3059
Sök

Bygga ny hatthylla! dämpad låda till 6x9orna, vad tror ni?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
19 november 2006
nej så värst bra mår dom inte när dom har massa luft som skjuter på underifrån...

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

74 Inlägg
19 november 2006
Lucifer84 skrev:
nej så värst bra mår dom inte när dom har massa luft som skjuter på underifrån...

Vi kanske missförstår varandra, men det är bara 6*9:orna som spelar i bagageluckan, basarna spelar genom rör upp ur hatthyllan = ingen luft som flyttas av basarna i skuffen.

Men du kanske syftar på annat tryck?

Annars vekar den allmäna uppfattningen i tråden vara att det är ok. Även nardik antyder det för dessa högtalare, "JBL 937 är anpassad för att kunna monteras direkt i hatthyllan.". Sen om det är bra och ger det bästa ljudet är då min fråga

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

21 761 Inlägg
20 november 2006
Är det en bandpasslåda som du har?

74 Inlägg
20 november 2006
Drönirettab skrev:
Är det en bandpasslåda som du har?

Ja, en sluten kamare som konen sitter i och sen en kamare framför membranet där porten sitter. Två stycken sådana.

21 761 Inlägg
20 november 2006
Ja, då är det ju inget problem med att luften skulle påverka 6x9" i hatthyllan. Lucifer84 och även jag trodde först att det var en vanlig låda som hade konen utanför lådan.

6x9" är rent generellt gjorda för att kunna spela i hatthyllan så det ska gå bra.

1 631 Inlägg
21 november 2006
mackan_ skrev:
I övrigt så är 6*9:orna satta på distanser och hålet som jag sågat upp i hathyllan är inte mycket större än magneten, men ett litet utrymme finns det.

Frågan är då, utnyttjar jag högtalaren fullt ut?

Nej, du utnyttjar inte 6x9orna optimalt. Tänk på att lika mycket luft som högtalaren flyttar framåt flyttas bakåt när konen rör sig. Är det då trångt för du har en stor magnet och minimalt hål så säger det sig själv att det blir "trögare" för luften att röra sig bakåt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

74 Inlägg
21 november 2006
gurenius skrev:
mackan_ skrev:
I övrigt så är 6*9:orna satta på distanser och hålet som jag sågat upp i hathyllan är inte mycket större än magneten, men ett litet utrymme finns det.

Frågan är då, utnyttjar jag högtalaren fullt ut?

Nej, du utnyttjar inte 6x9orna optimalt. Tänk på att lika mycket luft som högtalaren flyttar framåt flyttas bakåt när konen rör sig. Är det då trångt för du har en stor magnet och minimalt hål så säger det sig själv att det blir "trögare" för luften att röra sig bakåt.

Ofan, det har inte slagit mig... Det blir ju samma effekt frammåt då om den får svårt att "dra ut" luft.. Får såga och dona i helgen då smile

Sök