3548
Sök

V70 -99 kylfläkten startar i 1sekund sen stannar den.

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej! Kompisen har en V70 som elfläkten till kylaren startar o går i en sekund, sen stängs den av igen och är avstängd i 30sekunder tills den startar o går i en sekund för att sedan stanna och så håller den på! Till slut blir bilen överhettad!

Vad kan felet vara?

Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

RM-operatör
667 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Jag är ingen expert, men att byta termostaten kanske kan fungera? Det känns logiskt på något vis.


3 259 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#3
termostaten är inte kopplad till elfläkten tyvärr!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 augusti 2010
#4
Låter lite som reläet kanske har dock inte haft detta problem nån gång.

Leta upp et relä å skroten å testa med dom pajjar väldigt sällan så det e ju en lätt grejj att börja med.

Annars låter det som glapp nånstans mät på signalledningaran till reläet kan ju va så att ena hastighetten har dött på fläkten med.

Reläet sitter aldeles ovanför kylet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

457 Inlägg
5 augusti 2010
#5
JonR skrev:
termostaten är inte kopplad till elfläkten tyvärr!

Mvh/Jon

Okej så han har en kabel direkt till fläkten för annars är det en termostat som sitter på kylaren som säger hur varmt vattnet är till fläkten så skulle nog säga att det är termostaten

Mvh Dennis

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#6
JaggaChafen skrev:
Låter lite som reläet kanske har dock inte haft detta problem nån gång.

Leta upp et relä å skroten å testa med dom pajjar väldigt sällan så det e ju en lätt grejj att börja med.

Annars låter det som glapp nånstans mät på signalledningaran till reläet kan ju va så att ena hastighetten har dött på fläkten med.

Reläet sitter aldeles ovanför kylet

Jo jag såg att det satt några relän ovanför fläkten där, du vet inte vilket? Det stora svarta med mest kablar eller hur man ska säga?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#7
XL-Dempa skrev:
JonR skrev:
termostaten är inte kopplad till elfläkten tyvärr!

Mvh/Jon

Okej så han har en kabel direkt till fläkten för annars är det en termostat som sitter på kylaren som säger hur varmt vattnet är till fläkten så skulle nog säga att det är termostaten

Mvh Dennis

Ja inte ser jag några kabelanslutningar på den här termostaten iaf?

Termostat:
http://www.funrunracing.se/catalog/images/termostat.jpg


Tempgivare:(som jag gissar att du syftar på)
http://i37.tinypic.com/30wl9ft.jpg
Senast redigerat av JonR (5 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 augusti 2010
#8
Kan vara tempgivarn som spökar. Testa och byt den.

Lev livet, det kan ta slut fort

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#9
Tempgivaren är hel då den är kopplad till tempmätaren innuti bilen och den fungerar som den ska så då tog jag för givet att tempgivaren gör sitt jobb! Det är alltså nån annanstans problemet ligger!

Mvh
Senast redigerat av JonR (5 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 augusti 2010
#10
grått relä med 2 tunna kablar i ett kontaktstycke (signal jord) en kontakt med en tjock röd å en kontakt med 2 tjocka röda

Reläet har med andra ord 2 utgångar för 2 olika hastigheter. Fläkten har en ingång via ett motständ å ett som går rätt in så at säga.

Signalerna kommer från ECM (motorstyrenheten).

Hoppas du har tillräckligt med info för att hitta felet nu

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#11
Kalas! Tack ska du ha! Då hittar jag nog på det! Blir till att åka till skroten o gräva imorgon!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#12
JaggaChafen skrev:
Låter lite som reläet kanske har dock inte haft detta problem nån gång.

Leta upp et relä å skroten å testa med dom pajjar väldigt sällan så det e ju en lätt grejj att börja med.

Annars låter det som glapp nånstans mät på signalledningaran till reläet kan ju va så att ena hastighetten har dött på fläkten med.

Reläet sitter aldeles ovanför kylet

Det stämde bra det! Funkade fint med ny fläkt! På nåt sätt störde högsta hastigenheten ut av att lägsta hastigheten inte funkade så det bara startade o stannade...

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av JonR (6 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 augusti 2010
#13
Vassego gott att det löste sig å även tack för att du skrev vad som löste det här. Uppskattas säkerligen av många som kanske kan få samma problem

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

3 259 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#14
Ja precis! Finns inget mer störande än när man hittar en tråd om samma problem som man själv har och sen finns det inget svar i slutet! mad

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök