3466
Sök

Motorljud honda civic, 1,5L 93:a låter lite som traktor vid visst varvtal, vänligen lyssna

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Hej

Har börjat få tick/traktorljud på min honda civic. Var till honda verkstad som lyssnade på den och ansåg att en ventiljustering var på sin plats. Justerade ventilerna förra veckan frågade om dem tyckte att något annat behövdes justeras t.ex spänna kamremmen men det tyckte dem inte.

Tycker dock att grundljudet är kvar. Kanske är ok ljud men vad vet jag. Bilen har gått 13000mil. Sista året(from jan 2010) har den gått med kallstarter och kryp/kökörning i Stockholm(innerstad) ca 350mil. Före det har den gått ca 3000mil i min ägo(med motorvärmare inga kallstarter, har inte det på min nya adress (( )

OBS FEL LÄNK

http://www.garaget.org/video/p5vuk5o5g6na

Denna är den rätta:

http://www.garaget.org/video/pwgtz5bqxql6

Lyssna extra noga runt 30 sek och framåt.

Tomgång:
http://www.garaget.org/video/3r9wgppii7si

Det där "traktorljudet" har jag även om jag kör på ett visst varvatal (oftast mellan 1200-1500 på 1,2 eller 3ans växel om jag höjer sänker gasen lite lite "försvinner ljudet" För mig låter det som tick tick tick ljud och inte klonk klonk ljud.

Kan det vara ventilerna trots justeringen, eller kan det vara något lager fel(vev, ram) eller kanske spridarna eller lmd till ventilerna?

Hälsningar
Daniel
Senast redigerat av sunetdanne (21 december 2010)

10 287 Inlägg
20 december 2010
Tycker det låter som tryckare/ventiler.

Sitter det hydrauliska tryckare på en sån där pjäs? Vill du ha nån annan verkstad som skall hjälpa dig lyssna vad det kan vara så har jag bra kontakter i norrort.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Hej Sharky.

Bor i Stockholm

Bilen var inne hos honda verkstaden förra veckan. Att inte dem sa något. Dem justerade ventilerna. Jag frågade om det behövdes göra något mer(spänna kamrem etc) dem sa att det inte behövdes.

Pratade om ett arbetsljud som kunde vara ram eller vevlager. Men det tycker jag är konstigt. Hade bilen inne för service för 3 månader sedan den firman sa inget om det. Dess för innan har den servats i flera år av honda i Södertälje när jag bodde där. Dem har inte sagt något heller och på honda verkstaden i Södertälje jobbar riktigt duktigt folk. Den har max gått 500mil sedan den senast var hos Honda i Södertälje

Hälsningar
Daniel
Senast redigerat av sunetdanne (20 december 2010)

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:

Sitter det hydrauliska tryckare på en sån där pjäs? Vill du ha nån annan verkstad som skall hjälpa dig lyssna vad det kan vara så har jag bra kontakter i norrort.

/Göran

Är det rasrisk och köra med den som den låter nu?

Oturen själv
593 Inlägg
20 december 2010
Kör du mycket kallstarter kanske du ska byta oljan, massa bensin blandat i den möjligtvis.

Låter lite mkt för att vara 13 tusen mil så jag hade gjort en ORDENTLIG service smile Ny olja & filter så är de nog finemang.

Brum

10 287 Inlägg
20 december 2010
Tror knappast att det är rasrisk (men kan givetvis inte lova något) . Dock så torde redan något som kan vara slitet och ger upphov till oljudet dra med sig onödigt ökat slitage.

/Göran

(Groucho Marx).

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Kör du mycket kallstarter kanske du ska byta oljan, massa bensin blandat i den möjligtvis.

Låter lite mkt för att vara 13 tusen mil så jag hade gjort en ORDENTLIG service smile Ny olja & filter så är de nog finemang.

Jag böt filter och olja för ca 300mil sedan. Hade tänkte och byta igen inom en månad.

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

Det är en vtech motor så jag antar att det är mekaniskt med 2 lägen på ventilerna(vet inte om ena inte öppnas fullt förns vid högre rpm eller om båda har två lägen),

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
sunetdanne skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Det är en vtech motor så jag antar att det är mekaniskt med 2 lägen på ventilerna(vet inte om ena inte öppnas fullt förns vid högre rpm eller om båda har två lägen),

Eftersom det är en VEi så öppnas ventilerna fullt vid 2500 rpm.

Lite svårt att höra på videon, låter dock som ett alvarligt fel, typ lager etc.

Sharky: nope, inga hydraulare på denna motor.

sadsadsad

10 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
sunetdanne skrev:
Bullet--- skrev:

Eftersom det är en VEi så öppnas ventilerna fullt vid 2500 rpm.

Lite svårt att höra på videon, låter dock som ett alvarligt fel, typ lager etc.

Sharky: nope, inga hydraulare på denna motor.

sadsadsad

Du kan desutom öppna ventilkåpan själv och kontrollera hur vipparmarnas skick är,så du kan utesluta dem i alla fall.

Då är väll nästa fråga vad rep av bilen kan komma att kosta. Dvs byte av ram eller vevlager.

Antar att det går på 3-4000 kr i material kostnad samt arbete på vad? 3000-7000kr?
Har ingen möjlighet att göra det själv(saknar garage) annars kanske ett vettigt alternativ varit att köpa en beg komplett motor.

Är det rimligt att anta att kostnaden skulle hamna på 6000-10000kr? Bilens värde är idag inte så högt(snabb koll ppå blocket för liknande bilar) och motsvarar inte mycket mer än repkostnaden.Så frågan är om det är "värt att repa den" om jag inte kan göra det själv.

Skulle täta oljebyten förlänga livslängden på de/dem slitna lagren?

10 287 Inlägg
20 december 2010
Lyfta i och ur en motor (om man behöver byta ramlager eller nåt sånt) tar typ 4+4 timmar a´ 800-900 kr på en privat bilverkstad. Sedan tillkommer jobbet att byta lagren....
Försök få någon att lyssna på det. Måhända det går att prova med annan olja.

/Göran

(Groucho Marx).

10 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Jag har lagt upp fel länk denna är den rätta (Sorry)

http://www.garaget.org/video/pwgtz5bqxql6

lyssna kring 30 sek. . Traktorljudet som låter när man snuddar på spjället. Samt tomgångsfilen och inget annat

Sök