3556
Sök

HJÄLP!!! Volvo 740 tic -90 dummar sig totalt!

35 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har satt på en 531topp med vx3-kam som är riktplanad och nyrenoverad, bilen funkade perfekt när det byttes, men efter några timmars körande så började bilen "strypa" sig själv efter 3-4000varv ibland
och ibland kunde den gå hur bra som helst... "bilen är inte chippad kan det vara bränslet?"
och om man gasa och koppla ur så dör bilen som den gör om man har öppen dumpventil, men det har jag inte!

sen för några dagar sen började bilen dumma sig, den slutade fungera på tomgång och när man körde funkade den bara på ett visst varvtal. men sen stängde jag av den i några minuter och starta då gick den fel fritt igen.

Några dagar senare så var jag påväg hem då börja den dumma sig igen så fick köra på knappt en tredjedels gas och hålla väldigt jämt på gaspedalen, om den inte dör när man varvar upp bilen "i friläge" så kommer den bara upp i 4,5-5000 varv väldigt sakta och då låter det som den misständer och det blir som "förgasar" smällar, och om man har växel i och trycker fullt så smäller det ibland och bilen vill bara dö.
Jag tänkte att det var LMM som spöka så tog bort kontakten då öka den LITE i varv men den gick sämre!

har bytt: rotor och fördelarlock och tändkablar.
Nollställt motorn och kamremen
Nya spridare "850 t5R"
Ny LMM

börjar bli riktigt frustrerande problem!

Tacksam för svar!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 november 2010
#2
låter som någon slang lossnat/spruckit

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

35 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#3
Sprutat med startgas men hitta inge läckage..


173 Inlägg
13 november 2010
#4
låter som läckage på någon  tryckrören/intercooler kolla de med startgas kollat över alla slangar vacum o annat ?
Senast redigerat av Stenzzon (13 november 2010)

1 168 Inlägg
13 november 2010
#5
såhär blev min bil när jag tog ur min laddtrycksmätare och lät slangen vara öppen, den ifrån turbon till insuget. plus att lamda lampan började lysa med.


35 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#6
Stenzzon skrev:
låter som läckage på någon  tryckrören/intercooler kolla de med startgas kollat över alla slangar vacum o annat ?

Jag har kollat allt sånt, utan resultat tyvärr. hmm


35 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#7
jimmzzan skrev:
såhär blev min bil när jag tog ur min laddtrycksmätare och lät slangen vara öppen, den ifrån turbon till insuget. plus att lamda lampan började lysa med.

Okej, men min mätare är inkopplad:p


1 168 Inlägg
13 november 2010
#8
PatteN skrev:
jimmzzan skrev:
såhär blev min bil när jag tog ur min laddtrycksmätare och lät slangen vara öppen, den ifrån turbon till insuget. plus att lamda lampan började lysa med.

Okej, men min mätare är inkopplad:p

känn på slangarna om dom är gamla o tråkiga, byt ut flesta o känn efter om bilen går bättre. om den inte gör det så har du nya slangar iaf!
kan inte vara icn som är puk annars?
Senast redigerat av jimmzzan (13 november 2010)


35 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#9
jimmzzan skrev:
PatteN skrev:
jimmzzan skrev:
såhär blev min bil när jag tog ur min laddtrycksmätare och lät slangen vara öppen, den ifrån turbon till insuget. plus att lamda lampan började lysa med.

Okej, men min mätare är inkopplad:p

känn på slangarna om dom är gamla o tråkiga, byt ut flesta o känn efter om bilen går bättre. om den inte gör det så har du nya slangar iaf!
kan inte vara icn som är puk annars?

Jo värt att testa, kan vara mycket fel det är nu utesluts metoden börjar tongue får testa sig fram med allt, men tänkte kolla om någon kände igen sig med detta problem ! smile


402 Inlägg
14 november 2010
#10
Tja patrik...tycker det låter som att den tar "tjuvluft" någonstans. Men du hade jue kollat med startgas så hmm har du även kollat så inte intercoolern läcker?
Kollat så membranet i dumpen inte är trasigt?

//Jocke

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2010
#11
de du beskriver som att den stryper sig själv vid 3-4000rpm är säkert att motorn har börjat spika pga av fel soppamängd eller för hög tändpunkt, då sänker motorn tändningen  10-15 grader å du tappar mycke effekt sen börjar den stegvis å ge på tändning igen tills den eventuellt träffar på spik, då sänker den igen och så håller den på tills du har gått förbi området som spikar eller sänkt gasen å då lirar den som de ska..
i övrig låter de som Lmm som spökar.  när den stryper sig dör motorn då eller tappar du bara några hästar ? hur känns de?


62 Inlägg
14 november 2010
#12
volvo 850t5r spridare säger du, har du bryggat spridarmotståndet när du bytte till dom spridarna ?

annars har du nog bränt boxen, och spridarna står fullt öppna hela tiden.

då orginal spridare är lågohm och 850ins är högohm.

bara en tanke.

Mvh marcus


35 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#13
Hedlisch skrev:
Tja patrik...tycker det låter som att den tar "tjuvluft" någonstans. Men du hade jue kollat med startgas så hmm har du även kollat så inte intercoolern läcker?
Kollat så membranet i dumpen inte är trasigt?

//Jocke

Tjena jocke.. Idag var jag ute i garaget och bytte soppa pump och filter. sen gick jag igenom alla slangar riktigt noggrant och till slut hitta jag felet! big_smile det var en slangklämma som inte satt på röret i underkant så man såg det inte! men nu går bilen igen ! big_smile


35 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#14
Idag var jag ute i garaget och bytte soppa pump och filter. sen gick jag igenom alla slangar riktigt noggrant och till slut hitta jag felet! big_smile det var en slangklämma som inte satt på röret i underkant så man såg det inte! men nu går bilen igen ! tackar alla som skrev att det kunde vara tjuvluft det gjorde mig mer uppmärksam på att kolla allt till 100 % MVH!



Sök