3093
Sök

Abs lampan lyser Volvo 855 -94

23 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Nu är det så här att jag skaffat en volvo 855 -94 för ca 1år tillbaka, och redan då så lyste abs lampan. Och känner nu att jag måste få lampan släckt innan jag åker in och besiktar den.

Lyckade komma igenom besiktningen med tejpbit för abs lampan förut men nu känner på mig att det inte kommer gå en till gång.

Har kollat runt lite på olika forum och läst lite om felkoder osv men hur/vars man hittar grejen man ska läsa av?. Sen kan man alltid plocka bort lampan vilket jag inte är så sugen på eller betala en bra summa pengar för att få en liten lampa släckt.


337 Inlägg
17 april 2010
#2
troligast en abs-sensor som gett upp. vet inte hur det är med programmen men säg att du kan mecka själv (om du kan) och åk in till nån verkstad o fråga hur mycket dom vill ha för o koppla in sladden o kolla felkoderna.


546 Inlägg
17 april 2010
#3
som Mitsuhini skriver upp med bilen på en dator så ser du vilken givare som inte vill vara med längre
lycka till

23 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#4
om man säger så här att jag vill ha bara ha lampan släckt och struntar i abs funkar eller inte, så länge det går och bromsa så.

finns det inga andra lösningar?


402 Inlägg
17 april 2010
#5
Köp en "Haynes" verstadshandbok på Mekonomen eller liknande ställe, den kostar ett par hundralappar, där står precis hur man gör med allt sånt, plus en massa annat matnyttigt, väl värd sina pengar.wink


1 915 Inlägg
17 april 2010
#6
Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen med kablen nedstucken i valt hål och tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diod blinken och utläs i listan nedan vad de innebär.
Ett exempel. Felkod 2-1-3 För hög spjällägessignal. 2 blinkningar med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 3 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och låt tändningen vara på.
Tryck ner testknappen i ca 5-8 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5-8 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Kolla vad felkoden betyder i listan nedan.

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-2-2 H Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-2-3 V Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas

1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning

1-4-3 Styrenhetens minne defekt

1-4-4 Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS)

2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-2 H Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-4 H Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-2-1 V Framhjulsgivare - ingen signal från ABS, systemet

2-2-2 H Framhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet

2-2-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet

2-2-4 H Bakhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet

3-1-1 V Framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-1-2 H Framhjulsgivare - bruten krats etter kortslutning

3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-2-1 V Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

3-2-2 H Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

3-2-3 V Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

3-2-4 H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

4-1-1 Inloppsventil för V frambroms, bruten krets eller kortslutning

4-1-2 Returventil för V frambroms bruten krets eller kortslutning

4-1-3 Inloppsventil för H frambroms, bruten krets eller kortslutning

4-1-4 Returventil för H frambroms, bruten krets efter kortslutning

4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning

4-2-2 Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning

4-2-3 TRACS-ventil, bruten krets eller kortslutning (endast bilar med TRACS)

4-2-4 TRACS tryckgivare, defekt eller kortsluten krets (endast bilar med TRACS)

4-4-1 Processfel i styrenheten

4-4-2 Hydraulmodulatorns pumptryck lågt

4-4-3 Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor

4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler

Felkodsförteckning över alla felkoder Volvo 850

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

23 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#7
okej verkar bli att jag får göra på det hederliga sättet och fixa till problemet.

tack för snabba svaret smile


23 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#8
sprang ut till garaget och gjorde en felkodssökning och fick fram detta

Sockel A3

3-2-1 V Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

4-4-3 Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor

1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h


detta ser ut och bli dyrt om jag vill ha lampan släckt :S


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
18 april 2010
#9
Kan man inte bara dra ut ABS säkringen? Eller lyser lampan illrött då? roll

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

402 Inlägg
18 april 2010
#10
_Uski_ skrev:
sprang ut till garaget och gjorde en felkodssökning och fick fram detta

Sockel A3

3-2-1 V Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

4-4-3 Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor

1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h


detta ser ut och bli dyrt om jag vill ha lampan släckt :S

Det är inte säkert att alla dessa fel "är fel", det kan "pluppa upp" andra felkoder som en följd av den första, du måste radera dom felkoder som är, för att sen kolla av igen vilken som dyker upp igen om lampan tänds igen.


23 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#11
okej

hur åtgärdar felen om koderna är kvar efter raderingen?


28 Inlägg
20 april 2010
#12
Slit bort instrument brädan sen ta bort lampan (Y) smile


876 Inlägg
20 april 2010
#13
koppla in den på olje lampan så går den igenom bes etc.


Hobby Fotograf
650 Inlägg
20 april 2010
#14
99,9 procent säker på att det är din ABS-styrenhet eller din ABS pumpen som givit upp.. dyr historia! Men jag ska också besikta bilen nu nästa månad så blir väll att koppla ABS lampan till oljelampan som ovanstånde skrev. Väldigt enklet smile
Senast redigerat av ProXem (20 april 2010)


1 313 Inlägg
20 april 2010
#15
volvoperfomanceclub skrev:
koppla in den på olje lampan så går den igenom bes etc.

på volvo 850 så ska lampan slockna efter
"självtestet" den gör när man vrider på tändningen, alltså lysa i ca 3 sek, för att sedan slockna...så detta med att koppla abs lampan på oljelampan vette fan om dom går på...


Kolla om pumpmotorn funkar..lossa kabeln och koppla 12 volt på den, men kör inte pumpen mer än 10 sek!

sen finns det massa mätningar du kan göra i själva kontaktstycket...
Senast redigerat av Volvofarfar (20 april 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

876 Inlägg
20 april 2010
#16
Volvofarfar skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
koppla in den på olje lampan så går den igenom bes etc.

på volvo 850 så ska lampan slockna efter
"självtestet" den gör när man vrider på tändningen, alltså lysa i ca 3 sek, för att sedan slockna...så detta med att koppla abs lampan på oljelampan vette fan om dom går på...


Kolla om pumpmotorn funkar..lossa kabeln och koppla 12 volt på den, men kör inte pumpen mer än 10 sek!

sen finns det massa mätningar du kan göra i själva kontaktstycket...

det funkar..


23 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#17
är det svårt att koppla om abs lampen till tex oljelampan? ingen som har en guide eller nått liknade? tongue


151 Inlägg
25 september 2010
#18
Skulle också gärna höra nån som berättar lite detaljerat hur man kopplar abs lampan till oljetrycks lampan?



Sök