4231
Sök

Batteriet urladdat?

33 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Tjena behöver hjälp med min moped och jag vet att detta är kanske inte rätta forumet men jag hoppas på att få så seriösa svar som möjligt.

För någon dag sedan så skulle jag byta tändningslås på min moped det gick inte så bra så jag lät mopeden stå till nästa dag och tändningen var på men då vägrade den starta och då undrar jag om det kan vara så att batteriet i mopeden som ballat ur så det inte går att starta den eller spelar det ingen roll om batteriet är urladdat? Och om det nu inte skulle vara det felet så kanske ni vet vad det är.

För er som undrar så har jag en (Yamaha Dt 50 LC 80cc Årsmodell 93)

Tacksam för svar!

612 Inlägg
18 september 2010
Batteriet behövs inte för att starta någon vanlig liten hoj. Undantagen är bl.a. några tvåcylindriga 125:or, moppar med insprutning m.m.

Men jag vet inte riktigt vad det är för hoj du säger att du har, "Yamaha DT50 LC 80cc -93" passar inte ihop med något som existerar - först och främst är DT50 utrustade med 50cc, inte 80. Sedan fanns det ingen vattenkyld DT som såldes i sverige 1993, både DT50MX och DT50R var luftkylda - och det finns heller ingen 80cc cylinder som passar på den motorn...

33 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
G-sson den kommer från usa

INFO :

Yamaha DT 50 LC

Modell Yamaha DT 50 LC började tillverkas 1983 och varade långt in på 2000-talet. Namnet på LC på moped kommer från Kylda Liquid. Mopeden är gjord för ett varmare klimat och var aldrig importerades till Sverige.

Motorn är på full 7,2 hästkrafter (hk) och har 6 växlar. I Sverige kan en moped har bara 1 hk, och det är förmodligen också anledningen till att modellen LC aldrig importeras dit.

Moped väger bara 77 kilo, och i den ursprungliga designen har en toppfart på runt 80 km / h. Även om hastigheten är förmodligen en bidragande faktor till att den aldrig var i Kanada när toppfarten för en moped (EU) i dag är 45 km / h.

Mopeden används som en polismotorcykel i vissa länder, däribland Portugal.
Senast redigerat av erixonrallen (18 september 2010)

10 287 Inlägg
18 september 2010
Tråd låst.

Se forumets regler.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök