20 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare jag har en aixam Sport 722 som ja har ägt några år nu och den har gått riktigt bra faktiskt och nu är det bara ett år kvar tills riktigt körkort och självklart så har den börja krånglat ...
Problemet :
Diesel
Jag bor på landet och måste åka färja till plugget så varje morgon hoppar jag in i bilen och drar till färjan det är ca 5-10min dit och allt går som det ska. Sen kör jag på färjan och stänger av bilen. ibland krånglar den redan där...
Men på hemvägen från skolan till färjan är det ungefär 40min och ja sitter ju bara med plattan i botten hela tiden raka vägen , så han blir ju varm... Och när jag kommer fram till färjan och vi säger att jag precis missat den och måste vänta några minuter ca 10-15 min så stänger jag naturligtvist av den och sätter mig och väntar men problemet är när jag startar den så reagerar inte gasen och jag kommer inte ombord på färjan och det är lite hettsigt när man har en hel kö bakom sig. men det tokiga är då att det är inget fel på gas vajern eller liknande och gasen funkar ju varje morgon. Av alla fall så är det just när jag suttit och kört hem dom här 40min från skolan till färjan , han krånglar. Och det börjar bli lite tjatigt nu har det så varenda dag har fått puttat på den vissa dagar. Motor och allt går den står och tuffar men händer inte ett smack på gasen inge varv ingenting. Jag har självklart lämnat in moppen på service och talat om problemet för dom och dom trodde det låg skit i tanken så jag har börjat med Diesel tillsatser för om något täpper för. Men ingen skillnad. Det är ingen skillnad på "fri läge" "Drive" eller "Back" inget funkar gasen ger inget... Men som sagt när moppen har stått över natten så funkar den galant till färjan kan ibland krångla redan där men det har bara hänt nån gång. Det är just vägen hem han krånglar som fan.
Något som jag har kommit på nu på sistonde är att om jag vrider om nyckeln och gasar till direkt när ja vrider om han så går han sakta upp i varv och sedan kommer han men om jag då släpper gasen för att ex. lägga i "Drive" så händer det inget mer han står bara och puttrar.
Obs ! inget trim eller liknade " Någon som är lite high på det är med diesel motorer?
Senast redigerat av stolf93 (20 augusti 2010)