Rquired skrev:
Bmw E46 är det inga fel på vintertid, precis som på torr väg är den mycket stadig och vad jag bland annat håller dem så högt för i vinterväglag är att denna kommunikation och körglädje man alltid hör talas om i samband med Bmw finns kvar även med en massa snö på vägen. Få andra bilar klarar detta, det räcker med ett tunt lager snö för att vägkänslan skall bli helt död och frånvarande.
Och överstyrd är E46 inte heller i någon stor bemärkelse, den är neutral och släpper varken fram eller bak i en större bemärkelse om den inte pressats till det. Och när det kommer till drivningen så begränsas bakhjulsdriftens benägenhet till att överstyra av ett i fallet Bmw effektivt antisladdsystem.
ASC sågs som en system som tog bort RWD´s nackdelar när det kom, utan att för den sakens skull störa fördelarna. Tänkte länka till ett videoklipp*, och vad jag skulle vilja att du tittade på är när den röda Bmw 328an kör i rondellen efter att antisladdsystemet (DSC i detta fallet dock) aktiverats.
Bilen kör vidare, systemet bromsar inte upp bilen till den grad att den tappar fart och "stannar upp" men samtidigt så reglerar det krafterna så att bilen inte tappar greppet i någon ända heller. Kort och gott ett mycket säkert uppträdande, speciellt i kombination med Bmw´s neutrala uppträdande och väggrepp.
En annan sak att tänka på är om du kollar hur den vinröda Alfa Romeo 156an uppträder. Visst, ett lite typiskt framhjulsdrivet beteende men det viktiga i det här fallet är att 156 (oavsett tung V6 i fronten eller ej) är en av de bästa framhjulsdrivna bilarna i denna klassen som gjorts när det kommer till väggrepp och uppträdande.
Eller kort sammanfattat; Det beteende Alfan visar upp blir mycket värre bakom ratten på en framhjulsdriven bil som inte har den balans och det grepp italienaren har. Och i det här fallet syftar jag på Saab, framför allt den gamla versionen av 9-3 som verkligen har dåliga vägegenskaper. Men även i tunga 9-5 blir detta beteende mer märkbart än i Alfa Romeo 156.
*
http://www.youtube.com/watch?v=jV18ZBXwwYMMen för att gå tillbaka till vinterföre så kom ihåg att bara för att en bil är framhjulsdriven betyder det inte att bakänden inte kan komma farande, eller tvärt om på en bakhjulsdriven bil. För att återgå till exemplet i klippet: Även om det är mindre sannolikt så hade Bmwn kunnat släppa fram och köra över pingvinen och 156 hade kunnat släppa bak och styrt undan.
Även en så understyrd bil som gamla 9-3 kan släppa bak, och även äldre "normalt överstyrda" bakhjulsdrivna bilar kan kasa rakt fram.
Sedan skall man inte glömma att det finns framhjulsdrivna bilar som är betydligt mer överstyrda till karaktären än ex. Bmw E46 och bakhjulsdrivna bilar som är rejält understyrda till karaktären. I vilken ände bilen driver är bara en av många faktorer som avgör hur en bil uppträder. Så mitt tips är att köp en bil av den kategorin som kan anses vara "trygga vintertid" och lägg ingen vikt på smaksaker som i vilken ända bilen skall släppa (Inom rimliga gränser) för att upplevas som trygg. Det är dels ingenting som är gjutet i sten, och framför allt något du som förare anpassar dig till.
Så i ditt fall är det bara att välja på, ingen av de bilarna som lagts fram hittills i denna tråd kan anses som otrygga vinterbilar.