3433
Sök

Bryr sig folk om Blockets begagnat-försäkring när dom köper bil?

1 067 Inlägg
27 november 2010
Du kan locka med den..   Du har 14 dagars ångerrätt på den (fjärrköpslagen) och ringer du upp och säger nej tack inom 14 dagar så..

Satte ut min s70 med blocket men köparen ville inte ha den..

716 Inlägg
27 november 2010
Men en polare köpte en v70r och nu vill if ha 19tusen för att försäkra den per halvår! så om året runt 40k... Får man byta bolag utan att garantin "sägs upp" eller eftersom den e betald så har man den oavsett förs.bolag?

1 067 Inlägg
27 november 2010
Följer med 1 månads gratis försäkring typ "Prova på"

Bara att byta..

338 Inlägg
27 november 2010
det kan väll vara bätre med än utan:???

Audi S4 SuperCharged

Man får va medlem
50 Inlägg
27 november 2010
Är ju en bra grej egentligen, men försäkringen täcker väl inte så mycket när det gäller en så pass gammal bil? I princip bara motorn tror jag.

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 november 2010
Krist skrev:
Men en polare köpte en v70r och nu vill if ha 19tusen för att försäkra den per halvår! så om året runt 40k... Får man byta bolag utan att garantin "sägs upp" eller eftersom den e betald så har man den oavsett förs.bolag?

Det är bara att själv skaffa sig ett annat bolag. "Erbjudandet" är ju rätt snillrikt utformat som en faktura så att man ska tro att man är tvungen att betala, men det är bara att slänga den i papperskorgen.

Jag fick ett "erbjudande" från IF att försäkra Aeron för drygt 22 papp helår när gratisperioden gick ut. "Bajs", sade jag och skaffade ett annat bolag för 7700/år.

338 Inlägg
27 november 2010
garanti bolag har inget me ditt försäkringsbolag att göra att if nu skickar ut lappar är bara för att de tror man betala utan att fråga va det är frågan om så kasta fakturan o kolla upp något nytt försäkrings bolag

Audi S4 SuperCharged

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 november 2010
Kan ju säga också att jag inte fick någon nytta av garantin heller. När ac-pumpen sade upp sig utan förvarning hade jag tre dagar kvar på garantin och ringde IF fort som fasen, bara för att få reda på att garanti på ac-kompressor bara gäller till 12k mil, min hade då gått 12100 mil eller något sånt. Där hade de tur de jäklarna. Jag var inte lika tursam utan fick hosta upp 9k för en AC-renovering istället för de kanske 2500-3000 det hade blivit om garantin tagit det.

Men om man köper en begagnad bil på Blocket och motorn tackar för sig efter någon vecka är det ju jäkligt bra att ha, och man betalar ju inte som köpare för försäkringen, om inte säljaren är smart nog att lägga in det i priset.

En nackdel för en som säljare är att när man väl tecknat en begagnat-försäkring är man skyldig att betala den vid avyttrande av bilen inom 6 månader. Så tecknar du den, lägger ut bilen på Blocket för att sedan tröttna och byta in den på firma istället måste du ändå betala begagnat-försäkringen. Det kan därför vara en bra idé att man väntar med att teckna den men istället skriver i annonsen att man skaffar den om köparen vill det.

338 Inlägg
27 november 2010
personligen så tycker jag att man ska försöka ta reda på så mycket om bilen som man tex via carfax och bilprovningen det kan ge en hel del info som säljaren kanske  vill dölja....bilen ska ju hålla mycket mer än bara dom 3 månaderna som blocket/if ger

Audi S4 SuperCharged

1 581 Inlägg
27 november 2010
Fredde88 skrev:
Då skulle man ju i princip lägga ut en bil med pajad topp elr liknande.. Sälja den till en polare o sedan kräva att det går på blocketförsäkrningen?

Du måste "besiktiga" bilen som säljare och garantera att sakerna är hela vid försäljning.

Meldem
917 Inlägg
27 november 2010
Jag tycker att den försäkringen känns som en extra trygghet när man köper en bil med den. känns som att säljaren är säker på sin sak när han säger att "den är i fint skick". ska läsa lite mer vad försäkringen innebär dock....

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Gött mos
1 096 Inlägg
27 november 2010
Säljaren till min 9-5 Aero Sportsedan hade köpt en sådan försäkring, men jag la inte ens en minut på att kolla vad den försäkringen innebar ens så nej.. jag bryr mig inte heller så mycket om den.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Trucker
2 710 Inlägg
27 november 2010
Som tidigare nämnt så beror det ju på, bilens ålder och miltal. Ju äldre den är eller längre den gått desto mindre täcker den. Vid ditt fall med din 850 skulle jag skita i garantin, då den knappt täcker oljefiltret ens tongue.

I övrigt är det som en bra garanti egentligen, känns tryggare. Jag brukar tänka: har säljaren köpt garanti betyder det att bilen gått problemfri smile

Fart missbrukare

Sök