3023
Sök

Kan något ta skada av en dump

30 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#1
hej jag har hör att om man kör med en dumpventill kan motorn / turbon ta skada av detta ?
tack för svaren

888 Inlägg
13 maj 2009
#2
Du har ju dump på din bil original.

Mvh

från bun!
89 Inlägg
13 maj 2009
#3
här har du en länk som förklarar en del, om eftermarknads dumpar...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

655 Inlägg
13 maj 2009
#4
Inte om du har gamla motorn , som sitter i 900an, dvs den med röd tändkasett!


655 Inlägg
13 maj 2009
#5
rätta mig om jag har fel?


Saab 9.3 turbo
1 Inlägg
17 maj 2009
#6
på alla nya saab 9-3 och uppåt är luftmassemätaren extremt känlig så jag hade bara en helt återcirkulerande ventil jag köpte men det räckte för att motor lampan skulle börja lysa. japp det kan skada en hel del ska du ha en riktig dump så bli det mycket du måste koppla om framför  allt måste du koppla luftmasse mätaren nån annan stans och byta tryck rör så du kan sätta  dumpventilen på smile

tjo ho

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 maj 2009
#7
Dessa bilar kan ha öppen avlastningsventil:
Saab 900 Turbo 94-98
Saab 9000 Turbo 94-98
Saab 9-3 Turbo 98-99
Saab 9-3 LTT 98-00
Övriga modeller skall ha återcirkulerande ventil
(speciellt framtagna öppna ventiler finns, även för bilar med luftmassamätare)

Dessa kan ha öppen avlastningsventil! Finns mer information på Speedparts.se


7 274 Inlägg
17 maj 2009
#8
saab_eddan skrev:
på alla nya saab 9-3 och uppåt är luftmassemätaren extremt känlig så jag hade bara en helt återcirkulerande ventil jag köpte men det räckte för att motor lampan skulle börja lysa. japp det kan skada en hel del ska du ha en riktig dump så bli det mycket du måste koppla om framför  allt måste du koppla luftmasse mätaren nån annan stans och byta tryck rör så du kan sätta  dumpventilen på smile

Skitsnack att motorlampan började lysa pga att du satte dit en ANNAN återcirkulerande dump.
Nästan varenda turbobil har en dump från fabrik så att det skulle skada bilen stämmer inte.
Att köra utan däremot kan skada turbon.

Men att köra med en öppen på en bil med LMM gör att den går för fett efter varje växling, sen hur mycket skador som kan uppstå utav det låter jag vara osagt då jag aldrig har sett några.
Även så kan bilen dippa rejält i tomgång och i värsta fall dö, kan bli lite jobbigt om man inte är beredd på det.
Sen om den står öppen på tomgången så börjar den att pendla.


75 Inlägg
10 augusti 2010
#9
Jag har provat att sätta på en öppen dumpventil på min Saab 9-3 ltt, men det händer inte ett piss...
Jag vet inte alls vad bilen laddar orginal men vad ska jag göra för att få den att pysa?
Det är en JBR dump A25 som jag har provat med, men kanske behöve en annan för jag har redan kapat fjädern ganska bra. Har även satt på ett öppet sportluftfilter men det låter inte (!) mycket det heller!
Tacksam för svar


7 274 Inlägg
10 augusti 2010
#10
Megalomaniacal skrev:
Jag har provat att sätta på en öppen dumpventil på min Saab 9-3 ltt, men det händer inte ett piss...
Jag vet inte alls vad bilen laddar orginal men vad ska jag göra för att få den att pysa?
Det är en JBR dump A25 som jag har provat med, men kanske behöve en annan för jag har redan kapat fjädern ganska bra. Har även satt på ett öppet sportluftfilter men det låter inte (!) mycket det heller!
Tacksam för svar

Du har drygt 0.4 i ladd orginal så det är inte direkt mycket.
Men nog allt borde det låta med en öppen dump.
Vet att en kompis hade en JBR dump på sin 940 och vi fick då kapa riktigt många varv på fjädern innan den började öppna sig.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 augusti 2010
#11
Megalomaniacal

Trimma skiten istället! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

75 Inlägg
10 augusti 2010
#12
Så då kanske jag ska prova att kapa ännu mer då... Fan då måste jag skaffa en ny fjäder sen om jag trimmar skiten, men det kan inte kosta så mycke... Tanken är ju att börja trimma den en aning, men det har jag ju inte pengar till nu! Kanske sen när jag fått mitt CE kort i December tongue


7 274 Inlägg
10 augusti 2010
#13
Megalomaniacal skrev:
Så då kanske jag ska prova att kapa ännu mer då... Fan då måste jag skaffa en ny fjäder sen om jag trimmar skiten, men det kan inte kosta så mycke... Tanken är ju att börja trimma den en aning, men det har jag ju inte pengar till nu! Kanske sen när jag fått mitt CE kort i December tongue

Brukar gå fint att sätta i några brickor ifall det skulle behövas.



Sök