3495
Sök

BMW Z4 23i Sdrive. räcker det?

20 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Hej! någon som har kört en z4 med 23i motorn? Är det något tryck i den??

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 januari 2011
Det beror ju helt på vad man har för referenser på vad bra tryck är, vad brukar du köra i vanliga fall?

Jag hade troligen inte tyckt den var sådär värst snabb, både min 9000 och 900 med steg 1 är ganska så trötta bilar men fortfarande snabbare än väldigt många andra bilar ute längs vägarna...

Det bästa är att provköra en och bilda dig en egen uppfattning smile

3 121 Inlägg
5 januari 2011
Tryck hade jag inte sagt, fungerar som glassätarbil men ingen monsterprestanda.
Vad är du ute efter?
Chassiet är trevligt och bilen känns smidig och trevlig men ganska civiliserad så det där "jäklar vad det går" känslan infinner sig inte riktigt...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 januari 2011
Har tillbringat en underbar Valborg i en 23i och en 35i och visst är den senare mer kraftfull men 23i räcker till mer än väl för att locka onödigt mycket körglädje och fartkänsla ur en liten Z4. Har du inte obegränsat med tillgångar hade jag (i din sits) nog själv valt en välutrustad 23i över en snikutrustad 35i om vi säger som så.

Hör du till dem som vill njuta av din bilkörning, längs kurviga vägar tex. och struntar i att mäta dig med dem som tycker en vråltrimmad FWD turbobil är något tufft att ha så behöver du inte mer effekt än 204hp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Tack för era svar! Jag har inte råd med någon större motor. Men 23an kommer att bli rätt så utrustad. vit med röd klädsel. någon som vet om det är en bra bil att köra på vintern? så som det är nu ute i göteborg är det väl bara fwd som känns okej att köra..

Jag kör en lite 116i med 122 hk eller vad det är. Tänkte mig även automat i z4an..hoppas inte den slowar upp motorn allt för mycket. Läser man prestandan och jämför aut med manuell så är automat 7.3 sek och manuell 6.6 sek. Känner man stor skillnad på det? En fråga till! Är det svårt att växla så snabbt och bra själv att man klarar av att acc 0-100 på 6.6 sek? eller måste man vara racerförare?tongue

3 121 Inlägg
6 januari 2011
Mingeeel skrev:
Tack för era svar! Jag har inte råd med någon större motor. Men 23an kommer att bli rätt så utrustad. vit med röd klädsel. någon som vet om det är en bra bil att köra på vintern? så som det är nu ute i göteborg är det väl bara fwd som känns okej att köra..

Jag kör en lite 116i med 122 hk eller vad det är. Tänkte mig även automat i z4an..hoppas inte den slowar upp motorn allt för mycket. Läser man prestandan och jämför aut med manuell så är automat 7.3 sek och manuell 6.6 sek. Känner man stor skillnad på det? En fråga till! Är det svårt att växla så snabbt och bra själv att man klarar av att acc 0-100 på 6.6 sek? eller måste man vara racerförare?tongue

Är du ute efter prestanda och körupplevelse är inte automat rätt. Vill du däremot glida i stadstrafiken och köerna så är automat bra.

20 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Jag är ute efter båda. men jag tänker långsiktigt. en sån här vinter som det är nu är det inte ens kul att sitta i en bil. om man inte ska ut o sladda eller nåt. ska ha bilen i 3 år och sommarn då man kan "glida" i stadstrafik nercabbat varar inte så länge. men däremot om jag tar manuell kan jag lägga 20 000 på ännu mer utrustning. så jag vet inte hur jag ska göra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2011
Mingeeel skrev:

En RWD duger lika väl som en FWD, det är en fråga om körteknik och den kommer du relativt snabbt in i. Sedan skall självklart nämnas att liten, låg sportbil med breda däck aldrig är optimal på vintern oavsett vilken ända den driver i.

Den 23i jag körde var Automatväxlad och jag upplevde den lådan som en dröm, jag tror du framför allt behöver behandla din bil hårt om du skall komma ner i fabrikstiden med manuell låda. Med automatlåda når du förmodligen heller inte fabrikstiden normalt, men du kommer nära nog genom att bara fälla foten istället för att behöva växla aggressivt. Tror helt enkelt du kommer närmre tiden med automatlåda än med manuell, och till vardags tycker jag automatlåda är ett självklart val. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök