2888
Sök

Bilhandlare ljög om kamremsbyte, kan jag få rätt?

Digital Designer
198 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#21
Nu har jag luskat vidare ang detta, jag ringde VAG (japp det e en vag bil) och pratade med en man där. Han sa till mig att 18000 mil är det maximalt längsta bilen får gå innan ett byte men beroende på hur bilen har körts så kan man gärna byta tidigare, han tycket att en bra kompromiss skulle vara att byta den vid 12000 mil för att kunna känna sig säker.

Efter ha kollat i service handboken så står det inte häller där något om års intervaller det enda som stod var att man skulle kolla kamremen vid varje service.

Jag har dock alltid hört att man knappt kan se på en kamrem om den behövs bytas eller inte utan att behöva plocka isär allt och då kan man lika gärna byta.

Eller stämmer det att en verkstad kan se på remmen om den är sliten, torr eller annat?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 februari 2011
#22
Det är klart att man kan kolla om den har torrsprickor eller har börjat fransa sig.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
9 februari 2011
#23
Är den torr/sliten kan man såklart se det, men en okulär besiktning av remmen skvallrar inte om lager, vattenpump eller annat som remmen driver är på väg att skära, vilket kan leda till samma konsekvenser som om remmen fallerar.

VAG har inte haft 4års intervaller på kamrem på mååååånga år, så kör du denna bil iaf 2-4 år eller 6000 mil till. 18k mil är lite väl optimistiskt och gäller väl under perfekta förhållanden endast. 6-8 år / 12k mil säger jag.

/Mattias


Sök