3548
Sök

Saab 9-5 utan oljetryck!?

31 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
hej alla glada. jag har en saab 9-5 års 98 som jag just bytt vevaxel lager och vevstaks lager. motor är ihopmonterad och sitter i bilen nu igen men inget oljetryck får jag.

jag har tagit ur stift och kopplat bort bränslepumpen dragit på starten i ca 10-20 sekunder men utan resultat.

har försökt att pumpa in olja i mellan packboxen och vevaxeln, för att oljepumpen skall få lite olja att komma igång med. men icke! inget händer.

vad ska jag göra!?

41 Inlägg
31 januari 2011
Har du suttit pumphuset helt rätt? (bakomför remskivan) Ska ju vara en liten styrpinne där? + Har du ju markeringar, 2 pilar som ska peka mot varandra.
Annars kan ju Oljeröret i tråget lossnat? smile Det som går tvärsöver i blocket inuti tråget.

MVH smile

5 710 Inlägg
1 februari 2011
mrbengtsoon skrev:
har försökt att pumpa in olja i mellan packboxen och vevaxeln, för att oljepumpen skall få lite olja att komma igång med. men icke! inget händer.

Är det samma sak som att du har hällt i olja i pumphuset?
Om inte så prova det, några DL bör du få i iaf.
Sedan är jag treksam om du kört tillräckligt länge....har du bara kört 10 sek kan det vara så att det var för kort tid. Kan inte säga hur lång tid det skall ta men innan lampman slocknar kan det ta ganska lång tid om systemet är helt tomt.
Har du bara oljat grejjerna väl vid ihopmonteringen är det inte farligt att mala lite längre.....

MVH Jonas
..............

31 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
tac för svarena! det va som så att olje röret i tråget hade lossnat. så nu funkar det igen smile

Sök