3836
Sök

Volvo 940gl beter sig konstigt!

49 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#1
Tjena, har köpt mig en vinterbil som börjar bli lite jobbig. Motorn är den lite större gl motorn (b230fb) på 131 hk.
Det hela började med att den inte ville starta en morgon. Efter x antal försök gick han igång. Trodde att det var vatten i bensien då den hade inte varit körd med på länge (lite bensin i tanken). Jag körde till macken och tankade, först hällde jag i k-sprit. Efter detta gick bilen bra, inte alls orklös. Samma kväll skulle vi åka till en fest. Lastade bilen med 7pers och så dör skiten halvvägs. Lambdalampan börjar lysa, fick igång den och kunde köra dit. Åkte hem till en kompis och bytta lambdasond. Lambdalampan i instrumentpanelen lös fortfarande men bilen gick bra. Känner en kille som servar mina bilar billigt så han fick kolla lite på den. När jag fick tillbaka den lös inte lambdalampan längre. Bilen gick bra men blev ganska orklös efter ett tag igen.
Igår när jag var ute och sladdade lite så började den blöddra lite och orklös på 3ans växel men går ok på 2ans växel på höga varv. Stannade för snacka med en kompis och tomgången började vandra och bilen dog. Startade om den och dog tre gånger. Sen gick den bra och kunde köra 30min utan problem. Imorse kör jag till jobb, bilen går bra. Efter jobb så kör jag hem, tänkte testa om den gick bättre och går upp på ställ på 2an och den börjar hacka och när jag trycker på gasen så bara "sackar" den som om den stryps. Luktar konstigt, som den får för mkt soppa. bränslefilter bytt precis. Sen dör den lite längre fram och lambdalampan börjar lysa igen. Lyckas köra hem den med ingen ork alls, trycker på gasen så går den dåligt.


Någon som känner igen sig? Vet vad som kan vara fel?
Jag har bytt tändstift,olja,oljefilter, bränslefilter, lamdasond för kanske 2 veckor sen.
Kanske kan va LMM?

Kom gärna med förslag, behöver min brukis:(
Mvh Niklas


3 182 Inlägg
19 december 2010
#2
kolla katten så den inte har packat ihop.

49 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#3
pukan2 skrev:
kolla katten så den inte har packat ihop.

Ska kolla det, tack!


3 182 Inlägg
19 december 2010
#4
Gleeedaan skrev:
pukan2 skrev:
kolla katten så den inte har packat ihop.

Ska kolla det, tack!

kolla även fördelaren om det är glapp o den. det finns renoverinskitt till dom om den läcker olja samt är glapp i den.

629 Inlägg
19 december 2010
#5
Kolla felkoder , men om du bytt till fungerande lambdasond , testa att byt LMM med din polare.

Mröh

49 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#6
Dagge88 skrev:
Kolla felkoder , men om du bytt till fungerande lambdasond , testa att byt LMM med din polare.

Ska kolla felkoder. Utgår ifrån att jag bytt till en fungerande då jag köpte en ny och gav tillbaka den andra som jag testade med till min kompis. Har ringt en snubbe och han hade några LMM liggandes så ska testa imrogon kväll efter jobb. Tack för svaret:)


10 287 Inlägg
19 december 2010
#7
Notera att det finns många olika orsaker till att motorlampan (den som tyvärr kallas för "lambdalampa) tänds. Fel på lambdasonden är bara ett fel i mängden....

/Göran

Gleeedaan skrev:
Utgår ifrån att jag bytt till en fungerande

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Falgfixaren.se
647 Inlägg
20 december 2010
#8
Orklös.. jag skulle kolla luftmängdmätaren direkt, antingen får den för mycket luft el bensin...
Lycka till smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

49 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#9
Jag förstår att det kan finnas många anledningar till att lambdalampan lyser.. Jag har bytt lambdasonden - utgår ifrån att den nya lambdasonden fungerar.. Det kan va fel på katt, för mkt bränsle, luft ja som du sa många olika anledningar. Men som Safety sa - känns som det kan va LMM, men är som sagt tacksam för alla svar jag får smile


16 Inlägg
20 december 2010
#10
låter precis som min 740gl gjorde. men de hjälpte o byta lambdasonden.

Team Hulu Drifting

49 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#11
M_Ivarsson skrev:
låter precis som min 740gl gjorde. men de hjälpte o byta lambdasonden.

