3980
Sök

Köra på e85 ist för bensin?

326 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#1
har läst en hel del om att konvertera om en bensin motor till etanol, men får ingen klar het än. som jag har fattat de så är de med soppa tryck , ladd tryck som gäller för att köra med e85 ist för bensin, men frågan är den att eftersom e85 är tunnare än bansin (bf95) så lär man få in mer e85 och mer ladd för att få de att lira. men hur är de igentligen, jag har en b230et motor med dom klena stakarna, om jag då måste ladda 1.4bar med e85 är de samma sak som att ladda 1.4bar med vanlig bensin? eller hur är de igentligen? jag tycker de borde vara så här eftersom e85 är tunnare så kan man ladda mer utan att påfrästa motorn så mkt. typ 1bar ladd med bensin är lika med att ladda över 1bar med e85? de är väl de jag inte får någon klarhet om. hoppas ni förstår! tack på förhand


5 710 Inlägg
28 maj 2010
#2
Vet inte hur du har tolkat de 1000tals E85trådar som redan finns men håll isär laddtryck och bränslemängd.
1bars laddtryck är 1bars laddtryck oavsett vad du har i tanken.
Hur mycket bränsle som behövs till mängden luft är dock en helt annan sak där man behöver 30~40% mer bränsle till samma mängd luft om man nu kör E85.

Så....om vi nu tar din Volvospis.....behöver du se till att den får 30-40% mer bränsle om du väljer att köra den på E85.

men frågan är den att eftersom e85 är tunnare än bansin (bf95)

Tunnare är den inte men den innehåller inte lika mycket energi som bensin.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

326 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Vet inte hur du har tolkat de 1000tals E85trådar som redan finns men håll isär laddtryck och bränslemängd.
1bars laddtryck är 1bars laddtryck oavsett vad du har i tanken.
Hur mycket bränsle som behövs till mängden luft är dock en helt annan sak där man behöver 30~40% mer bränsle till samma mängd luft om man nu kör E85.

Så....om vi nu tar din Volvospis.....behöver du se till att den får 30-40% mer bränsle om du väljer att köra den på E85.

men frågan är den att eftersom e85 är tunnare än bansin (bf95)

Tunnare är den inte men den innehåller inte lika mycket energi som bensin.


mvh Jonas

tack för svar, nu vart de klarare i skallen smile får testa tanka e85 och stoppa i 465cc spridare och skruva upp soppa trycket smile


61 Inlägg
28 maj 2010
#4
Eftersom att e85 har högre okanhalt får du en liten högre effektkurva på det också, Det funkar att sätta på en Ställbar BTR och på så sätt höja trycket in, Men Som står ovanstående 1BAr är 1BAR oavsett bränsle. Men bilen kommer bli piggare med e85. Det ska inte vara några problem med Stakar/kolvar.
Har en kompis som körde med BTR på sen 740 Turbo med B230ET motorn i, med höjt laddtryck och tankade i e85 med BTR och fungerade utmärkt
Senast redigerat av Gabbbe (28 maj 2010)


326 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#5
Gabbbe skrev:
Eftersom att e85 har högre okanhalt får du en liten högre effektkurva på det också, Det funkar att sätta på en Ställbar BTR och på så sätt höja trycket in, Men Som står ovanstående 1BAr är 1BAR oavsett bränsle. Men bilen kommer bli piggare med e85. Det ska inte vara några problem med Stakar/kolvar.
Har en kompis som körde med BTR på sen 740 Turbo med B230ET motorn i, med höjt laddtryck och tankade i e85 med BTR och fungerade utmärkt

okej smile jag kör ju med ställbar btr eftersom jag behöver göra de smile


591 Inlägg
22 augusti 2010
#6
funkar det på en b234 sugmotor?


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2010
#7
grindborg1 skrev:
jonTe skrev:
Vet inte hur du har tolkat de 1000tals E85trådar som redan finns men håll isär laddtryck och bränslemängd.
1bars laddtryck är 1bars laddtryck oavsett vad du har i tanken.
Hur mycket bränsle som behövs till mängden luft är dock en helt annan sak där man behöver 30~40% mer bränsle till samma mängd luft om man nu kör E85.

Så....om vi nu tar din Volvospis.....behöver du se till att den får 30-40% mer bränsle om du väljer att köra den på E85.

men frågan är den att eftersom e85 är tunnare än bansin (bf95)

Tunnare är den inte men den innehåller inte lika mycket energi som bensin.


mvh Jonas

tack för svar, nu vart de klarare i skallen smile får testa tanka e85 och stoppa i 465cc spridare och skruva upp soppa trycket smile

Jag hade en 745 TIC med klena ET-motorn, hade en 15G turbo på den från en 850 turbo samt gröna R-spridarna. tankdade E85 och vände vevaxelgivarkontakten för lite mer tändning.  jag körde upp till 1.7bar och den gick riktigt bra. G-techen sa 157km/h i slutfart på 402m vilket motsvarar en Steg 3 S40 T4.

bra med fart för lite pengar där man lever på etanolens förlåtande egenskaper med mycket soppa in som kyler och dess höga oktantal.   

(vid 1.9bar flög motorn i bilar)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2010
#8
d_illen skrev:
funkar det på en b234 sugmotor?

vad funkar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

591 Inlägg
22 augusti 2010
#9
konvertera till e85, men jag har redan fått svar på det



Sök