Kan ju säga också att jag inte fick någon nytta av garantin heller. När ac-pumpen sade upp sig utan förvarning hade jag tre dagar kvar på garantin och ringde IF fort som fasen, bara för att få reda på att garanti på ac-kompressor bara gäller till 12k mil, min hade då gått 12100 mil eller något sånt. Där hade de tur de jäklarna. Jag var inte lika tursam utan fick hosta upp 9k för en AC-renovering istället för de kanske 2500-3000 det hade blivit om garantin tagit det.
Men om man köper en begagnad bil på Blocket och motorn tackar för sig efter någon vecka är det ju jäkligt bra att ha, och man betalar ju inte som köpare för försäkringen, om inte säljaren är smart nog att lägga in det i priset.
En nackdel för en som säljare är att när man väl tecknat en begagnat-försäkring är man skyldig att betala den vid avyttrande av bilen inom 6 månader. Så tecknar du den, lägger ut bilen på Blocket för att sedan tröttna och byta in den på firma istället måste du ändå betala begagnat-försäkringen. Det kan därför vara en bra idé att man väntar med att teckna den men istället skriver i annonsen att man skaffar den om köparen vill det.