skrev:

Hur då? Klicket kommer ju bara när de öppnar/stänger. Ligger det signal på hela tiden så håller de ju öppet, men stänger inte.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 februari 2010
schnauz skrev:
NITROUS skrev:
islurren1 skrev:

Hur då? Klicket kommer ju bara när de öppnar/stänger. Ligger det signal på hela tiden så håller de ju öppet, men stänger inte.

läste fel, tolkade det som att dom sprutade hela tiden på hans bil.

110 Inlägg
16 februari 2010
har iof samma problem med min härk men där lyder knepet att så fort han inte vill starta efter några drag så drar en ut bensinpumpsrelät så startar han direkt så nått måste det juv vara som går surt men a hur ett löses har ja dessvärre inte så bra ideer på

islurren1
16 februari 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
schnauz skrev:
NITROUS skrev:

läste fel, tolkade det som att dom sprutade hela tiden på hans bil.

Jo dom sprutar hela tiden....

761 Inlägg
17 februari 2010
Är dom öppna hela tiden så är det förmodligen fel på styrboxen, har varit med om det.

Dom ska öppna och stänga en gång per varv, det är längden på pulsen som styr mängden bränsle.

Skillnad mot K-jet (mekaniskt insprut) där det sprutar bensin hela tiden, och bränsletrycket ändras för att få rätt mängd bränsle.

456 Inlägg
20 februari 2010
Håller med ovanstående. Har haft samma problem jag med pga dålig jord till databoxen. Då står spridarna öppna hela tiden och dränker motorn. Tar inte heller så lång tid innan oljan luktar ren bensin och är som lättmjölk i koncistensen sad  Kolla över jordarna till boxen, dom som sitter på skruvarna till fuelrailen. och pröva sen med en ny databox. Finns det säkert nån i nån bil ute på gården hos dig väl? Kanske ä samma som i isbilen? wink

growing old is mandatory growing up is optional

islurren1
22 februari 2010
Trådstartare
Nu tickar dom fint igen och jag vet inte vad jag gjort. Luktar dock lite skarpt av avgaserna fortfarande. Grabben får väll pröva den dågra dagar å får vi se vad som händer! Men tack så länge allihop smile

127 Inlägg
11 juli 2010
Tjenare, har ett liknande problem med min.. Drar jag ut säkringen till soppa pumpen så går den igång, ibland, men jäääklar vad soppa det rinner rakt igenom, har kolla jordarna till boxarna.. Men fick ett tips om att kolla bränslerelät, kan det ha med saken att göra? Verkar som att spridarna står öppna hela tiden..
Ska även kolla spridar relät, någon som något mer tips?
Mvh, NIchlas

Sök