3538
Sök

Har jag kopplat fel? batteriet tar slut efter 5min.

Piratpartiet
339 Inlägg
3 december 2006
#21
Ok, hur mycket tror du att min levererar då?

21 761 Inlägg
3 december 2006
#22
Jag har gjort lite tester på min 240 med 80A generator och med motorn på tomgång(ca 900 varv)så laddar den ungefär 25-30A när halvljuset+fläkten i läge 2 är påslaget, spänningen sjunker några tiondelar jämfört med om man slår av fläkt+halvljus. Slår jag igång flera saker eller sätter fläkten på max så börjar spänningen att sjunka en hel del, alltså klarar inte generatorn av att hålla rätt spänning pga att strömmförbrukningen är för hög.

Då måste varvtalet ökas till runt 2000 eller högre för att generatorn ska orka hålla spänningen. Men min generator köpte jag på en skrot så att jag vet inte riktigt hur bra den är, regulatorn är dock i bra skick.

Det här var ju bara ett exempel från min bil, en nyare generator kanske har lite andra egenskaper men när det gäller detta med motorn på tomgång så får man alltid räkna med att generatorn bara kan ge högst(troligtvis lägre)50% av märkesströmmen innan laddspänningen sjunker ordentligt.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2006)

1 893 Inlägg
3 december 2006
#23
Alphasonic skrev:
Ok, hur mycket tror du att min levererar då?

90A generator... På tomgång ca 30A.
120A generator.. tomgång ca 40A.
Det kan dock vara både mer och mindre. Antagligen mindre.
Bilar som varvar mer än 6000rpm, har större remhjul på generatorn för att denna inte skall snurra för fort på höga varv. Det innebär att generatorn snurrar ännu långsammare och laddar ännu mindre, på tomgång.
Ser att du har en TDI, så det kan man nog utesluta i ditt fall. wink


21 761 Inlägg
3 december 2006
#24
Dimman skrev:
Det stämmer ska köpa ny generator på skroten minst 100 A. och ladda batteriet.

Vad har du för laddare?

Ditt batteri kommer inte att må bra av en laddare som inte går över till underhållsladdning, det finns risk att den släpper ut lite gas och eftersom man inte kan fylla på batterivatten så kan batteriet pajja om man laddar många gånger.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2006)

1 893 Inlägg
3 december 2006
#25
Drönirettab skrev:
Jag har gjort lite tester på min 240 med 80A generator och med motorn på tomgång(ca 900 varv)så laddar den ungefär 25-30A...

Som sagt! Nästan exakt en tredje del av angiven max effekt.


16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#26
vad ska man ha för laddare till ett gelbatteri?


Piratpartiet
339 Inlägg
3 december 2006
#27
Är det möjligt att köra ner en lastbilsgenerator i en personbil? Kanske har frågat förut men kommer inte ihåg. borde väl gå att få ner den till 14 volt?

1 893 Inlägg
3 december 2006
#28
En stor "riktig" laddare krämar på med över 15V i början för att ladda batteriet snabt, sedan sänker den till precis över 13V det är detta läge som kallas för underhåls ladning.
En liten skojeri laddare från biltema för 99:- laddar på med ca 14V kopplar man inte bort den efter ett tag så kokar vattnet i ett vanligt batteri bort. (Det fins alltså ingen krets i den billiga som känner av hur batteriet mår, det är i princip bara en transformator med likriktare.)
Men är batteriet tomt, så kan man utan fara ladda det i 24 timmar med Biltema varianten.
Jag menar. Hur fungerar det i en bil? Jo generatorn laddar på med 13.8V när den går. Den har inget underhålls läge. Vid 13.8V behövs det inte heller, av två anledningar. Strömmen är inte +15V (För då kokar det fort.) och bilen går sällan hela dagarna, batteriet hinner återhämta sig mellan ladningarna.
Har man däremot inte kört slut batteriet helt, så är det inte så lätt att veta hur länge man skall ladda det med en billig laddare. Det är här en laddare med underhåls ladning har sina fördelar. Den börjar trycka in ström med höga volt, men när det inte går, så har den innom ett par minuter stabiliserat sig på ca 13V

Alphasonic skrev:
Är det möjligt att köra ner en lastbilsgenerator i en personbil? Kanske har frågat förut men kommer inte ihåg. borde väl gå att få ner den till 14 volt?

Man måste linda om ankaret i generatorn till hälften så många lindningar för att få ner volten. Det finns firmor som specialicerat sig på att linda om... men det kostar lika mycket som att köpa en ny 12V.


Piratpartiet
339 Inlägg
3 december 2006
#29
jag tänkte mer på att låta den ge 24 volt men sen ta ner det utanför generatorn, borde väl blir ett riktigt monster då?

326 Inlägg
3 december 2006
#30
Alternativ är att montera en fast batteriladdare om du har tillgång till ström konstant, de kostar inte så fasligt mycket. ~1 700:- 15A (Victron) som är 100% vatten/smuts-tät, vibrationstålig, kan användas i varm omgivning och avsedd för fast montage.
Det hjälper visserligen inte laddning under körning men du har garanterat fulladdat batteri varje morgon. Det enda man måste tänka på är att koppla in strömkabeln, det bör gå att grena med motorvärmarkabeln t.ex. smile

21 761 Inlägg
3 december 2006
#31
Kristian_V skrev:
En stor "riktig" laddare krämar på med över 15V i början för att ladda batteriet snabt, sedan sänker den till precis över 13V det är detta läge som kallas för underhåls ladning.
En liten skojeri laddare från biltema för 99:- laddar på med ca 14V kopplar man inte bort den efter ett tag så kokar vattnet i ett vanligt batteri bort. (Det fins alltså ingen krets i den billiga som känner av hur batteriet mår, det är i princip bara en transformator med likriktare.)
Men är batteriet tomt, så kan man utan fara ladda det i 24 timmar med Biltema varianten.
Jag menar. Hur fungerar det i en bil? Jo generatorn laddar på med 13.8V när den går. Den har inget underhålls läge. Vid 13.8V behövs det inte heller, av två anledningar. Strömmen är inte +15V (För då kokar det fort.) och bilen går sällan hela dagarna, batteriet hinner återhämta sig mellan ladningarna.
Har man däremot inte kört slut batteriet helt, så är det inte så lätt att veta hur länge man skall ladda det med en billig laddare. Det är här en laddare med underhåls ladning har sina fördelar. Den börjar trycka in ström med höga volt, men när det inte går, så har den innom ett par minuter stabiliserat sig på ca 13V

Man bör inte använda en laddare som inte går över till underhållsladdning, precis som du säger, men att använda en liten billig laddare som inte är elektronisk brukar inte fungera till ett batteri som är mycket urdraget.

En sådan laddare startar med full kräm redan från början, den har ingen mjukstart, och då blir den överbelastad eftersom batteriet har en hög laddningsmottaglighet när det är djupt urladdat(förutsatt att det inte har sulfaterats).

En elektronisk laddare, tex C-TEK eller liknande, gör en mjukstart från början och kan därför klara av ett mycket urladdat batteri utan att överbelastas.


Sök