22 februari 2010
Trådstartare
Tjena.
På min 240 -89 har det alltid varit lite knepigt att få i 1:ans växel, speciellt om man inte gått via 2:an först. Backen har även varit lite problematisk, det har visserligen inte varit svårt att få i växeln men har ibland hört otäcka ljud när man lägger i den, som om inte kopplingen varit i.
För ett par dagar sedan så märkte jag att flera andra växlar mitt i allt blev svåra att få i. 2:an är ibland mycket trög, man måste ta i riktigt orentligt för att den ska gå i. 3:an har liknande fel, det känns som om spaken inte flyter in i rätt läge alla gånger. 4:an likaså. Är inte riktigt säker vad gäller 5.an.
Det går helt klart att köra med bilen fortfarande, men är enormt störande att inte vara säker på att man får i växlarna med en gång, speciellt i korsningar.
Märkte dessutom för ungefär en vecka sedan att kopplingen är aningen trögre att trycka in än förut. Vet inte om jag inbillar mig eller om det kan ha något samband.
Jag vet inte mycket om växellådor, men är det inte lite konstigt att så många synkingar skulle gå sönder samtidigt? Tror ni det är synkningarna som spökar, eller något annat? jag har ägt bilen sedan augusti 2009 och inte haft några problem förut. Jag vet inte i vilket skick växellådsoljan är, kan det vara den som borde bytas?
Robert