3418
Sök

Caravelle mod lång syncro m, diffspärr...oljud

85 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Jag funderar på vaör jag har sånt oljud från bakaxeln...(antagande) trodde det var c-däcken som var gamla men et är samma oljud med nya vinterdäck. Låter lika illa med kopplingen nertrykt. Lekmannamässiga jag funderar på om man kan fylla på olja i bakaxeln? Om man kan det var ngn stans?? och vilken olja. Har ngn en bild/sprängskiss på det. Eller är det ett lager som väsnas??

Tacksam för alla svar, jag bor i norrland utan varmgarage.....därav bristen på bättre info/foton hmm

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

54 Inlägg
8 januari 2011
Är det ett vinande ljud eller ett skramlande?
Man kan ju fylla på olja men det kanske inte gör saken bättre smile

85 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Det jag kommer på som ligger ganska nära är ljudet näman kör över en bro i Norge, vid kusten så har de något slags galler istället för asfalt. Man kan även tänka sig ljudet när de hade målat vägmarkeringar som skall förhindra att man somnar, fast inte riktigt så mycket oljud. Ljudets frekvens styrs av hastigheten. Jag provade att trycka in kopplingen i en brant nerförsbacke och ljudet följde hastigheten. Inget skrammel bara ett tjutande alltså. Vore jättebra om någon hade en lösning. Skulle inte vilja byta bakaxel.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 januari 2011
GAMMD skrev:
Det jag kommer på som ligger ganska nära är ljudet näman kör över en bro i Norge, vid kusten så har de något slags galler istället för asfalt. Man kan även tänka sig ljudet när de hade målat vägmarkeringar som skall förhindra att man somnar, fast inte riktigt så mycket oljud. Ljudets frekvens styrs av hastigheten. Jag provade att trycka in kopplingen i en brant nerförsbacke och ljudet följde hastigheten. Inget skrammel bara ett tjutande alltså. Vore jättebra om någon hade en lösning. Skulle inte vilja byta bakaxel.

Förändras de om du svänger? Skulle kunna va ett hjullager som är slut också smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

54 Inlägg
8 januari 2011
Är det inte Redline som gjort en olja som påstås ska kunna få bort de flästa vinande ljuden? xD har inte provat men. Det kanske inte är någon olja i bakaxeln. kolla det! Om det inte är ett hjullager som han säger!

85 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Ljudet förändras inte när jag sväger, låter som en fyrtakts utombordare i 30 knop...:-).....Förresten zhitch jag åkte i en sådan cadillac när jag gifte mig, men den kom från s-holmstrakten.....Din ser skitbra ut!!

85 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Är det ngn som hittat bilder på ev oljepåfyllningsplats eller vet var jag kollar... Har alltid haft firmabilar så jag är nybörjare på att skruva.

85 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
GAMMD skrev:
Är det ngn som hittat bilder på ev oljepåfyllningsplats eller vet var jag kollar... Har alltid haft firmabilar så jag är nybörjare på att skruva.

Vill även veta märke på en bra olja.....snääälla svara...;-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 januari 2011
GAMMD skrev:
GAMMD skrev:

Vill även veta märke på en bra olja.....snääälla svara...;-)

Castrols rekommendationstabeller är bra smile Hittar du på Castrol.se.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

85 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Jag tror att det kan vara hjullagret. Bytte bromsbackar och bromsok bak i sommras efter att handromsen hängt sig. Värmen kan ha smält skyddet på lagret. Vet ngn vänlig "gubbe" om det finns ngn bra sprängskiss? Eller ngt användbar info för att byta lagret??

Sök