3427
Sök

S40N T5 eller Toyota celica vvt? Vilken är bäst??

390 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Vilken av dessa två bilar är bäst? Både i komfort och motor mm.. S40N T5 eller Toyota celica vvt 02-?


Muttley
15 juli 2010
#2
komfort är volvon bäst, celican är väldigt liten. Sen tycker ju jag att de är roligare med T5an.
Dock provade jag V50 T5 med sportchassi och den gick underbart.

Men de är väl din sak att tycka .

1 298 Inlägg
15 juli 2010
#3
Det är två väldigt olika bilar så det är svårt att jämföra. Jag har aldrig kört någon Celica, men har kört C30/S40 T5 och kan intyga att det är en väldigt trevlig bil iallafall. Komfortabel, men gör inte bort sig helt när vägen svänger heller. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

165 Inlägg
15 juli 2010
#4
celican är väldigt lätt och har riktigt bra väghållning och tar inte mycket bensin 0,7l/m.. och du kan busa en hel del.
t5 går la köra på 0,7 men du lär ha roligare i celican om du vill hålla den förbrukningen..
1,1 på blandad körning med t5 är ganska vanligt.

Vill du trimma är bäst volvon. Är du nöjd med 140 eller 190hk ta celican.


Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
15 juli 2010
#5
Jag hade tagit Celican iaf. Hade en Corolla t-sport innan och den gick riktigt bra. Har hört att Celican är lite vassare. Min t-sport drog max en liter milen när jag verkligen busade. Och den drock 0.65 då jag körde hem den från Stockholm. En polare har en T5 och den drar la 0.8 om du rullar frma. Kör de de minsta så dricker den bra mycket mera. Men de när härlig att åka i men jag tycker ju S40 är mer en familjebil och Celican är en schysst sportbil.

I både skatt och försäkring är Celican mycket billigare. Samt att köra. Dock tror jag att Volvo orginal kör rätt jämt med Celican

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2010
#6
Vad är det med folk?

Gasar man dricker en bil soppa.
Punkt slut.

Ja, en turbobil kan dricka mer soppa än en sugis, just av anledningen att turbon kan spotta in mer soppa.
Men så händer det ju en hel del när man trycker på gasen också.

Min stora klumpiga 850 ligger på 1,04 blandad körning, stadskörning i Malmö/Lund och en del E22 och E6, gasglad högerfot oftast.
En C30 eller V50 eller S40 T5 väger mindre, är mer aerodynamisk och har mycket nyare motor.
Dessutom låter femman riktigt gott, och om man ska trimma så finns det mycket alternativ och kunskap till Volvons fördel, i och med den är så lättrimmad.

C30/V50 bygger väl på samma bottenplatta som Ford Focus, och Ford Focus ST och RS-modellerna är det ingen som klagar på, utan alla tycker det är en kul bil att köra med överstyrningstendenser, trots sin framhjulsdrift.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Muttley
15 juli 2010
#7
sebbanboy14 skrev:
Jag hade tagit Celican iaf. Hade en Corolla t-sport innan och den gick riktigt bra. Har hört att Celican är lite vassare. Min t-sport drog max en liter milen när jag verkligen busade. Och den drock 0.65 då jag körde hem den från Stockholm. En polare har en T5 och den drar la 0.8 om du rullar frma. Kör de de minsta så dricker den bra mycket mera. Men de när härlig att åka i men jag tycker ju S40 är mer en familjebil och Celican är en schysst sportbil.

I både skatt och försäkring är Celican mycket billigare. Samt att köra. Dock tror jag att Volvo orginal kör rätt jämt med Celican

hmm den med försäkringen måste vara väldigt inviduellt. Jag skulle få betala ca 7 tusen för helår helförsäkring på en v50 T5, medans min bror betalade runt 10-11 tusen för sin celica 02 och de var mindre motorn. Han är äldre dessutom.

Och så mycket anser jag inte en celica med 140 hästar eller vad den har är värd.

X40 Nordic
784 Inlägg
15 juli 2010
#8
TurbOla skrev:
Vad är det med folk?

Gasar man dricker en bil soppa.
Punkt slut.

Ja, en turbobil kan dricka mer soppa än en sugis, just av anledningen att turbon kan spotta in mer soppa.
Men så händer det ju en hel del när man trycker på gasen också.

Min stora klumpiga 850 ligger på 1,04 blandad körning, stadskörning i Malmö/Lund och en del E22 och E6, gasglad högerfot oftast.
En C30 eller V50 eller S40 T5 väger mindre, är mer aerodynamisk och har mycket nyare motor.
Dessutom låter femman riktigt gott, och om man ska trimma så finns det mycket alternativ och kunskap till Volvons fördel, i och med den är så lättrimmad.

C30/V50 bygger väl på samma bottenplatta som Ford Focus, och Ford Focus ST och RS-modellerna är det ingen som klagar på, utan alla tycker det är en kul bil att köra med överstyrningstendenser, trots sin framhjulsdrift.

För övrigt så är en RS motor en Volvo T5 med annan turbo och programvara och lite andra småsaker i oljetråg. Den byggs på samma ställe som T5.... Av samma montörer och robotar.......



Sök