2891
Sök

Förvirring! Första ljudbygget!

10 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#1
Har donat en hel kväll nere i källaren i bilen och jag har inte fått resultat i kopplandet. Har ett Avant ca 250 200w slutsteg och Avant baslåda. Men jag får ingen ström i steget?!?! vad har jag gjort för fel? jag postar en bild på mitt kopplingsschema och en orginal bild ifall någon vill visa hur jag ska koppla igentligen. Undrar även om jag har gjort rätt med ljud kablarna från steget till basen? Ska man sätta dem på dom som visar med en ring runt R & L för det är en liten ring runt ena L och ena R på steget..

Min:
http://i56.tinypic.com/nqwo6b.jpg

Orginal:
http://i51.tinypic.com/154ujwk.jpg

3 187 Inlägg
22 november 2010
#2
Tibbias skrev:
Har donat en hel kväll nere i källaren i bilen och jag har inte fått resultat i kopplandet. Har ett Avant ca 250 200w slutsteg och Avant baslåda. Men jag får ingen ström i steget?!?! vad har jag gjort för fel? jag postar en bild på mitt kopplingsschema och en orginal bild ifall någon vill visa hur jag ska koppla igentligen. Undrar även om jag har gjort rätt med ljud kablarna från steget till basen? Ska man sätta dem på dom som visar med en ring runt R & L för det är en liten ring runt ena L och ena R på steget..

Min:
http://i56.tinypic.com/nqwo6b.jpg

Orginal:
http://i51.tinypic.com/154ujwk.jpg

vart har du jordat? verkar som du har jordat i batteriet? har du det så jorda i chassit bak..
sen har du någon säkring på + kabeln annars fixa det!!
har du ström till steget? har du mätt om du har 12 V på + och - plinten?


3 466 Inlägg
23 november 2010
#3
big-jepp skrev:
Tibbias skrev:
Har donat en hel kväll nere i källaren i bilen och jag har inte fått resultat i kopplandet. Har ett Avant ca 250 200w slutsteg och Avant baslåda. Men jag får ingen ström i steget?!?! vad har jag gjort för fel? jag postar en bild på mitt kopplingsschema och en orginal bild ifall någon vill visa hur jag ska koppla igentligen. Undrar även om jag har gjort rätt med ljud kablarna från steget till basen? Ska man sätta dem på dom som visar med en ring runt R & L för det är en liten ring runt ena L och ena R på steget..

Min:
http://i56.tinypic.com/nqwo6b.jpg

Orginal:
http://i51.tinypic.com/154ujwk.jpg

vart har du jordat? verkar som du har jordat i batteriet? har du det så jorda i chassit bak..
sen har du någon säkring på + kabeln annars fixa det!!
har du ström till steget? har du mätt om du har 12 V på + och - plinten?

Varför skulle det vara bättre o jorda i chassit än batteriet?
Jordar du direkt i batteriet har du så bra kontakt du bara kan få!

För övrig tror jag att han har jordat i chassit och då bor han kolla att jorden sitter ordentligt fast och att där inte är färg eller annat mellan kabelsko och plåt. Det ska vara plåtrent där man jordar.
Skulle jorden visa sig vara ok så gissar jag på att säkringen är smälld eller att han tagit fel kabel till remoten.
Senast redigerat av M_icke_ (23 november 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
23 november 2010
#4
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
Tibbias skrev:
Har donat en hel kväll nere i källaren i bilen och jag har inte fått resultat i kopplandet. Har ett Avant ca 250 200w slutsteg och Avant baslåda. Men jag får ingen ström i steget?!?! vad har jag gjort för fel? jag postar en bild på mitt kopplingsschema och en orginal bild ifall någon vill visa hur jag ska koppla igentligen. Undrar även om jag har gjort rätt med ljud kablarna från steget till basen? Ska man sätta dem på dom som visar med en ring runt R & L för det är en liten ring runt ena L och ena R på steget..

