TurtleRace skrev:
Lonefox skrev:
TurtleRace skrev:
Självklart? En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm ) som lagrar upp en spänning mellan sig. kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds ) Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn.
Mvh Emil
Och VARFÖR finns det då en jordanslutning på kondensatorn?
HUR får den upp laddningen mellan skikten?
Och enda gången det kan smälla om man polvänder den är om man skickar på för mkt spänning (typ 300V in i en som tål 20V) så att säkerhetsventilen inte hänger med.
Klart kondensatorn skall ha jord...
Fast du kanske menar såhär:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord -> Kondensator -> Steg
Dvs ren parallellkoppling, och DET håller jag med dig om. Dessutom så KORT kabel som möjligt....annars äts fördelarna upp av kabelresistansen....
Jojo visst de blir ju jord på den sidan av kondingen (annars skulle den inte funka) i slutet av kretsen men skulle inte kalla de att kondingen är jordan när jorden går in i steget. då de är en seriekoppling får ju kondensatorn jord men va ja har lärt mig på el linjen så kallar man inte den jordad för de.
Men han skrev "kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn" och de ska inte gå nån jordkabel från kondensatorn.
Jo säkerhetsventiler är bra men de räcker allt med 25v och polvända för att de ska smälla med vissa kondingar. och de ska man va väldigt noga å försiktig med.. om du inte vill ha en cab fort
Ja precis, Jord -> Kondensator -> Steg där säger man att kondingen är jordad men inte där Batteri -> Kondensator -> Steg
?????
Har elgrunderna ändrats såpass mkt på 16-17 år när grunderna vart desamma sedan de upptäcktes?
Jisses. Mkt har hänt sedan jag gick el-tele på gymnasiet, det hör jag.
Och varför skulle det inte vara jordat då om man kopplar jorden via batteriet?
Kondensatorn ligger ju PARALLELLT i kretsen, annars ser den bara fin ut och gör INGEN nytta alls....den lilla nytta nu en extern kondensator gör.
Minus på batteriet ÄR jord när det väl kommer till kritan.
Så rent praktiskt är det samma sak som att koppla jord > kondensator > steg som att koppla batteri > kondensator > batteri.
Samma sak rent praktiskt om man tar dubbla jord från steget, en till kondensatorn och en till chassiet/batteri. Kondensatorn är FORTFARANDE parallellkopplad i kretsen, bara att man förskjuter anslutningen med kabel. Men då ser den bara snygg ut och göt noll nytta då kabelresistansen äter upp fördelarna.
I praktiken funkar det även med en plus och en jord från steget till kondensatorn då det fort. är en parallellkoppling. Kolla bara på DLS Ultimatestegen där de har en dedikerad anslutning för kondensator. Både plus och minusplintarna är parallellkopplade inne i steget.
Men likväl behövs både jord och plus till en kondensator för att det skall funka.
Och HUR får du batteri/jord > kondensator > steg till seriekoppling?
Plus till kondensator och från kondensatorns minus vidare till nästa inkoppling blir serie......och det är INGET jag vill se i ngn installation.
Största fördelen jag ser med att parallellkoppla den över kablarna är att man SER parallellkopplingen.
För kondensatorn blir alltid jordad hur du än ser på det.....
Teori är inte detsamma som praktik...framförallt då ALL minus inom bil-el kallas för jord.