3175
Sök

Byte från förgasarmotor till insprut volvo 245-77

10 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#1
haay har en volvo 245 med b21a som jag har planer på att hinka ner en b230 e i, men måste jag ändra/bygga på elsystemet något??? eller göra andra modifikationer??  iochmed det är mekanisk insprut så bör det inte vara något med elen  men vill vara säker... tacksam för alla svar smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2010
#2
Har gjort denna operation utomhus med hjälp av en gungställning.... Det går att få det jävligt enkelt om du kör kallstarten på en knapp och soppapumpen direkt på tändning/start. Vill man ha precis som orginalet är det lite mer jobb.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#3
spelar ingen roll om det blir lite extra knappar osv men hur är det med insprutningen? det finns ingen styrbox eller liknande?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2010
#4
Knappt, sopparelä (som man kan hoppa över eller göra egen lösning) och tändmodul.
Det är inte mer Hi-tec än så på en vanlig E-motor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#5
är det inte värre än så? men på enklast sätt hur gör jag med relät och tändmodulen?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2010
#6
Modulen sitter kring batterihyllan på donatorbilen och är kopplad till fördelaren. Monteras lämpligen på samma sätt igen. Soppapumpen kan du koppla så att den går så fort tändningen går på eller via knapp. Tänk på att den inte får stå på så länge utan att starta bilen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#7
okej tack så mycket för hjälpen smile


1 798 Inlägg
9 december 2010
#8
Bränslepumpen bör man koppla via bränslerelät, detta är en säkerhetsåtgärd som man bör ta hänsyn till.
Direktkopplade pumpar kan skapa en rejäl brasa vid t ex en olycka eller en brusten bränsleledning eftersom dom då inte tar hänsyn till om motorn går eller ej.
Det är ingen raketforskning att koppla elen kring insprutning/relä så att koppla med vippströmbrytare eller dylik är ren lathet.

I övrigt handlar det om att byta tankarmaturen, dra bränsleledning mellan motorrum och tank, montera pumpen under bilen, montera bränslefilter/ledningar på torpedväggen, byta luftfilterburk, adapterkablar till motorhärvan då det är flatstift i bilen och rundstift på motorn, dra strömkablar till relä och båda pumparna och till tändmodul/spole.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2010
#9
Går att köra pump & filter i bakluckan men det är inte lämpligt utan brandvägg. Filtret bör sitta under huven som på tidiga insprutare av rena bekvämlighetsskäl. Förpump i tanken har jag klarat mig utan men då har jag haft huvudpumpen i en låda skuffen (242). Om det går att skippa den med pumpen under bilen törs jag inte säga. Det bästa är ju när man kan slakta en donatorbil på allt. När jag har gjort det så har jag haft motorn på en pall utan tilbehövr sen har det blivit improvisation. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#10
det går inte att andvända de befintliga ledningarna mellan tanken och motorn? utan bara koppla på pumpen i skarven från skarven rör/ slang?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 december 2010
#11
Hilmer skrev:
Bränslepumpen bör man koppla via bränslerelät, detta är en säkerhetsåtgärd som man bör ta hänsyn till.
Direktkopplade pumpar kan skapa en rejäl brasa vid t ex en olycka eller en brusten bränsleledning eftersom dom då inte tar hänsyn till om motorn går eller ej.
Det är ingen raketforskning att koppla elen kring insprutning/relä så att koppla med vippströmbrytare eller dylik är ren lathet.

I övrigt handlar det om att byta tankarmaturen, dra bränsleledning mellan motorrum och tank, montera pumpen under bilen, montera bränslefilter/ledningar på torpedväggen, byta luftfilterburk, adapterkablar till motorhärvan då det är flatstift i bilen och rundstift på motorn, dra strömkablar till relä och båda pumparna och till tändmodul/spole.

Pumpen fortsätter ju att gå även fast man har relä? Det beror ju på om man har tändningen på eller ej bara. På F med jetronic så styr soppaboxen hur pumparna ska gå men på en E så finns det så vitt jag vet inget som säger om pumpen ska gå eller inte.


21 761 Inlägg
18 december 2010
#12
Det finns någon form av triggerkrets i pumprelät till K-Jet om jag har förstått rätt, den kretsen behöver tändsignaler från tändspolen för att reläspolen ska dra. På så sätt är det en lite enklare "styrning" av pumparna iaf. smile

Är det fel av mig så får väl folk rätta.

1 798 Inlägg
18 december 2010
#13
Drönirettab skrev:
Det finns någon form av triggerkrets i pumprelät till K-Jet om jag har förstått rätt, den kretsen behöver tändsignaler från tändspolen för att reläspolen ska dra. På så sätt är det en lite enklare "styrning" av pumparna iaf. smile

Är det fel av mig så får väl folk rätta.

Pumpen går igång när man slår på tändningen, men den bryter efter ett tag om den inte får signal från spolen.



Sök