FreddeLi skrev:
Andromeda skrev:
Driftkungen skrev:
Lådan som han nämner är till 9000.
Som sagt har jag två 9-5:or 185hk och 250hk. Båda är 02:or och där kör jag ungefär 3:an 30-50km/h, 4:an 50-70km/h, 5:an 70km/h +
Mvh Mike
Det är väl samma lådor i og9-3 och og9-5? Aeron var då inte speciellt pigg om man gasade på från tomgångsvarv på femman.
nej pigg har jag aldrig påstått. när du skrev "protestera" trodde jag du menade att den hackade och höll på. men pigg är den ju förståss inte på dom varven men tycker den går nästan lika mjukt som vanligt
MVH
Körbarheten för vardagskörning blir ju lidande av att den är svag på låga varv. Sitter någon fan framför dig och kör i 60 på 70-väg och du inte har möjlighet att köra om tvingas du kugga ned till fyran när det börjar gå uppför. 2,3-motorn har betydligt bättre körförmåga även på låga varv, och naturligtvis ännu rappare när turbon får börja jobba.
En 2,3 fulltryckare eller en chippad 2,3 lättryckare är en bra kompromiss mellan toppeffekt och körbarhet
Den är inte "jobbig" för vardagspendling på grund av avsaknad av bottendrag, och den har gott om effekt när man vill ha det. Och drar knappt någon soppa om man pendlar och kör som folk. Den pissar på vilken BMW-sexa som helst när det gäller billig vardagskörning, och jag skulle tro att en 330i får det rejält jobbigt att hänga med en original 9000 Aero 225hk/342nm tack vare Aerons överlägsna medeleffekt över registret tack var överladdningen. För att inte tala om att en 330i drar en hel del mer även vid lugn körning.
Har man även en maxbudget, vilket jag kan tänka mig när man blandar in 9000, skulle jag hellre ta en fin 9000 än en av de billigare 9-5:orna på Blocket för samma pengar. Det är betydligt större chans att en 9000 för 20k är en mycket bra bil än det är att en 9-5 för 20k är en välvårdad bil som inte kommer att ge en problem.
2,3t (170 hk) har samma låda som Aeron och 2,3T 200 hk, den som varvar 2000 i 90 km/h på femman
2,0t har en surrigare utväxling, typ 2200 rpm@90 km/h.