Nu kan jag inte Opel men det är en farlig generalisering att tro/säga att man tjänar upp till 15Hkr på en sugmotor genom att chippa den.
Det går att få högre effekt mha chip på sugmotorer men under vissa specifika randvillkor.
Exempel på sådana är motorer där effektkurvan inte har vänt vid varvstopp och där chippet flyttar varvstoppet eller motorer där man har segmenterat som tex Volvos nyare 140Hkr sugis där chippning ställer upp den till 170Hkr genom att 140Hkr de facto är strypt.
Man skulle även kunna tänka sig motorer med Vanosliknande system där omställning av kammar ger effekt.
Att normal öka från 136Hkr till 151 Hkr skulle innebära en mer än 10% ökning av motorns VE och det är ytterst sällsynt att sådant finns. Det skulle i princip innbär att orginal programvara är så dålig att den endera öser in soppa för att göra motorn effektmässigt ineffektiv eller har så låg tändning att det skulle var helt vansinnigt.
Brasklapp som sagt var - jag kan inte Opel specifikt, utan min diskussion ovan gäller generellt sugmotorer.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI