3294
Sök

Svårt att få i växlar på Volvo 240

173 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena.

På min 240 -89 har det alltid varit lite knepigt att få i 1:ans växel, speciellt om man inte gått via 2:an först. Backen har även varit lite problematisk, det har visserligen inte varit svårt att få i växeln men har ibland hört otäcka ljud när man lägger i den, som om inte kopplingen varit i.
För ett par dagar sedan så märkte jag att flera andra växlar mitt i allt blev svåra att få i. 2:an är ibland mycket trög, man måste ta i riktigt orentligt för att den ska gå i. 3:an har liknande fel, det känns som om spaken inte flyter in i rätt läge alla gånger. 4:an likaså. Är inte riktigt säker vad gäller 5.an.

Det går helt klart att köra med bilen fortfarande, men är enormt störande att inte vara säker på att man får i växlarna med en gång, speciellt i korsningar.

Märkte dessutom för ungefär en vecka sedan att kopplingen är aningen trögre att trycka in än förut. Vet inte om jag inbillar mig eller om det kan ha något samband.

Jag vet inte mycket om växellådor, men är det inte lite konstigt att så många synkingar skulle gå sönder samtidigt? Tror ni det är synkningarna som spökar, eller något annat? jag har ägt bilen sedan augusti 2009 och inte haft några problem förut. Jag vet inte i vilket skick växellådsoljan är, kan det vara den som borde bytas?

Robert


539 Inlägg
22 februari 2010
#2
viner det från växellådan?

vajer koppling på den va?, provat å spänna upp den lite å se om de tblir bättre?


173 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#3
Nej jag har inte hört några vinande ljud ur lådan.

På vilket sätt skulle det bli bättre av att spänna kopplingsvajern? Frågar för att jag vill lära mig smile
Vet du var man spänner vajern? Jag kan annars säkert låna Haynes bok och kolla upp det.


128 Inlägg
22 februari 2010
#4
ingående lager till lådan kan vara dåligt..
brukar kännas att då du lägger i en ny växel att det rasslar i spaken (och lådan) ungefär som att synkringarna ha farit på alla växlar


173 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#5
Om det "rasslar" vet jag inte, det känns mera som om något tar emot ibland, som om spaken inte går in i rätt läge. Det händer inte varje gång man växlar, men oftast. T.ex förut då man växlade från 2:an till 3:an så var det bara att putta spaken framåt så gick växeln i. Nu måste man först föra spaken till mitten för att sedan trycka den rakt upp. 2:an är också jobbig, istället för att putta ner den direkt ur 1:an så måste man ibland ta i riktigt ordentligt, känns som om nåt sitter i vägen. Svårt att beskriva faktiskt smile


8 250 Inlägg
22 februari 2010
#6
Kört av motorkuddarna? Om nån kudde kollapsar kan det bli sdvårt / omöjligt att få i växlar.


173 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#7
Det vet jag inte. Har iofs. varit ute på isen en del där det varit väldigt guppigt på vissa ställen, kanske kan ha hänt något då.
Är bara rädd för att det ska bli väldigt dyrt att hitta och fixa felet, själva bilen är ju bara värd några tusenlappar.


1 562 Inlägg
22 februari 2010
#8
mest troligt plastbussningarna till spaken.kostar ca 50kr.enkla att byta.

173 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#9
dom kan man alltså byta själv? Görs det inifrån bilen eller?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 februari 2010
#10
de görs underifrån bilen.

Bäst är att lyfta ner främre kardanen för att få plats, och sen får man knacka ur en bult som går rakt igenom leden för att få isär den och få ur bussningarna.

När bunningarna blir slitna så tenderar spaken att glappa, främst i sidled. Därför blir de svårt att få i 1:an å 2:an eftersom backspärren går emot innan själva växeln är i läge.

MEN eftersom du upplever samma problem på 3:an också så kan de vara något annat, men alltid värt att prova wink


311 Inlägg
22 februari 2010
#11
skulle gissa på att sträcka kopplingen.. hade svårt att lägga i 2an.. backen rassla till då man la i.. det var ju pågrund av att den var på gränsen att frikoppla. sträckte, nu är det bra.. smile

Pv med preppad b20..

749 Inlägg
22 februari 2010
#12
Precis vad jag tänkte, plastbussningarna nederst på spaken, eller kanske bussningen runt kulan på spaken?
Prova att lyfta lite i spaken och se om den är lös eller glappar.
Det ska alltid kännas ett litet motstånd i spaken när man rör den, annars är något utslitet.
På min 240 glappade det kring kulan på spaken.
Jag tog då bort gummiskyddet och lossade en låsring som håller kulan, lyfte upp spaken, tryckte i nytt fett kring kulan och när jag sedan monterade ihop det så la jag imellan en gummiring extra bakom låsringen så glappet försvann.


173 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#13
Tack för alla svar, ska ta och felsöka lite och förhoppningsvis komma på vad felet är smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 februari 2010
#14
Kopplingen är ju värd att ta sig en kik på också förresten som många redan påpekat!

Testa och spänn vajern för att se så att den kopplar ur ordentligt.

Du kan ju testa att starta bilen med koppling intryck och växeln i och se om den rullar till innan du justerar...

Du spänner vajern på undersidan av bilen. På sprängkåpans vänstra sida ( förarsidan ), nertill, sitter vajern i ett fäste och där sitter det justerskruvar så att man kan spänna vajern precis som man spänner vajern på en handbromsat cykel.

Är kopplingen fortfarande trög kan det vara värt att tänka på om tryckplattan och urtrampningslagret är okej... När urtrampningslagret ger sig så förlorar man urkopplingsförmågan. Går tryckplattan sönder så förlorar man drivet eller liknande, kan bli ett jävla liv i alla fall wink



Du behöver inte oroa dig att det kommer bli dyrt dehär. En ny växellåda och koppling går att få tag på för max 1000 kr. m47:or kan kosta runt 500kr om man letar lite. Själva bytet klarar man själv om man är lite händig och läser på lite wink


43 Inlägg
30 oktober 2010
#15
Drar upp en gammal tråd..

Har M47
Bytte nyss koppling, lagret var fint, plastbussningar och kulan sitter tajt.
Den kopplar ur helt (kolla på pallbockar)

Problemet mitt är att 1 - 2 är nästan omöjliga att få i, 3 -4 -5 går med våld. Backen går att få i med våld och då skrapar det satan..

Vad kan det då vara?


1 396 Inlägg
30 oktober 2010
#16
Jag hade precis samma problem på min gamla 740, till slut gick inte någon växel i utan att trycka så att spaken nästan böjdes. Lösningen är att byta växellådsoljan, då flöt alla växlarna som på en ny bil. Mina problem började som dina med 1an och 2an.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT


Sök