3440
Sök

Grå rök som luktar illa på en B230FT motor

95 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan....

Hoppas min rubrik duger, visste inte riktigt hur jag skulle skriva den.

Till mitt problem.
Här för ca 2 veckor sen så fick jag kopplings haveri, det skramlade från lådan och det kom rök.
Så det vart bogsering till verkstan.
Plockade ner lådan och urtrapningslagret hadde gjort sitt.
Tur var så hadde jag nya delar liggandes så bytte det på några timmar, så nu funkar kopplingen som den ska.

Sen för ca vecka sen så börjar det ryka välldigt mycket från avgassystemet.
grå rök, och mycket.
Sen lukar den välldigt konstigt.

Så jag började kolla med polarna om dom visste något och en kompis sa att den kunde vara toppen som hadde en spricka så den kom in glykol, det kunde vara ventil som gjort sitt.
eller topplocks packningen.

En annan kompis sa att det kunde vara vevhusventilationen som sotat igen, eller så kunde turbon ha gjort sitt.

jag har ingen aning, e inte sa haj på felsöka.

Hoppas någon har haft liknande problem.

Bilen är en Volvo 945 B230FT motor.
Årsmodell -92

668 Inlägg
12 november 2010
#2
Detta är nog inte till någon som helst hjälp igentligen. Men av det jag har lärt mig så brukar det vara vit rök när turbon har gått iallafall.

Som sagt tillförde kanske inte så mycket, men hoppas det löser sig för dig.


Oturen själv
593 Inlägg
12 november 2010
#3
Kan vara vit och blårök på turbohaveri. Blårök är väl det vanligaste.

Brum

5 198 Inlägg
12 november 2010
#4
henne_svenne skrev:
Detta är nog inte till någon som helst hjälp igentligen. Men av det jag har lärt mig så brukar det vara vit rök när turbon har gått iallafall.

Som sagt tillförde kanske inte så mycket, men hoppas det löser sig för dig.

Vit rök är vatten,, blå rök är olja

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
12 november 2010
#5
gamlingen skrev:
henne_svenne skrev:
Detta är nog inte till någon som helst hjälp igentligen. Men av det jag har lärt mig så brukar det vara vit rök när turbon har gått iallafall.

Som sagt tillförde kanske inte så mycket, men hoppas det löser sig för dig.

Vit rök är vatten,, blå rök är olja

om olja förbränns hårt kan det ge vit rök också..

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

Mångsysslare
162 Inlägg
13 november 2010
#6
Det är trolige en topp packning. En kombination olja och  gykolvatten.

Ser du om det minskar glykol vatten?

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

95 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#7
tjena pure...
jodå det minskar glykol vatten, men har även lite vajkalle på värmepaketet, läcker lite från den.
Så det kan ju även vara den.

har en ny topp med helt ny packningssats, kanske dags att byta den nu...
Senast redigerat av volvo_owner (14 november 2010)

95 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#8
har snackat med Volvo verkstad idag, och jag har till 80% Turboras.
FYFAN vad tråkigt.

men ska forsätta byta ut delarna till vevhusventilationen ochså så det är skysst...


Sök