3174
Sök

Maskera eller inte maskera vid målning

152 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Jag har kanske gjort bort mig lite. Jag har slipat rost och lade en ganska tät maskering runt det område där primern sprayades. Det kom så mycket brevid tyckte jag. Imorgon är primern helt torr och då skall jag måla.

Maskeringen lär göra att det blir en tydlig skarv av grundfärgen. Hur gör jag nu för bästa resultat? Jag funderar på att slipa primern (slipbar) kanske med maskeringen kvar rentav och sedan dra bort maskeringen och målar med bättringsfärgen på det och även "utanför".

/Dextre

496 Inlägg
6 september 2010
Hade jag varit du hade jag inte använt någon tejp då man få riktigt fula linjer. Ta istället väck tejpen slipa ner igen och spruta på nytt ett par cm utanför det "lagade" området. Låt torka och lägg sedan på antalet lager som du vill ha med färg även den en bit utanför grundfärgen. Låt härda en burkens spec + lite extra. Sedan så kan du ju polera ihop den nya med den gammla färgen uti kanterna, eftersom att du kommer få färg stänk istället. gör det med rubbing och sedan något finare polermedel. Blir faktiskt riktigt bra resultat smile Hoppas att detta hjälpte. Mvh Billy

konstruktör
16 Inlägg
6 september 2010
bra tips billy bob... ska snart göra detsamma, så nyttigt att veta smile

496 Inlägg
6 september 2010
track10 skrev:
bra tips billy bob... ska snart göra detsamma, så nyttigt att veta smile

Man tackar. Funkade super bra för mig och man ser det inte.

152 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Jag slipade bort kanterna och lade på ett nytt lager primer.

Nu dök ett nytt problem upp dock. Rinnmärken av färgen. Det verkar som om man bör ha van hand för att spraymåla. Jag kan ju slipa bort märkena av primern men hur undviker man att det rinner av den riktiga färgen?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 september 2010
lägger "tunna" och jämna lager.. det ska ligga så pass med färg så att det är på gränsen till att rinna typ!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

496 Inlägg
8 september 2010
Du får försöka att öva på en plåtbit annars. Det där med 30cm står på sprayburken är lite att ta i men du ska inte heller hålla 5 cm ifrån. Bara att öva så märker du att det blir bättre. Släng gärna upp en bild sen så att man får se hur det blev.

152 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Billy__bob skrev:
Du får försöka att öva på en plåtbit annars. Det där med 30cm står på sprayburken är lite att ta i men du ska inte heller hålla 5 cm ifrån. Bara att öva så märker du att det blir bättre. Släng gärna upp en bild sen så att man får se hur det blev.

Om jag vågar sätta upp bilder ja smile. En lackerare får göra om det om det blir dåligt. Jag kan inte ha "färgblommor" eller droppar när lacken i övrigt är så fin på bilen. Det får kosta. Rubbing måste jag köpa också. Tur att jag kom på det nu.
Senast redigerat av Dextre (9 september 2010)

496 Inlägg
9 september 2010
Dextre skrev:
Billy__bob skrev:

Om jag vågar sätta upp bilder ja smile. En lackerare får göra om det om det blir dåligt. Jag kan inte ha "färgblommor" eller droppar när lacken i övrigt är så fin på bilen. Det får kosta. Rubbing måste jag köpa också. Tur att jag kom på det nu.

Upp med bilder så att vi får se. Nej klart blir det skit så är det bättre att lämna in den.

Mvh Billy

152 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Ok här kommer lite bilder som avslutning. Tyvärr blev det rinnigt på vissa ställen. Färgtonen visade sig vara helt utmärkt. Jag behöver knappt polera med rubbing för att få övergången att se bra ut. Det kommer jag att göra ändå men jag har inte gjort det än. Jag övade och tyckte att det här går väl... eller... roll

En ganska lyckad målning av en hjulhuskant. Knappt synligt förutom att jag maskerade lister som om jag vore både blind och korkad. Det där får jag fixa. Jag tänker köra med vinylfärg över hela ändå men är det något man kan göra för att få bort färgen innan? Det går väl mer eller mindre inte eller.
http://forumbilder.se/thumbs/e4220101015414ac8.jpg

