3740
Sök

Volvo 740 -87, tändning/ljus på, trots nyckeln ur/vriden till 0

Montör
664 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#1
Tjena.

Har köpt mig en vinterbil. Volvo 744 GLE -87, med B230E.

Dessa gamla bilar har ju ingen halvljusautomatik, utan man lämnar ljusvredet vridet till höger, alltså i halvljusläge, när man stänger av bilen, och lamporna dör ändå. En sorts manuell halvljusautomatik.

Någon dag eller tre efter inköp så gick nånting snett. Trots att jag vred av tändningen, alltså nyckeln längst till "vänster", eller t.o.m. tog ur nyckeln, så lös bilens lampor, kupéfläkten gick, osv. Hade jag haft en stereo i bilen hade den med all säkerhet varit igång också.

Med andra ord måste jag nu helt plötsligt stänga av/sätta igång ljus, fläkt, stereo osv. manuellt varenda gång jag stänger av/sätter igång bilen.

Någon som varit med om detta? Vad är troligast? Något huvudrelä som inte slår ifrån? Eller någon jordkabel nånstans som fått flipp?

//Jens
Senast redigerat av berthelsen (30 november 2009)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
30 november 2009
#2
Räcker det med att vrida av ljuset för att alla andra saker också ska stängas av?

Min 240-86 har samma sorts automatik som din bil, det är ett extra hjälprelä som tar hand om all ström till halvljuset istället för ljusknappen. Ljusknappen ger bara en styrspänning till reläspolen. Möjligen kan det vara relät som har hängt upp sig, men då ska nog inte fläkten påverkas tror jag.

Tändlåset är annars en inte alltför ovanlig felkälla på äldre bilar, tändplattan i botten på låset kan glappa eller kärva ihop och då händer mystiska saker. smile

Montör
664 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#3
Mja, har fått höra att det kan vara tändningslåset som börjat ge sig ja.. Får undersöka detta imorgon.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
30 november 2009
#4
Jag ser att du har en Scirocco. När jag gick i gymnasiet så hade en skolkompis en Scirocco, tror att det dessutom var en 77:a. På den hände två saker som tydligen tillhörde "standardsaker" på äldre VW, dels så smälte ljusknappen ihop så att lyset inte gick att stänga av och dels brann tändlåset ihop. wink

____________________________________
1 340 Inlägg
30 november 2009
#5
En femtiolapp på att de är tändningslåset smile

Men testa med ett nytt innan du börjar skruva loss

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Montör
664 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Jag ser att du har en Scirocco. När jag gick i gymnasiet så hade en skolkompis en Scirocco, tror att det dessutom var en 77:a. På den hände två saker som tydligen tillhörde "standardsaker" på äldre VW, dels så smälte ljusknappen ihop så att lyset inte gick att stänga av och dels brann tändlåset ihop. wink

Haha det låter inte som någon höjdare tongue Tack och lov fungerar elen nu efter massa meck klockrent på min VW. smile

RightFront skrev:
En femtiolapp på att de är tändningslåset 

Men testa med ett nytt innan du börjar skruva loss

Yes, ska testa lite allt möjligt först tänkte jag. Var fan får man tag på billiga tändningslås? Verkar ju rövdyrt på skroten.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 028 Inlägg
3 december 2009
#7
har nått linande fel hitta du felet på ditt ljus problem

Har inget å skriva ännu

61 Inlägg
13 december 2009
#8
Fann du felet??


1 028 Inlägg
14 januari 2010
#9
har ett fel på min 740 om jag vrider ljus ratten till mitten alltså parkerings läge så kan jag starta kupefläkten och torkarna någon ide på vad de kan vara?

Har inget å skriva ännu

Montör
664 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#10
Forciie skrev:
Fann du felet??

Jag körde in 5-56 och grejer in i låskolven i hopp om att det skulle fixa nånting där inne på baksidan, och körde sen runt nyckeln så in i helvete fram och tillbaka, in och ut. Sen efter det så slapp jag faktiskt problemet... smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 september 2010
#11
många gånger är det draget som strular men i dom fallen brukar även bilen gå när man tar ur nyckeln

Kör fort så hinner inget hända...


Sök