3160
Sök

Basen vill inte funka ordentligt... =(

6 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det så att jag har kämpat med att koppla in en aktiv bas och äntligen fått det att funka (är inte så bra på sånt här...)

Men nu när det väl funkar så funkar det inte ordentligt, alltså, den hörs knappt. Jag har på högsta volymen på högsta på både basen och på stereon. Jag har en Panasonic CQ-C7303N
( http://www.conrad.se/?ref=zanox&art … 0338578435 )
om det nu hjälper...
Jag har försökt kolla runt på stereon's menyer men hittar ingenting.

Så om någon har några tips så vore det underbart! smile

sen har jag en till fråga, vet någon nå bra ställe där man kan dra elkabel fram till batteriet på en mitsubishi carisma 99 ? tongue

369 Inlägg
19 maj 2008
#2
Du har altså slutsteg åxå? Du har väl skruvat upp känsligheten på steget? kan även vara jordfel till steget eller om du satt strömmen fel väg i basen dvs plus i minus och minus i plus.


Noiseprojekt
19 maj 2008
#3
Henk3 skrev:
Du har altså slutsteg åxå? Du har väl skruvat upp känsligheten på steget? kan även vara jordfel till steget eller om du satt strömmen fel väg i basen dvs plus i minus och minus i plus.
Han skrev faktiskt att han köpt en AKTIV baslåda!

Har du manualen kvar till basen så du kan kolla inställningarna på den?

6 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#4
aa... Det är en aktiv baslåda så...

Jag visste inte att jorden hade sådan stor betydelse, men en aktiv baslåda måste alltså vara bra jordad annars fungerar den inte så bra, eller?

jag har inte många inställningar på basen, utan bara 3 olika. Phase 180 grader och 0, vilket jag inte riktigt förstår vad det är eller vilket som är bäst... sen volym såklart och Lowpass frequency 80hz - 120hz, vilket jag inte heller förstår mig på vad det är riktigt...som jag sa innan så är jag rätt kass på det här så om någon kunnig person har lust och vill så kan han eller hon gärna förklara för mig lite snabbt smile

103 Inlägg
20 maj 2008
#5
Phase 180 grader är om du vill fasvända basen, med andra ord. Välja åt vilket håll basen ska spela, inåt eller utåt. Kör på 0 grader.
Volymen är ju en självklarhet vad den är, ha helst inte på max, kan bli distad signal då och basens livslängd sjunker drastiskt.
Lowpass frequency är ett delningsfilter som delar alla toner UNDER det du ställer in den på, beroende på framsystem hade jag nog delat den runt 80-100 hz.


Hur har du skött själva inkopplingen? Spelar basen ö.h.t?


f.d. Robospine
208 Inlägg
20 maj 2008
#6
jp87 skrev:
aa... Det är en aktiv baslåda så...

Jag visste inte att jorden hade sådan stor betydelse, men en aktiv baslåda måste alltså vara bra jordad annars fungerar den inte så bra, eller?

jag har inte många inställningar på basen, utan bara 3 olika. Phase 180 grader och 0, vilket jag inte riktigt förstår vad det är eller vilket som är bäst... sen volym såklart och Lowpass frequency 80hz - 120hz, vilket jag inte heller förstår mig på vad det är riktigt...som jag sa innan så är jag rätt kass på det här så om någon kunnig person har lust och vill så kan han eller hon gärna förklara för mig lite snabbt smile
en aktiv låda är en baslåda med ett inbyggt slutsteg/förstärkare.
det är precis lika viktigt med jord som till "vanliga" slutsteg. finns en massa trådar om detta, sök på "jord steg" eller "plåtrent".
eller så kollar du ett inlägg jag skrev om installation av strömförsörjning

jag föreslår att du kikar på detta innan du går vidare, prylarna kan gå sönder om man startar upp utan bra grundförutsättningar.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

801 Inlägg
20 maj 2008
#7
ALLTING måste ALLTID va bra jordat när det gäller bilstereo, med en jordkabel som är MINST lika tjock som strömkabel, sen letar du upp ett fäst-vänligt ställe i karossen, skrapar den helt ren från lack och bultar fast den.

136 Inlägg
13 oktober 2010
#8
Jag kopplade in min aktiva baslåda idag, och när jag byter låt eller t o m skiftar ljuse på bilen m.m , så reagerar basen på det med små ljud. vad kan detta vara för fel?

~Boogie Woogie~

6 851 Inlägg
13 oktober 2010
#9
Spluff skrev:
Jag kopplade in min aktiva baslåda idag, och när jag byter låt eller t o m skiftar ljuse på bilen m.m , så reagerar basen på det med små ljud. vad kan detta vara för fel?
kass jord


136 Inlägg
13 oktober 2010
#10
okej, tack! får väl testa o slipa lite noggrannare på plåten imorn kanske smile

~Boogie Woogie~

6 851 Inlägg
13 oktober 2010
#11
ja om du inte ha oturen att bränt signaljorden..



Sök