Mingeeel skrev:
Tack för era svar! Jag har inte råd med någon större motor. Men 23an kommer att bli rätt så utrustad. vit med röd klädsel. någon som vet om det är en bra bil att köra på vintern? så som det är nu ute i göteborg är det väl bara fwd som känns okej att köra..
Jag kör en lite 116i med 122 hk eller vad det är. Tänkte mig även automat i z4an..hoppas inte den slowar upp motorn allt för mycket. Läser man prestandan och jämför aut med manuell så är automat 7.3 sek och manuell 6.6 sek. Känner man stor skillnad på det? En fråga till! Är det svårt att växla så snabbt och bra själv att man klarar av att acc 0-100 på 6.6 sek? eller måste man vara racerförare?
En RWD duger lika väl som en FWD, det är en fråga om körteknik och den kommer du relativt snabbt in i. Sedan skall självklart nämnas att liten, låg sportbil med breda däck aldrig är optimal på vintern oavsett vilken ända den driver i.
Den 23i jag körde var Automatväxlad och jag upplevde den lådan som en dröm, jag tror du framför allt behöver behandla din bil hårt om du skall komma ner i fabrikstiden med manuell låda. Med automatlåda når du förmodligen heller inte fabrikstiden normalt, men du kommer nära nog genom att bara fälla foten istället för att behöva växla aggressivt. Tror helt enkelt du kommer närmre tiden med automatlåda än med manuell, och till vardags tycker jag automatlåda är ett självklart val.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.