3423
Sök

Saab 900ng läcker kylarvatten. topplocket skevt?

81 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Har en fundering som säkert några kunniga kan svara på smile

Bilen drar (ganska mycket?) kylarvätska och av vad jag kan döma så är det ingen slang eller liknande som det går ut genom. Detta grundar jag främst på att en vinterdag så körde jag igång bilen och det blev aldrig varmt (fanns ju ingen kylarvätska), fyllde på kylarvätska och då började det nästan direkt ryka vitt från avgasröret.
Så av det jag vet så tyder det på att det går in vatten i motorn?

Jag har aldrig kunnat lokalisera någon läcka synligt vilket också talar för att det går in i motorn...

Om nu så skulle vara fallet, vart är det troligast att det läcker, i topplocket?
Är det risk för ett nytt topplock eller bara en planing och ny packning?

Mvh
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T

5 710 Inlägg
3 februari 2011
figge88 skrev:
Så av det jag vet så tyder det på att det går in vatten i motorn?

Ja
figge88 skrev:
Om nu så skulle vara fallet, vart är det troligast att det läcker, i topplocket?

Ja.
figge88 skrev:
Är det risk för ett nytt topplock eller bara en planing och ny packning?

Man mäter förslagsvis den gamla toppen och avgör sedan om det behövs en planing eller inte.
Iom att bilen går fortfarande tyder det på att toppen inte är tok-skev = den går att plana.

MVH Jonas
..............

81 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Ok, Perfekt! då har jag varit inne på rätt spår smile
Tack jonTe!

Saab ng900 2.0T

4 Inlägg
5 februari 2011
Låter ändå skumt om toppen/topplockspackningen är trasig helt plötsligt... eller va den så när du ställde undan den?

Saab 9000

496 Inlägg
6 februari 2011
Om det läcker in vatten i motorn så är toppen skev?, och du märker det på avgasvärden samt bilen bör gå sämre eftersom det är luft / bensin / gnista som gör att motorn går runt, men vatten är redan motsatsen, så kolla avgasvärden och bilen. kolla expansions kärlet också. mvh !

81 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Den var så när jag ställde undan den, har kört en hel sommar innan jag upptäckte det (Jag vet, inte särskilt duktigt tongue). Fläkten har gått igång rätt ofta, men kanske är så i vanliga fall?

Den fick avslag på avgasvärdena när jag besiktigade i somras första gången. Men så bytte jag olja, oljefilter och då gick den igenom (men kan ju ha varit för att det var helt tomt på vatten andra gången jag besiktigade?).

hur tänker du på att kolla expansionskärlet, vad borde jag se där?

Topplocket är snart borta från motorn, kan jag se något speciellt på topplocket att det har läckt?

mvh
Fredrik H

Saab ng900 2.0T

496 Inlägg
7 februari 2011
figge88 skrev:
Den var så när jag ställde undan den, har kört en hel sommar innan jag upptäckte det (Jag vet, inte särskilt duktigt tongue). Fläkten har gått igång rätt ofta, men kanske är så i vanliga fall?

Den fick avslag på avgasvärdena när jag besiktigade i somras första gången. Men så bytte jag olja, oljefilter och då gick den igenom (men kan ju ha varit för att det var helt tomt på vatten andra gången jag besiktigade?).

hur tänker du på att kolla expansionskärlet, vad borde jag se där?

Topplocket är snart borta från motorn, kan jag se något speciellt på topplocket att det har läckt?

mvh
Fredrik H

Du ser ju i expansionskärlet om det är vatten där i kanske eller inte smile,  Ta en 90% grader vinkel och kolla om det är rakt.

81 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Ja det är ju helt tomt på vatten, så någonstans har det försvunnit smile Och som sagt har jag inte kunnat se någon yttre läcka eller någon spricka i slang liknande...
Så man kan se det med ett vinkelmått? trodde det handlade om mindre grader? smile
Man kan inte se det på att det är som vita streck där vattnet trängt in eller liknande?..

Saab ng900 2.0T

Sök