3310
Sök

Framhjulen & ratten vibrerar kraftigt.

127 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
haha dom säger att dom har gjort vad dom kan. Att hjulen är balanserade och att däcken sitter som dem ska. Dom tror det är något fel med ev stötdämpare, styrstag eller liknande...

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

31 Inlägg
21 augusti 2010
frågade du dom om dom står för kostnaden ifall du byter allt det och det visar sig sen att det är däcken det varit fel på ?

1 353 Inlägg
21 augusti 2010
olsen_swe skrev:
haha dom säger att dom har gjort vad dom kan. Att hjulen är balanserade och att däcken sitter som dem ska. Dom tror det är något fel med ev stötdämpare, styrstag eller liknande...

OM din bil gick som den skulle innan däckbytet, varför skulle då stödämpare, styrled, spindelled osv paja medans dom byter däck?
nä nä dom försöker blåsa dig...

127 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
men det vibrerade i framvagnen/framhjulen innan jag bytte däcken, och jag frågade vad dom trodde det berodde på. Och eftersom däcken var sletna till väven, så sa dom att det var däcken det va fel på...

Men trots nya däck och hjulbalansering + framvagnsinställning så vibrerar det fortfarande sad Dock inte lika mkt smile

Dessutom har den tidigare ägaren bytt spindelled och skit själv så gud vet hur duktig han är. Även om han var mekaniker.

mvh

Charlie Robin Von Olsen

31 Inlägg
21 augusti 2010
olsen_swe skrev:
har en mercedes 190e 2.6 cool

Helt nya däck runtom runt bytta idag och hjulinställning gjort idag det med, men trots detta vibrerar det i ratten och framhjulen i hastigeter runt 90 och uppåt? hmm

Dessa vibrationer fanns inte innan de nya däcken monterades samt att hjulinställningen gjordes?

Någon som har en susning om vad felet kan vara? behövs ytterligare hjulbalansering eller vad kan det vara?

tacksam för svar smile

127 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
hursäkta för missinformationen. Skrev det eftersom gubbarna på vianor påstod att det var fel på däcken. Men det blev ju som sagt inte bättre när jag vart där så.. ah ni fattar??

Charlie Robin Von Olsen

3 259 Inlägg
21 augusti 2010
Ja det är svårt att få tag på bra folk nu för tiden...

Så här skulle jag ha gjort. Åkt till vianor och pratat med platschefen, sagt att om ni inte fixar det så åker jag till en annan däckfirma och kommer dom fram till att det är däckens fel att det vibrerar så skickar jag räkningen till er.

Orkar du krångla lite själv så läs vidare:

Jag antar att du har vinterhjul till bilen? Skruva på dom på bilen och åk ut o kör, är det precis samma obalans?
  En annan sak du kan göra är att sätta framdäcken bak och vice versa och blir det någon skillnad då så är det helt klart hjulen som är orunda, sen om det är fälgarna eller däcken som är orunda är upp till en normalbegåvad däckgubbe att klara av att avgöra! Det ser vem som helst vad det är som slår om man får upp dom i en balanseringsmaskin!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

127 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Har inga vinterhjul liggandes till denna bilen, men kan fixa fram andra hjul att testa med! låter som en bra idé smile

Charlie Robin Von Olsen

3 259 Inlägg
21 augusti 2010
Ja eller byt fram o bak....

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök