3224
Sök

Felsökning Lambdasond Volvo 850

2 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Bilmodell
Volvo 854 GLE -93
Motor B5252S 140HK 10V

Miltal 40700

Modifikationer på bilen  Helt orginal

Hur yttrar sig felet? 

Fick anmärkning på alla avgasvärden hos SBP.

CO/K 2.8
CO 2500 5.3
HC 445
LAMBDA 0.85

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

Kollar jag felkod så får jag koden 2-1-2 Felaktig eller signal saknas lamdasond.

Har bytt till en begagnad sond från en likadan motor, nollar felkoden men den återkommer direkt efter jag kört runt kvarteret.

Köpte en ny sond från biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Tan … -titanium/
Men felet kvarstår, kod 2-1-2 sad

Lite andra saker jag gjort som kan förbättra min avgasvärden är bytt olja och filter, luftfilter, termostat (den va kass när jag besiktade)

Idag har jag försökt mäta upp den nya biltema sonden. jag fick fram lite värden...vet dock inte om jag har gjort rätt vid mätningen.

Mätte nyss ï sladdarna som går mot motorn ist. för mot lambdasonden. Fick 4,97 volt i ena kotaktstycket och 12 i det andra. Detta med tändningen på och kontakten isärdragen, mätte på stiften i kontakterna.. Och det skall väl vara rätt? Den som ligger på 4,97 är sammankopplad med lambdasondsignalkabeln och den på 12V är kopplad till lambdasondens förvärmning om jag förstått det hela rätt.
Kan tillägga att jag har totalt 4 kablar från lambdasonden,  vit/röd = försvärming och gul/svart= signal

Startar jag motorn från kall, drar isär svarta och gula kontakten som kommer från sonden så får jag 2,90V och den börjar direkt sjunka ner till 2.0V.
För att senare gå upp lite mot 2.30V
Varvar jag motorn så sjunker den direkt till ca 1,75V

Kör jag bilen ordentligt varm och mäter igen så började multimetern visa på 0,97 och steg sakta till 1,03 och stannade där. Varvar jag så går han ner till 0,70V

Har kollat kablaget visuellt, det man kommer åt att se UA.
Kan tillägga att bilen går fint i övrigt och motorelektroniklampan lyser ej.

Någon som köpt titaniumsonden till sin 850? de 4 kablarna på den sonden har samma färg som mina orginal så jag antar att man skarvar samma färg med varann?

Mvh Robin
Senast redigerat av pobin (3 februari 2011)

3 295 Inlägg
3 februari 2011
kolla efter avgasläckage, bytt lambdasond, kontrollera ifall katalysatorn är hel, det är vanligt att det är avgasläckage uppe i flexdelen på grenröret på 850.. gör en ordentlig service med olja, filter och dylikt.
Senast redigerat av Slave_joe (3 februari 2011)

2 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Slave_joe skrev:
många frågor men inga svar på dom? ska vi svara åt dig? kolla efter avgasläckage, bytt lambdasond, kontrollera ifall katalysatorn är hel, det är vanligt att det är avgasläckage uppe i flexdelen på grenröret på 850..

sorry, råkade trycka enter innan inlägget var färdigskrivet smile

Sök