Äger själv en s60 t5 från -05 med +15000 mil i bagaget. Jag instämmer med var Rquired skriver ovan om att det är viktigare med hur bilen skötts än hur långt den gått så låt inte milen vara ett hinder, om nu bara priset känns rätt! Det svåra är att värdera långmilare.
Många mil sätter självklart sina spår i slitdelar (bromsskivor, stötdämpare, bussningar, stenskott m.m). Samtidigt kan en långmilare som gått 19' mil på landsväg vara betydligt fräschare i chassit än en bil som gått 10'mil i stadstrafik med trottoarkanter, rödljuskörning, stenlagda gator och potthål i vägarna.
Inrednings- och kvalitetsmässigt måste jag lovorda s60 från -05. Jag har inget som helst skrammel eller konstiga ljud från inredning eller andra delar av bilen utan den känns väldigt solid och lite lyxig med helskinn och summum/business++ paket.
Om du har råd tycker jag definitivt att du ska satsa på en T5 från -05. Skillnaden mot tidigare T5or är b.la:
- större bromsar och bromsok (312mm skiva och bromsok från xc90)
- 2,4l-motor samt kkk24-turbo (samma som R, men 1dl mindre cyl.volym=tjockare cylinderfoder)
- 6-växlad låda (m66)
- samma luftburk/filter som s60r och bättre luftflöde
- uppdaterad inredning
Prestandamässigt vågar jag lova att ett enkelt chip (steg1) i en T5a från -05 ger dig samma, om inte bättre, prestanda än vad steg3 ger på T5or fram till -04.
Jag har själv funderingar på att lägga ut min bil till försäljning, men problemet är att jag inte vilken bil jag skulle köpa istället. Visst finns det körgladare bilar än s60 t5 men kombinationen av prestanda, komfort och pris är svår att matcha.