2612
Sök

Mitsubishi Carisma GDI och typ av olja

735 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Vet någon vart man kan få tag på Shell Helix Plus AH 10W-30 som tidigare såldes av mekonomen? Dom säger att dom inte kan få tag på oljan längre och jag hittar den inte nånstans på nätet.

Har någon snäll gorgare tillgång till någon databas som kan berätta om oljan gått i graven eller inte?

Min värdelösa GDI-motor låter nämligen som en diesel om den matas med något annat än GDI-oljan.... Och nu har den börjat ticka igen från ventillyftarna så det är dags för ett oljebyte igen(!).
Är för övrigt rätt sjukt att en välskött modern motor kan ha taskiga ventillyftare redan efter 13000 mil... Det borde vara goodwill på sånt
Senast redigerat av tobee (2 augusti 2010)

845 Inlägg
2 augusti 2010
beror på hur gammal bilen är?

735 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
beror på hur gammal bilen är?

Att GDI-motorn är dålig och felkonstruerad är väl känt här i Sverige eftersom samma motor går att finna i S40. Det bör inte krävas någon närmare förklaring vilka årsmodeller det handlar om... Det sista var bara ett uttryck för vilken hopplöshet jag känner över att jag inte kan finna den enda oljan som verkar fungera i motorn så att den inte ska sota igen totalt....

845 Inlägg
2 augusti 2010
Men eftersom du sa goodwill så får inte bilen vara för gammal. Men goodwill kan du glömma i allafall. Köp en olja som rekomenderas

735 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Men eftersom du sa goodwill så får inte bilen vara för gammal. Men goodwill kan du glömma i allafall. Köp en olja som rekomenderas

Du har missförstått mitt syfte med tråden och till råga på allt råkade jag lägga den i felsökning vilket var lite galet... Jag vet redan vad som är felet med bilen och vad som ska göras för att åtgärda detta. Det finns bara en olja som tidigare fungerat med denna motor och hållt lyftarna i schack och den har mekonomen slutat sälja. Nu vill jag bara veta vart jag kan få tag i denna

Saabifierad
2 031 Inlägg
2 augusti 2010
I och med att det är Shell som tillverkar den, borde den inte gå att få tag på en Shellmack?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

13 Inlägg
14 augusti 2010
GDI Motorn är inte värdelös så länge man tar hand om den, man kan tänka sig att den är som en liten barn XD

Iaf för öljan jag rekomenderar en "Engine flush" och sen att använda en helsyntet ölja, i min fall har jag använt mig av Mobil 1 OW40 New Life och bilen funkar hur bra som helst, + tickandet har nästan forsvunnit.

Tickandet som du hör borde komma från sotningen/s**t som finns på ventilerna, så jag rekomenderar att du gör en rengöring av motorn med alla mojliga medel du htittar smile

Sök