2956
Sök

Volvo 240, B230F elfel/startproblem

12 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
nu börjar man bli less på busbilen

det började för 1-2 veckor sedan med att jag började sakna ström när jag körde med min kära 240, hastighetsmätaren började svajja, billjudet dog mm~
men min multimeter visade att det laddades 14,5V vid tomgång.

symtomen kom och försvann tills nu.

på batteriet mäter den 12V, men motorn vill inte snurra det minsta.
kan någon svara på vad som hänt med min kära 240? big_smile

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
#2
M0ppeN skrev:
min multimeter visade att det laddades 14,5V vid tomgång.

Vart mätte du då, batteriet eller generatorn?
Om du mätte på batteriet, var det på själva polerna eller polskorna?

M0ppeN skrev:
på batteriet mäter den 12V, men motorn vill inte snurra det minsta.

Vad visar det på själva polerna när du vrider nyckeln i startläge?

12 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#3
detta mättes på batteripolerna vid tomgång.

precis kikat vid start.

och jag får en förbryllad min när jag slår på tändningen för start, den sjuker omgående till 4-5volt~

vart suger det ström så förbannat?
Senast redigerat av M0ppeN (17 oktober 2010)

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
#4
Eftersom du mäter på polerna så verkar det som att batteriet är dåligt, tex kortslutning i några celler eller så. Prova med ett annat batteri och se vad som händer. smile

12 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#5
dessvärre kvarstår symtomen med annat batteri sad

allt är hur segt som helst~

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 oktober 2010
#6
M0ppeN skrev:
dessvärre kvarstår symtomen med annat batteri sad

allt är hur segt som helst~

det är alltså segt även med ett ny laddat batteri  eller drar bilen ur strömmen på nån dag ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

12 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#7
det förstnämnda, det går segt även fast med nytt batteri.

21 761 Inlägg
18 oktober 2010
#8
Är det verkligen säkert att du mäter på batteriets poler?

12 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#9
jajemen, jag mäter på polerna!

21 761 Inlägg
18 oktober 2010
#10
Hur mycket sjunker spänningen med nya batteriet när du endast vrider på tändningen?
Luktar det bränt någonstans eller känns någon kabel väldigt varm?

För att spänningen på ett normalstort bilbatteri ska sjunka ner under 7 V så måste det dra betydligt mer än 500 A, så pass hög ström borde smälta mindre kablar.
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2010)

12 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#11
detsamma gäller det nya batteriet. men hur i hela får jag ut 500A ut något som inte levererar mer än 65/80~?

el är för mig ett stort frågetecken!

12 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#12
nåja problemet har blivit löst

generatorbyte, liksom kol + nytt batteri.


Sök