3463
Sök

Motor bygge B230E Till B 2.5 ET

169 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej..
Jag ska bygga mig en motor B230 E Som Ska konverteras till B230 ET fast på 2.5LITER
Går det att använda det gamla sprutet det mekaninska ?
Jag har mina funderingar på vad för spridare bör jag ha ?
Ska jag använda mig av samma block eller ska jag fixa mig ett Riktigt ET block ?



Förstår om inte alla har svar på frågor men alla svar uppskattas..
Men ni som har era spydiga kommenterar kan lämna dom någon annanstans..


HADE GÖTT ALLA big_smile

8 250 Inlägg
9 augusti 2010
#2
Visst är det fysiskt möjligt att använde det mekaniiska om man kan få det inställt riktigt. Eller så tar man ett steg i rätt riktning och skaffar ett elektroniskt sprut med fördelarna det har. Sen är väl inte ET blocken med dem små lagren nåt riktigt bra utgångsobjekt heller.


169 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Visst är det fysiskt möjligt att använde det mekaniiska om man kan få det inställt riktigt. Eller så tar man ett steg i rätt riktning och skaffar ett elektroniskt sprut med fördelarna det har. Sen är väl inte ET blocken med dem små lagren nåt riktigt bra utgångsobjekt heller.

okejokej TACK för ditt svar smile
Men hur funkar det om jag nu skulle skaffa mig det elektroniska sprutet hur går det ihop med elen ?
Jag är riktigt kass på el därför jag frågar..smile

Är det bättre att använda mig utav det vanliga b230 blocket ?
och sedan Et Kolvar ?

Räcker det elektroniska sprutet till med den volymen och ordentligt ordningjord topp ?


Tackar vid svar smile

8 250 Inlägg
9 augusti 2010
#4
Man använder ju i stort sett samma givare sen tillkommer det en del, men till stor del handlar det om att byta ut kabelhärvan till motorn. För jag tänkte nämligen inte på nåt originalsystem i första hand, utan ett Ms eller nåt annat vettigt alternativ. Och ett sånt system räcker garanterat till skillnad från det makaniska som är rätt begränsat.

ska man utgå från ett 230 så bör man sikta på sent 88 eller nyare så man får stora lagren. Och ska du ha 2,5 liter så antar jag att du tänker använda marinvev och ska du då köra med ET-kolvar så lär dui har kortare vevstakar.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 augusti 2010
#5
Du får jaga rätt på ett sprut från en gammal b21/b23 ET, de du har nu går att använda men du får bygga om de en hel del och det kommer gå åt många timmar för att få det och fungera.

Somsagt blocket du har nu och b230ET är bara "skit". Skaffa dig en b23:a så slipper du oroa dig över att blocket går, eller 88-> och byt stakar wink


169 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#6
Bensinskallen skrev:
Du får jaga rätt på ett sprut från en gammal b21/b23 ET, de du har nu går att använda men du får bygga om de en hel del och det kommer gå åt många timmar för att få det och fungera.

Somsagt blocket du har nu och b230ET är bara "skit". Skaffa dig en b23:a så slipper du oroa dig över att blocket går, eller 88-> och byt stakar wink

Okejokej,
Har nog ändrat mig angående Turbo tror jag.. smile
Blir nog föggar istället smile Har ju trots allt ett par weber 45:or ligger wink

Så en riktigt b23a och stroke veven till 2.5L sedan ordentlig topp smile
Med KGS KG8 kam smile


Sök