3495
Sök

Fråga om fordonsskatt

245 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Tjenare!
Om jag har ställt av min bil idag och ännu inte har fått räkningen på skatten och säljer bilen imorrn, sedan ställer den nya köparen på bilen igen, vem får då betala skatten?
/mvh erik

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 januari 2011
Om bilen står på dig och är avställd, säljs avställd, och sedan ställer den nya ägaren på bilen. Vem tror du får betala då? smile (nya ägaren)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

245 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
rickylicious skrev:
Om bilen står på dig och är avställd, säljs avställd, och sedan ställer den nya ägaren på bilen. Vem tror du får betala då? smile (nya ägaren)

tänkte bara på det här man har hört att det är den som står för bilen 1 jan som får räkningen på skatten, men det låter ju rimligt att det inte gäller om man har ställt av bilen

245 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
nu har jag även läst det på transportstyrelsens hemsida så tråden kan tas bort
Senast redigerat av eferm (7 januari 2011)

138 Inlägg
7 januari 2011
Taget ur TS

Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
Se till att den nye ägaren är med på det hela bara, annars kommer det snart upp en tråd om någon som blivit lurad på skatten, och då blir det bärsärkagång!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 januari 2011
Slickk_dude skrev:
Taget ur TS

Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Men detta gäller inte om bilen är avställd vid försäljning, right? Eller kommer det räkning på skatten även om bilen är avställd?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
rickylicious skrev:
Slickk_dude skrev:
Taget ur TS

Vem ska betala?

Men detta gäller inte om bilen är avställd vid försäljning, right? Eller kommer det räkning på skatten även om bilen är avställd?

Säljs bilen avställd får nya ägaren betala skatten.

Säljs bilen påställd den 2 januari och skattemånaden är januari får säljaren betala skatten.

Sök