3388
Sök

Volvo V40 T4 -98 - Dricker olja?

111 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
hej jag har ett stort problem

det e såhära att jag har en v40 t4 -98 som tydligen är väldigt glad för att dricka olja och förstår inte vf den gör det det droppar inget undertill eller något och jag har kollat vi turbon där läcker inget iheller och almänt annars ser där tort ut runt om behöver verkligen hjälp oljan tar slut relativt snabbt har haft bilen ungifär 3-4 månader och redan fyllt på ungifär 17 liter olja  snälla hjälp mig jag är inte super kunnig på dessa bilarna så kan behöva bilder med men försök förklara

M.V.H Fredrik


19 Inlägg
11 augusti 2010
#2
740_Racing skrev:
hej jag har ett stort problem

det e såhära att jag har en v40 t4 -98 som tydligen är väldigt glad för att dricka olja och förstår inte vf den gör det det droppar inget undertill eller något och jag har kollat vi turbon där läcker inget iheller och almänt annars ser där tort ut runt om behöver verkligen hjälp oljan tar slut relativt snabbt har haft bilen ungifär 3-4 månader och redan fyllt på ungifär 17 liter olja  snälla hjälp mig jag är inte super kunnig på dessa bilarna så kan behöva bilder med men försök förklara

M.V.H Fredrik

Har du blåaktig färg på avgaserna?


111 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
nä inte enligt mina kompisar som har både tittat när jag kör iväg och när dom ligger bakom mig och kör och så ibland när man pressar bilen ordentligt kan det lukta typ bränd olja


Möller mekaniker
141 Inlägg
11 augusti 2010
#4
Låter nästan som om turbon är slut på den.

Ett vanligt fel på bilar i övrigt är att vevhusventialtionen blir tät och så börjar motorn trycka ur sig olja uppe vid påfyllnadslocket  =/


Hur långt har din bil gått förövrigt? Hur är HC värderna på den från förra besiktningen?
Senast redigerat av sjoman (11 augusti 2010)


111 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#5
okej okej kan man få en bild på var vevhusventilationen sitter om man kanske kan rengöra den eller det hjälper kanske inte?    bilen har gott snart 26 tusen  och alla värden har varit bra på besiktningen förutom bromsarna:P men det har inte med saken att göra:P


Möller mekaniker
141 Inlägg
11 augusti 2010
#6
okej okej. På röret ner till turbon från filtret ska det sitta en slang 1cm i diameter typ. Ta och blås med tryckluft in i den slangen och så får du lyssna/känna om det blåser in i motorn (går att känna lite svagt blås uppe vid påfyllnadslocket) om de inte blåser igenom så kan de troligtvis vara tätt i oljeavskilljaren som sitter under insuget och om du har otur så kan den även vara tätt ner till tråget och det är inte kul och riva ner de och pilla bort all bränd olja (kox)

Den vanligaste orsaken till det är att man inte sköter oljebytena och att motorn går varmt och bränner oljan så att de bildas kox i motorn. Det är därför man ska låta motorn varva ner lite innan man stänger av den så att de hinner komma in lite renare olja i kanalerna framför allt i turbon för där blir oljan väldigt varm och kan lätt sätta igen turbon


111 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#7
okej okej ska kolla den men som sagt kan man rengöra vevhusventilationen? och det du menar jag kanske får byta e oljefällan? eller ? jag ska kolla upp dessa sakerna men en sak till du vet du var oljereturen till turbon sitter?


Möller mekaniker
141 Inlägg
11 augusti 2010
#8
om du har tur så kan stoppet släppa när du blåser i slangen annars är de bara skruva isär och byta oljefälla och göra rent i alla slangar och rör som går till den. Men trycker den ur sig olja vid påfyllnadslocket?

Ja den sitter rakt under turbon. är ett 1cm i diameter stort rör som går från turbon ner till blocket. Det går inte och missa de röret.


111 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#9
okej ska kolla dom sakerna imorgon ........ det finns lite lite olja där vid tänstiften asså på ventilkåpan men inte där påfylningslocket är


Möller mekaniker
141 Inlägg
11 augusti 2010
#10
okej men de kan nog komma ifrån locket


Hur ofta är bilen servad? Missat några servisar?
Senast redigerat av sjoman (11 augusti 2010)


111 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#11
enligt boken alla gånger som den ska sen har jag servat den 1 gång med olja filter stifft luftfilter cupefilter kamrem och vattenpump


Möller mekaniker
141 Inlägg
11 augusti 2010
#12
okej den kan ju ha gått hårt då sätter den igen sig lätt i vevhusventilationen


Möller mekaniker
141 Inlägg
11 augusti 2010
#13
okej den kan ju ha gått hårt då sätter den igen sig lätt i vevhusventilationen


19 Inlägg
12 augusti 2010
#14
Då du säger att du inte ser något läckage så kan det inte vara igensatt vevhusventilation. Hade det varit det så hade bilen tryckt ur sig olja vid oljestickan.

Mest troligt är väl att antingen turbon eller kolvringarna är slut och att bilen på så sätt äter olja då du inte har något synligt läckage.

Ett kompressionstest på cylindrarna kan vara bra att göra.
Senast redigerat av MutatedHero (12 augusti 2010)


111 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#15
tackar tackar vet någon av er vad kompet ska vara på en sådan bil? så jag vet vad jag ska kolla efter


Möller mekaniker
141 Inlägg
12 augusti 2010
#16
De ska ligga mellan 10-13bar enligt Vadis (Volvos verkstadshandbok) men eftersom motorn har gått mycket så kan de nog ligga mer närmare 8bar.

Jag tycker du ska testa och göra ett avgas test på den för där kan du också se om motorn förbränner olja. Leta reda på det gamla besiktningspappret och kolla hur högt HC värdet var då.



Sök