3078
Sök

Ingen bas ur amegor?

12 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Hej, efter lång tid har jag äntligen haft möjlighet att komma någonvart med bilstereoinstallationen. Första någonsin så var lite snäll mot mig...

Gjorde klart dörrsidorna och monterade mina amega Qcomp 6.5er för någon dag sen och var väldigt förväntansfull, men när jag körde igång det märkte jag att jag knappt får någon bas alls ur dem överhuvudtaget.

Kan vara någon inställning då jag aldrig ställt in ett aktivt framsystem tidigare, men borde ändå få lite tycker jag. Högtalaren rör på sig som den skall iallafall och jag kan känna lite bas när jag håller på dörrsidan. Delar på 6kHz. Driver amegorna med ett Kicker SX900,4 samt en Pioneer DEH8200.

Nästa tanke är att det kanske inte är helt tätt mellan högtalare och baffel. Försvinner all bas även vid ett mindre hål?

Annars kanske det är att hålet bakom är för litet så att den inte använder hela dörrsidan? Jag är som sagt nybörjare och har inte allt för stor koll på sånt.

http://zurfa.org/IMG_1113.jpg

http://zurfa.org/IMG_1119.jpg

Mvh Micke

1 727 Inlägg
9 december 2010
Klistra igen ALLA stora hål förutom det vid midbasen.

Och ja, det måste vara tätt runt midbasen så det inte läcker in mellan dörrsida och plåt.
Det ska "läcka" ut i dörren. Det blir lite som en låda när du satt igen dom stora hålen.

6kHz? Jag tror du behöver lite hjälp. Var ställer du det?

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (9 december 2010)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

12 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Tänkte att dörrsidan ändå ligger emot så att det inte borde komma ut något därifrån?

Ja, dvs att jag kör midbasen mellan 10Hz (Kommer inte ihåg ifall jag delar vid 50Hz i HU) - 6kHz och diskanten mellan 6kHz och 20kHz. Ärligt talat vet jag inte ifall det är rätt, men det var det enda jag kunde hitta när jag sökte.

EDIT: Låt säga att jag tätar så att all luft går genom hålet till midbasen, det är inte så att det blir fel när det är så litet hål? Magneten går precis fri från att ta i kanten nertil och på sidorna.

Har ett digitalt steg med allt sånt inbyggt. Kör som sagt aktivt med 4 kanaler, två för middarna och två för diskanterna
Senast redigerat av M1ckeB (9 december 2010)

1 727 Inlägg
9 december 2010
Det måste vara snortätt. smile Det blir en enorm skillnad. Mera matta gäller.

Stäng av både 10 och 50hz eller vad det nu är. Låt dom gå fullt ner nu när du justerar.

Ok, trångt vid elementet, bäst att klippa bort lite plåt...ochså.

Klipp o klistra, sen börjar du om med justeringen.

Pierre

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 december 2010
glöm inte för allt i väl att ljudet låter skit i minst första 5 - 30 timmarna!!
Dom ska ju spelas in o mjukas upp!

C H E V R O L E T <3

12 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Då vet jag vad jag har att göra i helgen då wink

Inte helt nöjd med placeringen av middarna dock, en del spelar ju rätt in i sidan på instrumentpanelen...

Tror inte det går att ställa lägre än 10Hz dock.

Children-Of-Bodom: Köpte begagnade, inspelade högtalare, men tack för rådet ändå, inte så lätt för dig att veta smile
Senast redigerat av M1ckeB (9 december 2010)

1 727 Inlägg
9 december 2010
M1ckeB skrev:

Låter som ett subsonicfilter(som kanske inte går att "off") Då kan det stå på lägsta(10Hz)

Pierre

7 274 Inlägg
9 december 2010
Jag monterade ett par 5.25" av samma modell i en likadan bil.
Skillnaden var att jag la igen dom stora hålen och jag fick ur en ruggig bra bas, speciellt för att vara 5.25".

Så antingen är det din montering eller så har du fasfel.

4 693 Inlägg
10 december 2010
M1ckeB skrev:

Inte helt nöjd med placeringen av middarna dock, en del spelar ju rätt in i sidan på instrumentpanelen...

Children-Of-Bodom: Köpte begagnade, inspelade högtalare, men tack för rådet ändå, inte så lätt för dig att veta smile

Vart bor du någonstans?

Driver du högtalarna på steg eller HU?

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 december 2010
Softis skrev:
M1ckeB skrev:

Vart bor du någonstans?

Softis......

"Driver amegorna med ett Kicker SX900,4 samt en Pioneer DEH8200."

Dvs han köraktivt via ett fyrkanalssteg.

M1ckeB>
Håller med Pierre (Horsey).
Men samtidigt så behöver du inte köraaktivt med detta kit då du har möjligheten att köra med separata kanalertillfiltren (vilket jag tycker du skall göra dåMicke som har skapat Amega inte är direkt dålig på att beräkna filter) vilket gör att du kommeri från ett problem.

6KHz är en aning högt i mitt tycke.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
10 december 2010
Lonefox skrev:
Softis skrev:
M1ckeB skrev:

Vart bor du någonstans?

Softis......

"Driver amegorna med ett Kicker SX900,4 samt en Pioneer DEH8200."

Dvs han köraktivt via ett fyrkanalssteg.

M1ckeB>
Men samtidigt så behöver du inte köraaktivt med detta kit då du har möjligheten att köra med separata kanalertillfiltren (vilket jag tycker du skall göra dåMicke som har skapat Amega inte är direkt dålig på att beräkna filter) vilket gör att du kommeri från ett problem.

Haha attans tongue

Booyakasha!

12 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
M1ckeB>

Tack för tipset, det tänkte jag inte inte ens på. Visst är det inget problem att sätta filtrena i bakluckan?

Men jag ska göra om installationen nu i helgen, förhoppningsvis blir det bra efteråt. Tack för alla svar!

1 727 Inlägg
10 december 2010
Så du har passiva filter. Då är det bara att BI-ampa.
Det löser man genom att ta bort byglarna enligt manualen:
http://www.seastreamsgarage.se/files/Qcomp%20PDF.pdf

Det går bra att sätta filterna i bakluckan.

PS såg att du ändrat till "Stockholm", kom förbi om du vill ha hjälp med injustering DS

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (10 december 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 december 2010
Kollat så du inte har felfasat nån av middarna? Testa genom att skifta + och - till en av dom, eller genom att justera över balansen till ena sidan, om det blir bättre då så är det felfasat. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

12 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Så du har passiva filter. Då är det bara att BI-ampa.
Det löser man genom att ta bort byglarna enligt manualen:
http://www.seastreamsgarage.se/files/Qcomp%20PDF.pdf

Det går bra att sätta filterna i bakluckan.

PS såg att du ändrat till "Stockholm", kom förbi om du vill ha hjälp med injustering DS

Pierre

Anledningen till att jag tänkte köra aktivt är att jag har den möjligheten i stärkaren, och på så sätt slippa filtrena som stjäl effekt.

Finns planer på det faktiskt, synd bara att du bor på heelt andra sidan sidan sad Men känns onödigt innan installationen är duglig.

ChriZtoffer: Har testat det också men blir ingen större skillnad tyvärr.

1 727 Inlägg
11 december 2010
M1ckeB skrev:
Anledningen till att jag tänkte köra aktivt är att jag har den möjligheten i stärkaren, och på så sätt slippa filtrena som stjäl effekt.

Den effekten är bättre att slösa istället för att inte kunna få till filtren.
Dom passiva är perfekt anpassade för elementen.

Pierre

Sök