Jag kände att det var dags med en audi till hemma på gården. Longben, min garagevapendragare har ju blivit helt audi galen, och har köpt på sig det ena och det andra. Jag kom över den här bilen vid rätt tillfälle, och tänkte använda den och leka lite med nu under sommaren, och om den håller, även köra med fulldubb på isen i vinter
Ska hålla den så här ful som den är, och inte ha några avsjölande detaljer, så man kan åka ifrån så många som möjligt vid rödljusen, och frambringa så stor förvåning som möjligt från den frånåkta personen!
Korta fakta:
Audi 100 TQ Avant
S6 6 växlad låda
2.3 liters 10V bottendel, med 20V topp
H-profil stakar, okända kolvar
4-puck sinter, S6 tryckplatta
Holset turbo
Grenrör okänt märke
3" avgas, ingen screemerpipe
Nira sprut
1000cc spridare
Aeromotive pump med catchtank i bagaget
Vattenkyld IC
Ombyggd vevhusventilation
mm. mm...
Tog hem bilen i söndags, gasade lite med den och konstaterade att den går riktigt bra
Var en hel del "ful meck" lite här och var, så det var ju bara bita i det sura och börja skruva.
Så här ser den ut:
.
.
Började dagen med en ordentlig motortvätt!
.
.
Vevhusventilationen passade jag på att bygga om, och fixa till lite. Nu körs det med org stora uttaget under insuget, en återrinning svetsad ner i tråget, och ett uttag i främre mitten av tråget, upp i burken. Satt inget filter på burken, och jag kom över dessa filter. Så jag byggde ett litet mongorör, så jag får totalt ~50mm filterarea. Ser ut som en liten bläckfisk
.
Tyckte att maskinrummet behövde lite tillsnyggning, så jag har lackat lite insug, kåpor och dragit om / fixat till en massa el. Även fixat cirkpumpen till IC som inte funkade, och toppat upp det systemet med vatten.
.
.
Bättre bild på en del av IC:
.
.
Avgasbandage hjälper till att hålla ner temp lite i maskinrummet, så det var ju bara att börja linda. Skulle ju egentligen plocka av grenrör och linda det utanför maskinen, men nu gör jag ett tappert försök i bilen först.
.
.
Ratten som satt i bilen när jag köpte den var knappt större än en snusdosa, och det funkar ju inte riktigt! Så en R325 från sparco fick hitta in på rattstången.
Ska även byta förarstolen mot en stor i som hjälper mig sitta still i bilen när det bär iväg.
.
Igår fixades även spakstället till lådan som inte var helt korrekt installerat. En liten justering av den undre armen, och några svordommar senare så satt den på plats igen, och växlarna bara glider i hur fint som helst.
Olja har bytts i maskinen två gånger igår. En gång för att bara få ut så mycket gammal äckelolja som möjligt, och nu sista gången med finolja
Frambromsarna ska få sig en översyn då dom ligger på en aning, så isär med dom och smörja och fixa lite.
Ska även se över mappen i sprutet, och se om jag kan höja lite varvtal/laddtryck på launchen så man kommer iväg från rödljusen.
Om allt vill sig väl så kanske det blir premiär på nått race i helgen