Trodde jag också först då min förra gl hade liknande problem. Därför bytte jag den direkt vilket hjälpte ett tag. Blir till att felsöka helt enkelt:)


5 Inlägg
20 december 2010
#12
Testa koppla ur lambdan och se om det blir skillnad, blir det ej så är det nåt med den. Testa koppla ur LMM och se om den går annorlunda. Min 240 gick sådär men det var tankarmaturen som drog tjuvluft och den fick för lite bränsle. Iom att din gick upp i varv sen dog är ju typiskt när de får för lite bränsle.

Är det inte lambda och inte LMM så är det bränslet tror jag. Tror nästan att det är bränslet, för du sa att det luktade va? Kolla alla bränsleledningar så att ingen drar luft någonstans. Surt när såna här jobbiga fel uppkommer.
Senast redigerat av Ximon (20 december 2010)

7m-gte!

7 Inlägg
20 december 2010
#13
Hade exakt samma problem med min, o då va det en kontakt vid luftfiltret som va glappt.
Ruckade lite på det bara så gick den bra sen...

49 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#14
Ja de luktade lite konstigt. Får börja felsöka lite. Riktigt irriterande när det blir såhär. Sjukt drygt speciellt nu när det är mkt snö ute också:(
Ska kolla alla de punkterna sen. En kompis kollar över bilen just nu. Ska se vad han kommer fram till, hoppas att det är något enkelt fel:)


5 Inlägg
20 december 2010
#15
Gleeedaan skrev:
Ja de luktade lite konstigt. Får börja felsöka lite. Riktigt irriterande när det blir såhär. Sjukt drygt speciellt nu när det är mkt snö ute också:(
Ska kolla alla de punkterna sen. En kompis kollar över bilen just nu. Ska se vad han kommer fram till, hoppas att det är något enkelt fel:)

Ja det är ofta ett enkelt fel, och det är de som är svårast att hitta tongue Hoppas det ordnar sig smile

7m-gte!

49 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#16
Jo de brukar vara så. Bilen är fixad och går bra igen.
Felet var ganska simpelt:) - En jordkabel satt löst vid LMM. Rengjorde och satte på den. Går som fan nu... Den går iaf som den ska:)


Ximon skrev:
Gleeedaan skrev:
Ja de luktade lite konstigt. Får börja felsöka lite. Riktigt irriterande när det blir såhär. Sjukt drygt speciellt nu när det är mkt snö ute också:(
Ska kolla alla de punkterna sen. En kompis kollar över bilen just nu. Ska se vad han kommer fram till, hoppas att det är något enkelt fel:)

Ja det är ofta ett enkelt fel, och det är de som är svårast att hitta tongue Hoppas det ordnar sig smile


5 Inlägg
20 december 2010
#17
Gleeedaan skrev:
Jo de brukar vara så. Bilen är fixad och går bra igen.
Felet var ganska simpelt:) - En jordkabel satt löst vid LMM. Rengjorde och satte på den. Går som fan nu... Den går iaf som den ska:)


Ximon skrev:
Gleeedaan skrev:
Ja de luktade lite konstigt. Får börja felsöka lite. Riktigt irriterande när det blir såhär. Sjukt drygt speciellt nu när det är mkt snö ute också:(
Ska kolla alla de punkterna sen. En kompis kollar över bilen just nu. Ska se vad han kommer fram till, hoppas att det är något enkelt fel:)

Ja det är ofta ett enkelt fel, och det är de som är svårast att hitta tongue Hoppas det ordnar sig smile


Haha gött! Kom på nu när du sa det att min kabel till bränslepumpen på 245:an glappade en gång när jag skulle till besikningen och den gick skit...rolig historia det. Haha besiktningsmannen släppte igenom den utan anm. och sa att det nog bara var att den hade stått för länge:P Direkt efter på väg hem dog den helt och jag fick ringa efter bogserare. Tog nog en månad innan jag hittade att det bara var en simpel kabel, hade då bytt allt möjligt innan det. Haha. Men tur det ordnade sig så fort för dig! smile
Ha det fint!, kanske vi ses nån gång nu framöver på vintervägarna=)
Senast redigerat av Ximon (20 december 2010)

7m-gte!


Sök