Min:
http://i56.tinypic.com/nqwo6b.jpg

Orginal:
http://i51.tinypic.com/154ujwk.jpg

vart har du jordat? verkar som du har jordat i batteriet? har du det så jorda i chassit bak..
sen har du någon säkring på + kabeln annars fixa det!!
har du ström till steget? har du mätt om du har 12 V på + och - plinten?

Varför skulle det vara bättre o jorda i chassit än batteriet?
Jordar du direkt i batteriet har du så bra kontakt du bara kan få!

För övrig tror jag att han har jordat i chassit och då bor han kolla att jorden sitter ordentligt fast och att där inte är färg eller annat mellan kabelsko och plåt. Det ska vara plåtrent där man jordar.
Skulle jorden visa sig vara ok så gissar jag på att säkringen är smälld eller att han tagit fel kabel till remoten.

okej, vad jag har hört så ska inte jord kabeln vara så lång? men kanske har fel?
enligt hanns kopplings schema finns ingen säkring?


3 466 Inlägg
23 november 2010
#5
big-jepp skrev:
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:

vart har du jordat? verkar som du har jordat i batteriet? har du det så jorda i chassit bak..
sen har du någon säkring på + kabeln annars fixa det!!
har du ström till steget? har du mätt om du har 12 V på + och - plinten?

Varför skulle det vara bättre o jorda i chassit än batteriet?
Jordar du direkt i batteriet har du så bra kontakt du bara kan få!

För övrig tror jag att han har jordat i chassit och då bor han kolla att jorden sitter ordentligt fast och att där inte är färg eller annat mellan kabelsko och plåt. Det ska vara plåtrent där man jordar.
Skulle jorden visa sig vara ok så gissar jag på att säkringen är smälld eller att han tagit fel kabel till remoten.

okej, vad jag har hört så ska inte jord kabeln vara så lång? men kanske har fel?
enligt hanns kopplings schema finns ingen säkring?

Står inte vad det är för bil.. finns ju många bilar med batteriet bak orginal.

Anledningen till att man jordar i chassit är ju att man ska slippa dra en kabel hela vägen fram. Kabel kostar ju. Men har man bara tillräckligt grov kabel kan man utan problem dra jorden ändan fram.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

35 Inlägg
23 november 2010
#6
Ibland krävs det att man ändrar en switch på steget för att kunna koppla L- & R+. Kolla detta, annars testa att koppla L- & L+. (Rätta mig om jag har fel)
Annars instämmer jag i tidigare inlägg. Lycka till! big_smile

489 Inlägg
23 november 2010
#7
en sak du kan pröva för att se om steget funkar eller om du får ström till steget är att brygga remoten. Sätt en kabel bit från + på steget till remote uttaget på steget. se till så alla strömkablar får kontakt. är det kopplat såhär så ska de starta utan att bilen ens behöver va igång eller va på tändning eller nått.


3 187 Inlägg
23 november 2010
#8
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
M_icke_ skrev:

Varför skulle det vara bättre o jorda i chassit än batteriet?
Jordar du direkt i batteriet har du så bra kontakt du bara kan få!

För övrig tror jag att han har jordat i chassit och då bor han kolla att jorden sitter ordentligt fast och att där inte är färg eller annat mellan kabelsko och plåt. Det ska vara plåtrent där man jordar.
Skulle jorden visa sig vara ok så gissar jag på att säkringen är smälld eller att han tagit fel kabel till remoten.

okej, vad jag har hört så ska inte jord kabeln vara så lång? men kanske har fel?
enligt hanns kopplings schema finns ingen säkring?

Står inte vad det är för bil.. finns ju många bilar med batteriet bak orginal.

Anledningen till att man jordar i chassit är ju att man ska slippa dra en kabel hela vägen fram. Kabel kostar ju. Men har man bara tillräckligt grov kabel kan man utan problem dra jorden ändan fram.

okej. då lärde man sig något nytt idag:) tack för läxan:)


5 852 Inlägg
23 november 2010
#9
Vart har du kopplat remoten?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg


Sök