caromania skrev:
JonR skrev:
TS_quattro skrev:
och vad skulle variera i det fallet som filmen anger? en normalgrov tall ger inte vika för en personbil som kommer plöjandes in i den i 70 knyck, i 90 kanske den knäcks men det är inte särskilt otroligt att den står kvar även efter en sån smäll...
kommer man sladdandes in i den och den tar mitt i sidan på bilen så klyvs bilen mitt itu vilket jag själv sett prov på en gång i tiden...
Inget varierar i det som filmen visar, jag syftar på filmen och verkligheten!
Hur bilen träffar till exempel har en jäkla stor betydelse! Det där är ju helt rakt på, träffar bilen med minsta lilla vinkel så flyttas kraften väldigt mycket och bilen flyttas åt sidan och skadan blir inte lika stor!
Sov du på fysiken? Tror du att bilen kommer studsa av trädet bara för att den träffar trädet lite på sidan. Jon, du förvånar mig, jag har läst en del av det som du skriver, ta dig inte djupare i det här nu.
Du får nog förklara lite bättre på vilket sätt jag förvånar dig då jag inte följer riktigt... Men jag tar mig gärna djupare! Och självklart kommer bilen studsa åt sidan eller snarare snurra åt sidan, tror inte trädet har nån dragningskraft som suger fast bilen direkt.
Ex: Bil 1 träffar trädet i 100km/h helt rakt på.(som i videon) Trädet kommer inte slutas pressas in mot bilens mitt förrän bilen står helt stilla.
Bil 2 träffar trädet med tex lite sladd(träffar fortfarande samma punkt i fronten som bil 1) men kommer så klart att vridas åt nåt håll och bilen kommer att snurra åt nått hål och lite av kraften tar den vägen istället för rakt in mot bilen. Skadan borde bli mindre och se helt annorlunda ut, då kraften fortsätter åt sidan vilket den inte gör med bil 1.
Inget svårt.
Alltså bil 1 och bil 2 kommer inte se likadana ut, därav menar jag att man inte kan säga att "exakt så här ser en bil ut som har kört in i ett träd i 100km/h ut, är det mindre skada så har det gått saktare" vilket jag uppfattade att du ville få fram men som jag säger rakt emot!
Kan dra ett exempel till.
Sätt en spik mot en bräda, ta hammaren och träffa spiken med så plan yta på hammaren som möjligt, hur långt in slog du spiken? Ta en ny spik och sätt mot brädan, vinkla sedan hammaren ytterst lite och slå! Kommer slaget slå in spiken lika mycket? Nej kraften från det vinklade slaget kommer att få hammaren att flyga åt sidan och spiken kommer inte åka in lika mycket som i första slaget.. Inte lika stor "skada" skedd..