Beklagar det dåliga ljuset men man ser ju droppar tydligt. Antingen står jag ut eller lämnar in för uppsnyggande. Om det inte är något ni kan tipsa om att göra (som inte är att slipa ned och göra om smile) När man har dagsljus på det här ser det risigare ut.
http://forumbilder.se/thumbs/f9220101018235508.jpg

En droppe på ett annat hjulhuskant. Inte lika hemskt men ändå.
http://forumbilder.se/thumbs/ca220101019496ea2.jpg

På ett par meter ser man ingenting men det blev inte lyckat som jag tänkt mig. Kanske bättre än rostfläcken men det var ju också liten.
Senast redigerat av Dextre (12 september 2010)

1 168 Inlägg
12 september 2010
på första bilden blev det ett kanonresueltat, och på resten utav bilderna blev resueltate 3/5 varav maskeringen inte var 100. annars hade jag vart vrålnöjd utav det jag ser på bilderna.

496 Inlägg
13 september 2010
Kan säga detsamma. Det man ser på bilderna ser bra ut förutom den lilla rinningen och listerna. Fixa listerna så blir det nog mycket bättre!

152 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Ja, och hur använder man rubbing då?

Jag försökte göra som det stod på burken och det blev betydligt fulare efter rubbing än innan. Färgkulören var väldigt lik originallacken så jag borde väl låtit det vara med jag ville se om det blev bättre. Nu är det svarta svaga ränder i området. Det var som om konstiga vågiga skarvar under färgen eller lacken polerades fram. Jag vågar inte gå på en gång till för jag är rädd att det blir värre.

Alla tips mottages. Vit lack är oförlåtande.

496 Inlägg
18 oktober 2010
Dextre skrev:
Ja, och hur använder man rubbing då?

Jag försökte göra som det stod på burken och det blev betydligt fulare efter rubbing än innan. Färgkulören var väldigt lik originallacken så jag borde väl låtit det vara med jag ville se om det blev bättre. Nu är det svarta svaga ränder i området. Det var som om konstiga vågiga skarvar under färgen eller lacken polerades fram. Jag vågar inte gå på en gång till för jag är rädd att det blir värre.

Alla tips mottages. Vit lack är oförlåtande.

Hmm konstigt, har jag aldirg haft problem med i alla fall. Du kanske har spejat för när det utsatta området om du förstår och polerar rakt in i skiten igen?

152 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Nej, just där rosten är bortslipad ser det ok ut.

Jag vet inte alls vad som hänt. Kanske att jag lägger upp en ny bild så får du se. Det känns lite som om jag lägger en ny rand spray om jag inte får bort det så täcks det för färgen smälte ihop med den omkringliggande lacken ganska väl.

496 Inlägg
18 oktober 2010
Dextre skrev:
Nej, just där rosten är bortslipad ser det ok ut.

Jag vet inte alls vad som hänt. Kanske att jag lägger upp en ny bild så får du se. Det känns lite som om jag lägger en ny rand spray om jag inte får bort det så täcks det för färgen smälte ihop med den omkringliggande lacken ganska väl.

Ja släng upp en bild så att man kan se smile

152 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Då kommer lite nya bilder på eländet med rubbingen.

Så här blev det. Den svarta skarven är alltså något som INTE syntes alls innan rubbingen. Jag vet, det ser ut som smuts men det är det inte. Det ser värre ut i verkligenheten. Det var svårt att få en tydlig bild på just det. Färgövergången var bra innan och jag skulle låtit det vara. Vad gör jag åt det där? Måla över med ett lager till och bara vara nöjd eller behandlar jag rubbingen fel? Jag använde Turtle Wax Rubbing Compound Heavy Duty Restorer.

http://forumbilder.se/thumbs/947201011839Pcabc.jpg

Sedan är det det här med listerna som jag bara förträngt men det är ju egentligen ännu värre. Vad gör man för att få bort det? Det vita på stötfångaren är spraylacken. Det gulaktiga på den andra bilden är primer.

http://forumbilder.se/thumbs/417201011924P5c0c.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/2f7201012321P1d60.jpg
Senast redigerat av Dextre (7 november 2010)

Sök